Η Ευρώπη αντιμετωπίζει το ενδεχόμενο ενός σοκ στην προσφορά το οποίο θα αναζωπύρωνε την ενεργειακή κρίση με τις ποσότητες που εισέρχονται από την Ινδία και την Κίνα
Η Ινδία αποδεικνύεται ισχυρός σύμμαχος της Ρωσίας και όχι μόνο εισάγει αφειδώς φθηνά ρωσικά ενεργειακά προϊόντα για να ενισχύσει τη δική της παραγωγική ικανότητα, αλλά βοηθά τη Ρωσία να αντεπεξέρχεται στην πίεση των δυτικών κυρώσεων.
Η σύντομα πολυπληθέστερη χώρα στον κόσμο διαδραματίζει έναν ολοένα και πιο καθοριστικό ρόλο στην παγκόσμια αγορά πετρελαίου, αγοράζοντας μεγάλες ποσότητες φθηνού ρωσικού πετρελαίου, οι οποίες περνούν από τη διαδικασία της διύλισης και φτάνουν τελικά στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ
Γιατί
ουσιαστικά - ανεξάρτητα από το ποια ενδέχεται να είναι τα κίνητρα της
ίδιας της Ινδίας, με την κίνησή της αυτή εξυπηρετεί τον διττό στόχο των
δυτικών: Να μειωθούν τα πετρελαϊκά έσοδα της Ρωσίας, χωρίς να προκληθεί σοκ στην προσφορά το οποίο θα αναζωπυρώσει την ενεργειακή κρίση.
Όσο η Ευρώπη θα αυστηροποιεί τις κυρώσεις της έναντι της Μόσχας
τόσο πιο κεντρικό ρόλο θα αποκτά η Ινδία στον παγκόσμιο χάρτη
πετρελαίου, ο οποίος έχει αλλάξει άρδην μετά την εισβολή της Ρωσίας στην
Ουκρανία.
Οι στόχοι των ΗΠΑ που απέτυχαν
«Οι Αμερικανοί έχουν δύο βασικούς στόχους: Να διατηρήσουν τον εφοδιασμό της αγοράς σε καλά επίπεδα και να στερήσουν τους Ρώσους από ενεργειακά έσοδα» εξηγεί στο Bloomberg o Ben Cahill, senior fellow του Center for Strategic and International Studies.
Οι στόχοι των ΗΠΑ που απέτυχαν
«Οι Αμερικανοί έχουν δύο βασικούς στόχους: Να διατηρήσουν τον εφοδιασμό της αγοράς σε καλά επίπεδα και να στερήσουν τους Ρώσους από ενεργειακά έσοδα» εξηγεί στο Bloomberg o Ben Cahill, senior fellow του Center for Strategic and International Studies.
«Γνωρίζουν πολύ καλά ότι ινδικά και κινεζικά διυλιστήρια εξασφαλίζουν μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους αγοράζοντας ρωσικό αργό με μεγάλη έκπτωση και εξάγοντας στη συνέχεια το προϊόν σε τιμές αγοράς.
Και συμβιβάζονται με αυτή την πραγματικότητα» συμπληρώνει.
Οι ποσότητες που φτάνουν στη Δύση
Η Ινδία έστειλε περίπου 89.000 βαρέλια βενζίνης και diesel ημερησίως στη Νέα Υόρκη τον περασμένο μήνα.
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ποσότητα εδώ και 4 χρόνια, σύμφωνα με στοιχεία της Kpler.
Οι ημερήσιες ποσότητες diesel και βενζίνης που έστειλε στην Ευρώπη έφτασαν τα 172.000 βαρέλια τον Ιανουάριο. Πρόκειται για τα υψηλότερα επίπεδα από τον Οκτώβριο του 2021.
Καθοριστική αγορά για τα ρωσική ενεργειακά προϊόντα
Με το embargo της Ε.Ε. στις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου να είναι πλέον σε πλήρη ισχύ, ο ρόλος της Ινδίας στη ενεργειακή αγορά ενισχύεται περαιτέρω.
Για τους ίδιους τους Ρώσους εξάλλου είναι μία καθοριστική αγορά, αφού η Ινδία καλύπτει το 85% των αναγκών της σε αργό με εισαγωγές.
Παρά τις μεγάλες εγχώριες ανάγκες, τα διυλιστήρια της Ινδίας είναι καθαροί εξαγωγείς από πέρυσι.
Και αυτό βοηθά στο να αποτραπεί ένα νέο σοκ στην παγκόσμια αγορά ενέργειας, που θα εκτίνασσε εκ νέου στα ύψη τις τιμές και θα προκαλούσε νέες πληθωριστικές πιέσεις.
To παραθυράκι
Το Bloomberg σημειώνει ότι με βάση τις κατευθυντήριες γραμμές που έχουν δοθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση, η Ινδία πιθανότατα δρα εντός των κανόνων και δεν κάνει κάτι παράτυπο.
Όταν γίνεται επεξεργασία στο ρωσικό αργό και μετατρέπεται σε καύσιμο σε μία τρίτη χώρα (σε χώρα εκτός Ε.Ε. δηλαδή), το διυλισμένο προϊόν μπορεί να πουληθεί κανονικά στην Ε.Ε., αφού δεν θεωρείται πλέον «ρωσικής προέλευσης».
Αυτό είναι ένα παραθυράκι που σκοπίμως άφησαν οι Ευρωπαίοι και συνολικά οι χώρες του G7.
Κυβερνητικοί αξιωματούχοι και στελέχη από τη Σαουδική Αραβία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και το Άμπου Ντάμπι θα βρεθούν στην ινδική πόλη Bangalore τη Δευτέρα 6 Φεβρουαρίου 2023 για να συμμετέσχουν σε ενεργειακό forum που οργανώθηκε από το υπουργείο Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου της χώρας.
Ρωσία: Θα αναδιατάξουμε τις εφοδιαστικές αλυσίδες για τα ενεργειακή προϊόντα – Η ΕΕ θα υποφέρει
Η ρωσική οικονομία έχει προετοιμαστεί για δυτικούς περιορισμούς στην προμήθεια πετρελαιοειδών, ενώ νέες αγορές αναδύονται.
Ρωσία: Θα αναδιατάξουμε τις εφοδιαστικές αλυσίδες για τα ενεργειακή προϊόντα – Η ΕΕ θα υποφέρει
Η ρωσική οικονομία έχει προετοιμαστεί για δυτικούς περιορισμούς στην προμήθεια πετρελαιοειδών, ενώ νέες αγορές αναδύονται.
Τη ίδια ώρα, οι Ευρωπαίοι θα πρέπει να αγοράζουν ρωσικά καύσιμα μέσω τρίτων και πιο ακριβά,
ο Ivan Abramov, αναπληρωτής επικεφαλής της οικονομικής επιτροπής στο
Συμβούλιο της Ρωσικής Ομοσπονδίας, δήλωσε στο RIA Novosti το Σάββατο 5
Φεβρουαρίου 2023.
Οι κυρώσεις των δυτικών χωρών κατά των ρωσικών
ενεργειακών προϊόντων τίθενται σε ισχύ στις 5 Φεβρουαρίου: η Ευρωπαϊκή
Ένωση απαγορεύει την εισαγωγή ρωσικών προϊόντων πετρελαίου, ενώ η ΕΕ και
οι χώρες της G7 θέτουν ανώτατο όριο τιμών για αυτά.
Η απόφαση της ΕΕ να επιβάλει embargo τόσο στα πετρελαϊκά προϊόντα όσο και στο πετρέλαιο ελήφθη το περασμένο καλοκαίρι.
Οι κυρώσεις στο πετρέλαιο (με καθυστέρηση έξι μηνών τέθηκαν) σε ισχύ
στις 5 Δεκεμβρίου, ενώ οι κυρώσεις για τα καύσιμα τίθενται σε ισχύ δύο
μήνες αργότερα, από τις 5 Φεβρουαρίου.
«Αυτό δεν είναι είδηση για τη Ρωσία, έχουμε ξαναχτίσει τις πιθανές αλυσίδες εφοδιασμού στο ενεργειακό τομέα» απάντησε ο Abramov.
Πηγή : www.bankingnews.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου