Η 13η σύνταξη καταργείται λόγω της απόφασης του ΣΤΕ για τα αναδρομικά. Το μαξιλάρι είναι τα 9,5 δις € του μνημονίου 3 συν τα swaps από τις αποταμιεύσεις των οργανισμών του δημοσίου που δανείζεται το κράτος – οι οποίες ανακυκλούμενες απεικονίζονται στα περίπου 700 δις € του προϋπολογισμού! Ο απόλυτος παραλογισμός.
“Βραδύτερη κατά 0,1% σε σχέση με τις προβλέψεις του Προϋπολογισμού ήταν τελικά η ανάπτυξη της Ελλάδας το 2019. Σύμφωνα με τις σημερινές ανακοινώσεις της ΕΛΣΤΑΤ το ΑΕΠ το 2019 αυξήθηκε κατά 1,9% έναντι πρόβλεψης στον Προϋπολογισμό για άνοδο κατά 2%.
Υπενθυμίζεται ότι προ ημερών το Δημοσιονομικό Συμβούλιο προέβλεψε ανάπτυξη κατά 2,4% τον προηγούμενο χρόνο, ενώ η Κομισιόν στις χειμερινές της εκτιμήσεις βασίζεται σε ρυθμό ανόδου του ΑΕΠ κατά 2,2%.
Πλέον, μένουν να φανούν οι πιέσεις αναφορικά με τις επιπτώσεις του κοροναϊού που έχουν ήδη αρχίσει να φαίνονται στην αγορά μέσα και από πρόδρομους δείκτες όπως είναι αυτός του ΚΕΠΕ που κατέγραψε στα τέλη Φεβρουαρίου ένταση της ανασφάλειας.
Μεγάλη ήταν η επιβράδυνση του ρυθμού ανάπτυξης το 4ο τρίμηνο στο 1%, από 2,3% το 3ο τρίμηνο και 2,8% το 2ο τρίμηνο του 2019. Συνδέθηκε κυρίως με ασθενική άνοδο των εξαγωγών.
Ανά πεδίο η πορεία του 4ο τριμήνου έχει ως εξής:
(α) Η συνολική τελική καταναλωτική δαπάνη παρουσίασε αύξηση 1,3% σε σχέση με το 4o τρίμηνο του 2018.
(β) Οι ακαθάριστες επενδύσεις παγίου κεφαλαίου αυξήθηκαν κατά 14,4% σε σχέση με το 4o τρίμηνο του 2018.
(γ) Αύξηση κατά 1,0% σε σχέση με το 4o τρίμηνο του 2018 παρουσίασαν οι εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών. Οι εξαγωγές αγαθών μειώθηκαν κατά 1,1%, ενώ οι εξαγωγές υπηρεσιών αυξήθηκαν κατά 2,3%.
(δ) Μείωση κατά 0,3% σε σχέση με το 4o τρίμηνο του 2018 παρουσίασαν οι εισαγωγές αγαθών και υπηρεσιών. Οι εισαγωγές αγαθών μειώθηκαν κατά 2,8% και οι εισαγωγές υπηρεσιών αυξήθηκαν κατά 11,2%.
Επίσης, το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (ΑΕΠ) σε όρους όγκου κατά το 4ο τρίμηνο 2019, παρουσίασε μείωση κατά 0,7%, σε σχέση με το 3ο τρίμηνο 2019. κυρία αιτία ήταν το γεγονός πως μείωση κατά 3,5% σε σχέση με το 3o τρίμηνο του 2019 παρουσίασαν οι εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών. Οι εξαγωγές αγαθών μειώθηκαν κατά 4,3%, ενώ οι εξαγωγές υπηρεσιών μειώθηκαν κατά 5,0%” (πηγή).
Κοινοβουλευτική Εργασία
Μία ημέρα μετά την έκθεση του γραφείου προϋπολογισμού της Βουλής για το τέταρτο τρίμηνο του 2019, στην οποία τοποθετηθήκαμε με τα παρακάτω, ακολούθησε η παραπάνω αναφορά της ΕΛΣΤΑΤ – η οποία διέψευσε σχεδόν όλες τις προβλέψεις. Η τοποθέτηση μας, στην οποία πήραμε ελάχιστες απαντήσεις, ήταν η εξής:
Τοποθέτηση
Όπως αναφέρεται στην έκθεση του γραφείου προϋπολογισμού της Βουλής, η αύξηση του ΑΕΠ το 2019 οφείλεται κυρίως στη θετική επίδοση των Εξαγωγών (+9,5%) οι οποίες όμως είναι χαμηλής προστιθέμενης αξίας, στη μείωση των Εισαγωγών (-2,9%) και στην αύξηση των Επενδύσεων (+2,0%) – με κριτήριο το συντελεστή ΑΕΠ = Ιδιωτική Κατανάλωση + Επενδύσεις + Δημόσιες Δαπάνες + (Εξαγωγές – Εισαγωγές). Οι επενδύσεις είναι κατά κύριο λόγο στις κατηγορίες Κατοικίες (ετήσια αύξηση 3,9%) όπου βλέπουμε ότι επικεντρώνει η κυβέρνηση – ενώ έπεται ο Μηχανολογικός Εξοπλισμός και τα Οπλικά Συστήματα (ετήσια αύξηση 1,6%).
Η αύξηση των επενδύσεων στις κατοικίες μάλλον προέρχεται από τη χρυσή βίζα που μπορεί να περιορισθεί από τον κορονοϊο – ενώ δεν είναι βιώσιμη και επιδρά αρνητικά στην υπόλοιπη οικονομία, αφού αυξάνει τεχνητά τις τιμές των ακινήτων, οπότε τα ενοίκια και το κόστος ζωής. Αντίθετα, η Δημόσια Κατανάλωση μειώθηκε (-0,5%) – ενώ οριακή είναι η μεταβολή και της Ιδιωτικής Κατανάλωσης.
Περαιτέρω, θα αναφερθούμε σε κάποια σημεία της έκθεσης με τις κύριες επιφυλάξεις ή τις προτάσεις μας. Τα σημεία αυτά αναφέρονται στα εξής: Στο Παγκόσμιο περιβάλλον, στην ελληνική οικονομία γενικά, στα τραπεζικά δάνεια, στις συντάξεις, στα εργασιακά, στο διαθέσιμο εισόδημα, στα δημοσιονομικά, στο κόκκινο ιδιωτικό χρέος στο δημόσιο, στο δημόσιο χρέος, στο κόκκινο τραπεζικό χρέος και στις αποκρατικοποιήσεις. Προφανώς δεν θα τα προλάβουμε όλα στον περιορισμένο χρόνο που δίνετε για μία τόσο σοβαρή συζήτηση, αλλά όσα προλάβουμε
(1) Παγκόσμιο Περιβάλλον
O ρυθμός ανάπτυξης της παγκόσμιας οικονομίας για το 2019 αναθεωρήθηκε προς τα κάτω – στο 2,9%, Για το 2020 προβλέπεται ότι θα υπάρξει αύξηση του ρυθμού ανάπτυξης στο 3,3% – ενώ για το 2021 προβλέπεται αύξηση στο 3,4%. Στις αναπτυγμένες χώρες, ο ρυθμός ανάπτυξης από 1,7% το 2019 προβλέπεται να μειωθεί σε 1,6% – τόσο για το 2020 όσο και για το 2021. Όσον αφορά την Ευρωζώνη προβλέπεται μια σταθεροποίηση του ρυθμού ανάπτυξης σημειώνοντας μια μικρή αύξηση κάθε έτος – ξεκινώντας από 1,2% το 2019 και φθάνοντας στο 1,3% το 2020 και στο 1,4% το 2021.
Λογικά αυτές οι εκτιμήσεις θα πρέπει να αναθεωρηθούν λόγω του κορονοϊόυ, των προβλημάτων της Ευρωζώνης, του εμπορικού πολέμου διεθνώς και της αλλαγής ή του κορεσμού της υπάρχουσας τεχνολογίας. Εν προκειμένω πλήττεται κυρίως η αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας – η οποία στρέφεται πλέον στις επιδοτούμενες ΑΠΕ για να αναπληρώσει τις απώλειες εκμεταλλευόμενη το αφήγημα του κινήματος της Κλιματικής Αλλαγής. Ήδη η Γερμανία είναι στάσιμη, με 0% ανάπτυξη – ενώ η αύξηση του ΑΕΠ της ΕΕ ήταν μόλις στο 0,1%.
(2) Ελληνική Οικονομία, γενικά
Οι χειμερινές προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχουν αναθεωρήσει προς τα πάνω το ρυθμό μεγέθυνσης της ελληνικής οικονομίας – στο 2,2% για το 2019 και στο 2,4% για το 2020.
Λογικά αυτές οι εκτιμήσεις θα πρέπει να αναθεωρηθούν προς τα κάτω, λόγω κορονοϊόυ τόσο στην Ελλάδα (επίδραση στον τουρισμό/ναυτιλία) όσο και διεθνώς. Επίσης οι προβλέψεις αύξησης του ΑΕΠ κατά 2,4% είναι κατώτερες του Προϋπολογισμού – αν και ξεπερνούν αυτές του ΔΝΤ και της αναλογιστικής μελέτης (1,2%). Είναι βέβαια μακριά από αυτές υποσχέθηκε η ΝΔ προεκλογικά (4%). Τελικά τι ακριβώς ισχύει;!
(3) Τραπεζικά Δάνεια
Το υπόλοιπο των τραπεζικών δανείων ήταν 154 δις €, μειωμένα κατά 16 δις € (9,4%) σε ετήσια βάση και κατά 3,0 δις € (1,9%) σε τριμηνιαία βάση. Είναι δε πιο χαμηλό από αυτό που χρειάζεται η οικονομία και ειδικά οι επιχειρήσεις – πολύ πιο χαμηλό σε σχέση με την εποχή προ της κρίσης (πρακτικά).
2019 (Νοε) | 2009 (Δεκ) | |||
€ δις | % ΑΕΠ | € δις | % ΑΕΠ | |
Ιδιώτες | 70.197 | 37% | 119.652 | 50% |
Επιχειρηματικά | 85.330 | 45% | 135.285 | 57% |
Σύνολο | 155.528 | 82% | 230.422 | 97% |
Πηγή: Στατιστικό Δελτίο Οικονομικής Συγκυρίας, Τράπεζα της Ελλάδος (Φεβ.Μαρ 2010, Δεκ. 2019), Eurostat
Σύμφωνα τώρα με μία πρόσφατη μελέτη της Grant Thornton χρειάζονται τουλάχιστον 44 δις € δανείων – ενώ 2 στις 10 επιχειρήσεις έχουν δυσκολία να εξυπηρετήσουν τα υπάρχοντα (πρακτικά).
Κατά τον ΣΕΒ στο 15% των ΜΜΕ απορρίφτηκε η αίτηση δανείου, ενώ το 20% αποθαρρύνθηκε να υποβάλλει αίτηση – όταν στην Ευρωζώνη τα αντίστοιχα ποσοστά είναι γύρω στο 5%.
Ποια είναι αλήθεια η άποψή σας για την «συνεργασία» των τραπεζών; Ειδικότερα όσον αφορά το ύψος των επιτοκίων (υψηλότερων στην ΕΕ) και των προμηθειών, καθώς επίσης τα σχέδια hive down, όπου το Δημόσιο θα απολύσει αναβαλλόμενο φόρο;
(4) Συντάξεις
Ουσιαστικά καταργείται η 13η σύνταξη και η εξοικονόμηση που προκύπτει (0,5% του ΑΕΠ) θα οδηγηθεί στη συμμόρφωση με τις αποφάσεις του ΣΤΕ – επίσης σε άλλες πολιτικές κοινωνικής ασφάλισης, πρόνοιας, κοινωνικής αλληλεγγύης και υγείας.
Δεν είναι θετική η μείωση των συντάξεων και η εξαπάτηση των πολιτών – ενώ εκτός από ανέντιμη είναι και αντιπαραγωγική, επειδή πλήττεται η ζήτηση. Εάν δοθούν τα αναδρομικά από το 0,5% του ΑΕΠ μαζί με κάποιο μέρος από την 13η σύνταξη, τότε θα συμβεί σταδιακά με εξόφληση σε 15 χρόνια (πρακτικά). Έτσι είναι πράγματι;
Έτος | Αναδρομικά 1 | 13η Σύνταξη2 | Ποσά για αναδρομικά (€ εκατ) | Ποσά για 13η Σύνταξη (€ εκατ) |
Πραγματικό ΑΕΠ (€ δις) |
Πραγματικό ΑΕΠ μεταβολή | |
2018 | 182.6 | ||||||
2019 | |||||||
2020 | 0.22% | 0.28% | 434 | 552 | 190.8 | -0.8% | |
2021* | 0.19% | 0.31% | 382 | 624 | 192.0 | -0.4% | |
2022* | 0.20% | 0.30% | 411 | 616 | 193.3 | 0.0% | |
2023* | 0.22% | 0.28% | 461 | 586 | 194.5 | 0.2% | |
2024* | 0.20% | 0.30% | 427 | 641 | 195.7 | 0.3% | |
2025 | 0.18% | 0.32% | 392 | 697 | 197.0 | 0.4% | |
2030 | 0.27% | 0.23% | 600 | 511 | 202.9 | 0.9% | |
2035 | 0.36% | 0.14% | 816 | 317 | 213.7 | 1.1% | |
2040 | 0.42% | 0.08% | 971 | 185 | 225.9 | 1.2% | |
2045 | 0.47% | 0.03% | 1,108 | 71 | 241.4 | 1.4% | |
2050 | 0.53% | 0.00% | 1,275 | 0 | 257.8 | 1.3% | |
2055 | 0.57% | 0.00% | 1,398 | 0 | 273.1 | 1.2% | |
2060 | 0.59% | 0.00% | 1,476 | 0 | 291.2 | 1.3% | |
2065 | 0.68% | 0.00% | 1,736 | 0 | 310.8 | 1.3% | |
2070 | 0.72% | 0.00% | 1,875 | 0 | 330.8 | 1.2% | |
|
1: Επιπλέον Συνταξιοδοτική Δαπάνη σε εφαρμογή των αποφάσεων 1890,1891/2019 του ΣτΕ
2: Υπόλοιπο Ποσοστό μέχρι το 0,50% του ΑΕΠ
*: Εκτιμήσεις με αναγωγή
Εδώ μας απάντησε ο υπεύθυνος, λέγοντας πως πράγματι καταργείται η 13η σύνταξη.
(5) Εργασιακά
Το ποσοστό ανεργίας στην Ελλάδα το τρίτο τρίμηνο του 2019 διαμορφώθηκε στο 16,4%, μειωμένο σε ετήσια βάση, από 18,3% το αντίστοιχο τρίμηνο του 2018 – επίσης μειωμένο σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο (16,9%).
Εν τούτοις, δεν έχει μεγάλη σχέση με την πραγματικότητα το ποσοστό ανεργίας. Το σύνολο των ανέργων στον ΟΑΕΔ είναι πολύ υψηλό – στους 1.128.421 το Δεκέμβριο του 2019, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 129.000 (πρακτικά). Το Δεκέμβριο του 2018 ήταν 935.449 ενώ 843.154 το Σεπτέμβριο του 2019 ήταν 843.154 (πρακτικά). Είναι δυνατόν; Οι μισοί από τους 1.064.526 εγγεγραμμένους ανέργους που δήλωσαν πως αναζητούν εργασία τον Δεκέμβριο του 2019, οι 500.049 ή το 46,97% είναι άνεργοι για πάνω από 12 μήνες. Τι προγραμματίζετε να κάνετε;
Η ανεργία στους νέους κάτω των 25 ετών μειώθηκε στο 32,4% το τρίτο τρίμηνο του 2019 από 33,6% το προηγούμενο τρίμηνο του 2019, παρουσιάζοντας, επίσης μείωση σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2018 (36,3%). Το αντίστοιχο ποσοστό στην Ευρωζώνη το τρίτο τρίμηνο του 2019 ήταν 15,5%, αμετάβλητο σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο (15,5%), αλλά μειωμένο σε ετήσια βάση (16,7% το αντίστοιχο τρίμηνο του 2018). Επιπλέον, η ανεργία των νέων κάτω των 25 ετών στην Ελλάδα διαμορφώθηκε στο 36,1% τον Νοέμβριο του 2019 έναντι 39,7% το Νοέμβριο του 2018.
Η ανεργία βέβαια στους νέους κάτω των 25 ετών δεν σημαίνει πολλά. Το θέμα είναι τι γίνεται με τους πτυχιούχους κάτω των 34 ετών που πρέπει να μπουν αγορά εργασίας – διαφορετικά χάνουν τις γνώσεις, την επαγγελματική και την προσωπική τους εξέλιξη Με βάση στοιχεία της Eurostat, είναι στο 52% – μακράν στο υψηλότερο της Ευρώπης (πρακτικά). Χρειάζεται αναπτυξιακό σχέδιο με έμφαση στην προστιθέμενη αξία και στις ολοκληρωμένες αλυσίδες παραγωγής για να λυθεί το πρόβλημα.
Είναι θετική πάντως η αύξηση των θέσεων εργασίας κατά 78.391 το 2019. Φυσικά δεν είναι αρκετές και δεν φθάνουν για να αντιστρέψουν το Braindrain – πόσο μάλλον αφού είναι επί πλέον θέμα προσφερόμενων ειδικοτήτων και συνθηκών εργασίας. Θετικό είναι επίσης το ότι,
(α) Οι περισσότερες νέες θέσεις εργασίας είναι σταθερής απασχόλησης στο 83% του συνόλου – σε σχέση με το παρελθόν όπου ήταν κυρίως μερικής απασχόλησης, ενώ περίπου οι μισές είναι άνω των 1.000 € και
(β) ο αριθμός αυτών που αμείβονται μεταξύ 500-600 € (κατώτατο μισθό) έπεσε από 216.150 άτομα το 2018 σε 65.179 το 2019 – μία μείωση κατά 150.971 (69,85%).
Αρνητικό είναι το ότι, δεν έχουν μειωθεί σημαντικά οι χαμηλόμισθοι μερικής απασχόλησης – αυτοί δηλαδή που εισπράττουν μισθούς έως 500 € και ανέρχονται το 2019 σε 406.416, δηλαδή στο 20,46% του συνόλου, από 422.150 το 2018.
(6) Διαθέσιμο Εισόδημα
Με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο εποχιακά διορθωμένος Δείκτης Μισθολογικού Κόστους στο σύνολο της οικονομίας για το τρίτο τρίμηνο του 2019, παρουσιάζει μείωση κατά 1,2% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του τρίτου τριμήνου του 2018 – έναντι ετήσιας αύξησης 4,7% το 2018 σε σχέση με το 2017.
Σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τους τριμηνιαίους μη χρηματοοικονομικούς λογαριασμούς θεσμικών τομέων (για το τρίτο τρίμηνο του 2019) το διαθέσιμο εισόδημα του τομέα των νοικοκυριών και των μη κερδοσκοπικών ιδρυμάτων που εξυπηρετούν νοικοκυριά (ΜΚΙΕΝ) (S.1M) αυξήθηκε κατά 3,5% σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του προηγούμενου έτους – από 30,8 δις € στα 31,9 δις ευρώ.
Κατά την άποψη μας, με δεδομένο το ότι ο κίνδυνος φτώχειας στην Ελλάδα είναι στο υψηλότερο ποσοστό της ΕΕ, στο 32%, δεν έχει νόημα να μιλάμε για διαθέσιμο εισόδημα.
(7) Δημοσιονομικά
Ο Κρατικός Προϋπολογισμός παρουσιάζει αυξημένο ταμειακό πρωτογενές πλεόνασμα κατά 4.926 εκ. € σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Το πλεόνασμα αυτό οφείλεται στα εξής:
(α) Στους υψηλότερους φόρους: 51 δις € το 2019, περισσότερους από τα 48,3 δις € που προέβλεπε το Μεσοπρόθεσμο (προφανώς για να καλύψουν το κενό από μη μείωση συντάξεων του Μεσοπρόθεσμου)
(β) Στην εξαφάνιση» τους 1 δις € του αποθεματικού που θα έπρεπε να είχε σχηματιστεί.
(γ) Στη μείωση του ΠΔΕ στα 6,75 δις € από 7,3 δις € που προβλεπόταν στο Μεσοπρόθεσμο – ενώ μειώνεται το εθνικό τους μέρος στα 750 εκ. €, από 800 εκ. € το 2019
Από την άλλη πλευρά, απαιτείται αύξηση των Δαπανών για την Άμυνα και χρειάζεται η αύξηση των επιδομάτων για πολύτεκνες οικογένειες, εκτός του επιδόματος γέννησης – ενώ το κόστος του μεταναστευτικού προβλέπεται τεράστιο.
Υπάρχει κάποια εκτίμηση σχετικά με την επαναδιαπραγμάτευση του πρωτογενούς πλεονάσματος; Τι θα συμβεί στην περίπτωση που δεν επιτευχθούν οι προβλέψεις του προϋπολογισμού λόγω διεθνούς ύφεσης/κορονοϊού/μεταναστευτικής κρίσης και έντασης με Τουρκία; Θα πρέπει να ληφθούν «ισοδύναμα» μέτρα αλλού;
(8) Κόκκινο ιδιωτικό χρέος στο δημόσιο
Το συνολικό ληξιπρόθεσμο υπόλοιπο υποχρεώσεων στο τέλος του τέταρτου τριμήνου του 2019, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ, διαμορφώθηκε στα 105,6 δις €. Ωστόσο, το «πραγματικό» ληξιπρόθεσμο υπόλοιπο, δηλαδή το συνολικό υπόλοιπο μετά την αφαίρεση των οφειλών που χαρακτηρίζονται ως ανεπίδεκτες είσπραξης, παρουσιάζει μείωση σε σχέση με την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους κατά 2,2 δις ευρώ – με αποτέλεσμα να διαμορφώνεται στα 84,1 δις ευρώ την 1/1/2020.
Το ποσόν είναι τεράστιο ενώ, όπως έχουμε ήδη αναφέρει στις συζητήσεις του Απολογισμού του 2017 θα πρέπει να γίνει μια εκτίμηση της εισπραξιμότητας τους. Είναι τα 84 δις αυτό που εκτιμάται ότι θα εισπράξετε;
(9) Δημόσιο Χρέος
Ασφαλώς δεν είναι βιώσιμο το δημόσιο χρέος, όπως έχουμε αναλύσει πολλές φορές – ενώ θεωρούμε αστεία την προσπάθεια να εμφανιστεί ως τέτοιο, με βάση τα παρακάτω που γράφετε:
(α) Το θετικό κλίμα αντανακλάται στην πρόσφατη αναβάθμιση του αξιόχρεου της χώρας από τον οίκο Fitch (σε BB από ΒΒ- με θετικές προοπτικές) και στην άνοδο του χρηματιστηρίου.
(β) Τα ανωτέρω, σε συνδυασμό με την πρόσφατη υποχώρηση των αποδόσεων των δεκαετών ελληνικών ομολόγων κάτω από το 1%, συνηγορούν στη βελτίωση της εμπιστοσύνης των αγορών στα ελληνικά ομόλογα και καταδεικνύουν ότι οι διεθνείς επενδυτές θεωρούν το ελληνικό χρέος βιώσιμο και παραμένουν αισιόδοξοι για τη μελλοντική πορεία της ελληνικής οικονομίας.
Η βελτίωση που αναφέρεται στα επιτόκιο οφείλεται στο γενικότερο περιβάλλον αρνητικών επιτοκίων παγκοσμίως – όπου η Ελλάδα είναι από τις πολύ λίγες χώρες με θετικά επιτόκια ομολόγων. Το ότι οι επενδυτές αγοράζουν έχει σχέση με σταθμίσεις – επίσης με το γεγονός ότι, η μεγάλη πλειοψηφία του χρέους μας 85% είναι εγγυημένοo από την ΕΕ και μόνο το 15% ελεύθερα διαπραγματεύσιμο (free float). Ουσιαστικά οι επενδυτές αγοράζουν ένα πολύ μικρό μέρος του χρέους, το οποίο είναι επαρκώς καλυμμένο με το μαξιλάρι.
Σωστά αναφέρεται πως η αστάθεια στις διεθνείς κεφαλαιαγορές και η αύξηση της αποστροφής κινδύνου των διεθνών επενδυτών θα μπορούσε να αντιστρέψει την παρατηρούμενη συνεχιζόμενη υποχώρηση του κόστους δανεισμού για το Ελληνικό Δημόσιο και συνακόλουθα για τον ιδιωτικό τομέα.
Λογικά πάντως δεν μπορούμε να βγούμε στις αγορές με το σημερινό κλίμα. Τι προβλέπετε; Πόσα αναμένατε να εισπράξετε φέτος; Θα καλυφτούν οι πληρωμές από το μαξιλάρι; Μέχρι πότε φτάνει το μαξιλάρι; Πόσο είναι το μαξιλάρι αυτή τη στιγμή;
Εδώ μας απάντησε ο υπεύθυνος, δίνοντας μας έμμεσα να καταλάβουμε πως το μαξιλάρι σε μεγάλο μέρος του είναι τα 9,5 δις € της τελευταίας δόσης του μνημονίου 3 συν τα swaps από τις αποταμιεύσεις των οργανισμών του δημοσίου που δανείζεται το κράτος – οι οποίες ανακυκλούμενες απεικονίζονται στα περίπου 700 δις € του προϋπολογισμού! Ο απόλυτος παραλογισμός.
(10) Κόκκινο τραπεζικό χρέος
O στόχος για τον δείκτη ΜΕΔ είναι να έχει διαμορφωθεί σε επίπεδα κάτω του 20% στο τέλος του 2021. Η εφαρμογή του σχεδίου «Ηρακλής» που στηρίζεται στο Σχήμα Προστασίας Ενεργητικού (APS), θα συμβάλει στην ταχύτερη αποκλιμάκωση του ποσοστού αυτού, – αλλά, σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος, θα πρέπει να συμπληρωθεί και με άλλα μέτρα.
Ποιά θα είναι τα άλλα μέτρα; Τι σχεδιάζετε για τους πλειστηριασμούς από την 1ης Μαΐου και για το πτωχευτικό δίκαιο; Εμείς προτείνουμε σχέδιο αγοράς για πρώτη κατοικία.
(11) Αποκρατικοποιήσεις
Αναφέρεται πως το πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων του ΤΑΙΠΕΔ συνεχίστηκε μέχρι και τον Φεβρουάριο του 2020 σύμφωνα με τον σχεδιασμό του. Ποιος είναι ο σχεδιασμός; Είναι το κατάλληλο οικονομικό περιβάλλον αυτή τη στιγμή; Για εφέτος προβλέπονται, σύμφωνα με το Προϋπολογισμό του 2020, ακόμη 2,4 δις € – από τα οποία 2,1 δις € από επιχειρήσεις και 300 εκ. € από ακίνητα.
Ποιες επιχειρήσεις θα ξεπουληθούν; Πως θα αναπληρωθούν αυτά τα έσοδα που αναμένετε αν δεν πραγματοποιηθούν
Πηγή : https://analyst.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου