MOTD

Αλλαχού τα κόμματα γεννώνται διότι εκεί υπάρχουσι άνθρωποι διαφωνούντες και έκαστος άλλα θέλοντες. Εν Ελλάδι συμβαίνει ακριβώς το ανάπαλιν. Αιτία της γεννήσεως και της πάλης των κομμάτων είναι η θαυμαστή συμφωνία μεθ’ ης πάντες θέλουσι το αυτό πράγμα: να τρέφωνται δαπάνη του δημοσίου.

Εμμανουήλ Ροΐδης, 1836-1904, Έλληνας συγγραφέας

Τετάρτη 13 Ιουλίου 2022

Έκθεση - κόλαφος της Κομισιόν για την ελευθερία των δημοσιογράφων στην Ελλάδα

Μαρία Ψαρά


Με πολλούς αστερίσκους, «ναι μεν, αλλά» και συστάσεις η Κομισιόν περιγράφει την κατάσταση του Κράτους Δικαίου στην Ελλάδα. Η Επιτροπή δημοσίευσε σήμερα την τρίτη ετήσια έκθεση για το κράτος δικαίου στα 27 κράτη μέλη. «Η έκθεση έρχεται στο πλαίσιο της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, η οποία ανέδειξε περαιτέρω τη σημασία της τήρησης των δημοκρατικών αξιών, των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και του κράτους δικαίου», αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Όπως και στις προηγούμενες εκθέσεις, η σημερινή εξετάζει τις εξελίξεις σε τέσσερις βασικούς τομείς για το κράτος δικαίου: τα συστήματα δικαιοσύνης, το πλαίσιο κατά της διαφθοράς, η πολυφωνία και η ελευθερία των μέσων ενημέρωσης και άλλα θεσμικά ζητήματα που συνδέονται με τους ελέγχους και τις ισορροπίες.

Στην Ελλάδα, οι... κίτρινες κάρτες υπάρχουν σε όλα τα πεδία. Η έκθεση καταγράφει τις ανησυχίες σχετικά με τη διαδικασία διορισμού για τις ανώτερες θέσεις των δικαστών και εισαγγελέων παραμένουν, όπως και η έλλειψη δικαστικής συμμετοχής στη διαδικασία επιλογής.

Σημειώνεται ότι ο αριθμός των διώξεων που σχετίζονται με τη διαφθορά είναι μικρός, αν και η πρόοδος όσον αφορά τις τελικές αποφάσεις μένει να διαπιστωθεί.

Επίσης, για τα πόθεν έσχες καταγράφεται ότι ναι μεν οι κανόνες για τη δεοντολογία των πολιτικών υπαλλήλων συνέχισαν να εφαρμόζονται, αλλά εξακολουθούν να υπάρχουν ανησυχίες όσον αφορά την ακεραιότητα στο πλαίσιο της αστυνομίας.

Κόλαφος είναι η έκθεση σχετικά με την ελευθερία της έκφρασης και το δικαίωμα πρόσβασης σε πληροφορίες, τα οποία πάντως προστατεύονται νομικά και επίσημα στο Σύνταγμα και την τομεακή νομοθεσία.

Η Κομισιόν σημειώνει ότι η ελληνική κυβέρνηση έχει λάβει μέτρα για την ενίσχυση της διαφάνειας της ιδιοκτησίας των μέσων ενημέρωσης, μέσω της νομοθεσίας που εγκρίθηκε πρόσφατα. «Ωστόσο, η κατάσταση των δημοσιογράφων προκαλεί σημαντικές ανησυχίες λόγω του γεγονότος ότι εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν απειλές και επιθέσεις ενώ το επαγγελματικό τους περιβάλλον έχει επιδεινωθεί περαιτέρω. Η κατανομή της κρατικής διαφήμισης όσον αφορά, ιδίως τη μη διαφανή κατανομή της κρατικής χρηματοδότησης, αποτελεί επίσης ζήτημα», αναφέρεται.

Και συνεχίζει: «Ενώ τα δημόσια μέσα μαζικής ενημέρωσης ρυθμίζονται από ένα ισχυρό νομικό πλαίσιο, υπάρχουν ανησυχίες όσον αφορά τις πιθανή πολιτική επιρροή στο διορισμό των μελών του διοικητικού συμβουλίου. Εξακολουθούν να υπάρχουν προκλήσεις όσον αφορά την επάρκεια των οικονομικών και ανθρώπινων πόρων της ρυθμιστικής αρχής των μέσων ενημέρωσης».

Σε σχέση τέλος με τους ελέγχους και τις ισορροπίες (check and balances), οι εργασίες για τη βελτίωση της ποιότητας της νομοθεσίας προχωρούν, ιδίως όσον αφορά τη συμβατότητα των σχεδίων νόμων με το Σύνταγμα και το δίκαιο της ΕΕ. Η κωδικοποίηση της νομοθεσίας προχωρά επίσης με την έκδοση ορισμένων νομικών κωδίκων σε διάφορους τομείς της νομοθεσίας. Ο αριθμός των τροποποιήσεων της τελευταίας στιγμής για τα σχέδια νόμου μειώνεται. Ωστόσο, οι ενδιαφερόμενοι συχνά δεν έχουν επαρκή χρόνο για να σχολιάσουν τα σχέδια νόμων.

Η φετινή έκθεση περιέχει για πρώτη φορά συγκεκριμένες συστάσεις που απευθύνονται σε κάθε κράτος μέλος, όπως ανακοίνωσε ο πρόεδρος φον Ντερ Λάιεν τον Σεπτέμβριο του 2021. Οι συστάσεις για την Ελλάδα «απαντούν» σε όλους τους παραπάνω αστερίσκους.

Το κεφάλαιο της έκθεσης για την Ελλάδα

Μια σειρά από μέτρα που αποσκοπούν στη βελτίωση της αποτελεσματικότητας και της ποιότητας του ελληνικού συστήματος δικαιοσύνης βρίσκονται σε εφαρμογή. Η μεταρρύθμιση της Σχολής Δικαστών το 2021 αποσκοπεί στην αύξηση της ποιότητας της κατάρτισης των δικαστών, ενώ η σχεδιαζόμενη δημιουργία μιας Εθνικής Σχολής Δικαστικών Υπαλλήλων θα συμβάλει στη βελτίωση της ποιότητας της βοήθειας προς τους δικαστές και της διαχείρισης των δικαστηρίων.

Ο αναθεωρημένος κώδικας Πολιτικής Δικονομίας το 2021 επιδιώκει να έχει θετικό αντίκτυπο στην αποτελεσματικότητα της δικαιοσύνης, ιδίως όσον αφορά τις καθυστερήσεις στην αστική δικαιοσύνη και τη συνοχή της νομολογίας. Κώδικας δεοντολογίας για τους δικαστές του Συμβουλίου της Επικρατείας εγκρίθηκε τον Μάρτιο του 2022.

Σχέδιο νομοθεσίας για την προαγωγή των δικαστών και εισαγγελέων και την οργάνωση των δικαστηρίων εγκρίθηκε από το Κοινοβούλιο τον Ιούνιο του 2022.

Εφαρμόζονται μέτρα για τη βελτίωση της ποιότητας της δικαιοσύνης, ιδίως όσον αφορά την ψηφιοποίηση. Το σχέδιο νομικού κειμένου ολοκληρώνεται για τη δημιουργία επίσημου νομικού πλαισίου για το γραφείο για τη συλλογή και επεξεργασία δικαστικών στατιστικών που θα συσταθεί στο Υπουργείο Δικαιοσύνης στο τέλος του 2020. Παραμένουν οι ανησυχίες σχετικά με τη διαδικασία διορισμού για τις ανώτερες θέσεις των δικαστών και εισαγγελέων, συμπεριλαμβανομένης της έλλειψης δικαστικής συμμετοχής στη διαδικασία επιλογής.

Επίσης, η έκθεση καταγράφει ότι εγκρίθηκε το νέο εθνικό σχέδιο δράσης για την καταπολέμηση της διαφθοράς για την περίοδο 2022-2025. Αναπτύσσεται η συνεργασία μεταξύ των φορέων καταπολέμησης της διαφθοράς και των φορέων του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα.

Πρόσφατα εγκρίθηκαν διατάξεις για τη ρύθμιση του lobbying. Ο αριθμός των διώξεων που σχετίζονται με τη διαφθορά είναι μικρός, σημειώνεται, αν και η πρόοδος όσον αφορά τις τελικές αποφάσεις μένει να διαπιστωθεί.

Ενώ ο αριθμός των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης (πόθεν έσχες) που υποβάλλονται έχει αυξηθεί και όλες ελέγχονται για την πληρότητα, η ακρίβειά τους ελέγχεται μόνο σε περιορισμένο ποσοστό. Οι κανόνες για τη δεοντολογία των πολιτικών υπαλλήλων συνέχισαν να εφαρμόζονται, αλλά εξακολουθούν να υπάρχουν ανησυχίες όσον αφορά την ακεραιότητα στο πλαίσιο της αστυνομίας. Οι τακτικές ελεγκτικές δραστηριότητες αποσκοπούν στον εντοπισμό και την πρόληψη της διαφθοράς.

Ειδικές δράσεις για την αντιμετώπιση του κινδύνου διαφθοράς κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19 συνέχισαν να εφαρμόζονται.

Η ελευθερία της έκφρασης και το δικαίωμα πρόσβασης σε πληροφορίες προστατεύονται νομικά και επίσημα στο Σύνταγμα και την τομεακή νομοθεσία. Η ελληνική κυβέρνηση έχει λάβει μέτρα για την ενίσχυση της διαφάνειας της ιδιοκτησίας των μέσων ενημέρωσης, μέσω της νομοθεσίας που εγκρίθηκε πρόσφατα. Ωστόσο, η κατάσταση των δημοσιογράφων προκαλεί σημαντικές ανησυχίες λόγω του γεγονότος ότι εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν απειλές και επιθέσεις ενώ το επαγγελματικό τους περιβάλλον έχει επιδεινωθεί περαιτέρω. Η κατανομή της κρατικής διαφήμισης ως

όσον αφορά, ιδίως τη μη διαφανή κατανομή της κρατικής χρηματοδότησης, αποτελεί επίσης ζήτημα.

Ενώ τα δημόσια μέσα μαζικής ενημέρωσης ρυθμίζονται από ένα ισχυρό νομικό πλαίσιο, υπάρχουν ανησυχίες όσον αφορά τις πιθανή πολιτική επιρροή στο διορισμό των μελών του διοικητικού συμβουλίου.

Εξακολουθούν να υπάρχουν προκλήσεις όσον αφορά την επάρκεια των οικονομικών και ανθρώπινων πόρων της ρυθμιστικής αρχής των μέσων ενημέρωσης.

Όσον αφορά τους ελέγχους και τις ισορροπίες, οι εργασίες για τη βελτίωση της ποιότητας της νομοθεσίας προχωρούν, ιδίως όσον αφορά τη συμβατότητα των σχεδίων νόμων με το Σύνταγμα και το δίκαιο της ΕΕ. Η κωδικοποίηση της νομοθεσίας προχωρά επίσης με την έκδοση ορισμένων νομικών κωδίκων σε διάφορους τομείς της νομοθεσίας. Ο αριθμός των τροποποιήσεων της τελευταίας στιγμής για τα σχέδια νόμου μειώνεται.

Ωστόσο, οι ενδιαφερόμενοι συχνά δεν έχουν επαρκή χρόνο για να σχολιάσουν τα σχέδια νόμων.

Ο Διαμεσολαβητής εργάζεται για την ενίσχυση των ικανοτήτων του θεσμού, μεταξύ άλλων με τη διασφάλιση της ανεξαρτησίας των δημοσιονομικών πόρων και επίσης την ανάπτυξη της διεθνούς συνεργασίας. Η νέα νομοθεσία επιδιώκει να βελτιώσει το πλαίσιο ενός ευνοϊκού περιβάλλοντος για τις οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών, αν και ορισμένες λεπτομέρειες των απαιτήσεων εγγραφής εξακολουθούν να θεωρούνται επαχθείς από ορισμένες οργανώσεις πολιτών, ενώ εκκρεμεί η αναθεώρηση της ισχύουσας νομοθεσίας ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Συστάσεις

Εκτός από την υπενθύμιση των δεσμεύσεων που αναλήφθηκαν στο πλαίσιο του εθνικού σχεδίου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας σχετικά με ορισμένες πτυχές του συστήματος δικαιοσύνης και του πλαισίου καταπολέμησης της διαφθοράς, συνιστάται στην Ελλάδα να:Να αντιμετωπίσει την ανάγκη συμμετοχής του δικαστικού σώματος στον διορισμό του Προέδρου και του Αντιπροέδρου του Συμβουλίου της Επικρατείας, του Ανωτάτου Δικαστηρίου και του Ελεγκτικού Συνεδρίου, λαμβάνοντας υπόψη τα ευρωπαϊκά πρότυπα σχετικά με τους διορισμούς δικαστών.
 
• Να διασφαλίσει την αποτελεσματική και συστηματική επαλήθευση της ακρίβειας των γνωστοποιήσεων περιουσιακών στοιχείων (πόθεν έσχες) που υποβάλλονται από όλους τους τύπους δημοσίων υπαλλήλων.
 
• Να εντείνει τις προσπάθειες για τη δημιουργία ενός ισχυρού ιστορικού διώξεων και τελεσίδικων δικαστικών αποφάσεων σε υποθέσεις διαφθοράς.
 
• Θέσπιση νομοθετικών και άλλων εγγυήσεων για τη βελτίωση της φυσικής ασφάλειας και του εργασιακού περιβάλλοντος των δημοσιογράφων, σύμφωνα με το πρόσφατα υιοθετηθεν Μνημόνιο Συνεννόησης και λαμβάνοντας υπόψη τα ευρωπαϊκά πρότυπα για την προστασία των δημοσιογράφων.

• Να διασφαλίσει ότι οι απαιτήσεις εγγραφής για τις οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών είναι αναλογικές ενόψει της διατήρησης ενός ανοικτού πλαισίου λειτουργίας τους.
 
Πηγή : https://www.efsyn.gr 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου