MOTD

Αλλαχού τα κόμματα γεννώνται διότι εκεί υπάρχουσι άνθρωποι διαφωνούντες και έκαστος άλλα θέλοντες. Εν Ελλάδι συμβαίνει ακριβώς το ανάπαλιν. Αιτία της γεννήσεως και της πάλης των κομμάτων είναι η θαυμαστή συμφωνία μεθ’ ης πάντες θέλουσι το αυτό πράγμα: να τρέφωνται δαπάνη του δημοσίου.

Εμμανουήλ Ροΐδης, 1836-1904, Έλληνας συγγραφέας

Τετάρτη 20 Μαΐου 2015

Φάκελος: Έλληνες καναλάρχες.... η ώρα της κρίσης!

Σταυρόλεξο για δυνατούς, κυρίως τολμηρούς λύτες, συνιστά για την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛΛ η τακτοποίηση του άνομου και άναρχου τοπίου στην αγορά των ΜΜΕ, με το «σπάσιμο» των μονοπωλίων, το άνοιγμα της κλειστής κάστας των καναλαρχών και την εξυγίανση της χρεωμένης μέχρι τον λαιμό αγοράς Μέσων να συνιστά το κεντρικό «στοίχημα» των συναρμόδιων υπουργών Επικρατείας, Οικονομικών και Μεταφορών, Ν.Παππά, Γ.Βαρουφάκη και Χρ. Σπίρτζη, αντίστοιχα - Η «ώρα μηδέν» για τους καναλάρχες έφτασε - Διαβάστε αναλυτικά όλο το σχέδιο της κυβέρνησης. 

Οι πληροφορίες του Newsbomb.gr αναφέρουν ότι τα κυβερνητικά στελέχη επεξεργάζονται ένα... ολιστικό σχέδιο «επανεκκίνησης» της μιντιακής – κυρίως της τηλεοπτικής - αγοράς, απαλλαγμένης από τα βάρη, τις δουλείες και το σκοτεινό «κάρμα» του παρελθόντος, αποτοξινωμένης από τον ιό των υπέρογκων δανεισμών και των εξαρτήσεων από την κρατική διαφήμιση – έξω και πέραν του σαθρού τριγώνου της διαπλοκής «Τράπεζες – Πολιτικοί – Ολιγάρχες των ΜΜΕ».

Η κυβέρνηση έχει ήδη στο τραπέζι μια σειρά από προτάσεις οι οποίες συνοψίζονται – κυρίως στο τηλεοπτικό πεδίο: 

• Στην επανεξέταση του πλαισίου λειτουργίας της μονοκρατορίας της Digea, του ψηφιακού παρόχου και διαχειριστή του σήματος και 

• Στην ενεργοποίηση της διαδικασίας αδειοδότησης για την είσοδο νέων παικτών και τον ενδεχόμενο εξοστρακισμό όσων καναλαρχών έχουν αποδείξει περίτρανα ότι δεν είναι σε θέση και κυρίως δεν θέλουν να λειτουργούν σε καθεστώς βιωσιμότητας και νομιμότητας. 

Ο Γιάνης Βαρουφάκης είναι ο πρώτος υπουργός που ζήτησε τη λίστα με τα χρέη των καναλαρχών 


Στην περίπτωση της ενδεχόμενης επανεξέτασης του πλαισίου λειτουργίας της Digea, οι μέτοχοι της οποίας είναι και ιδιοκτήτες των καναλιών εθνικής εμβέλειας – αν δεν καταστεί δυνατόν να ακυρωθεί ο διαγωνισμός που της έδωσε το χαριστικό μονοπώλιο για εκμετάλλευση του σήματος επί 15 χρόνια αντί 15 εκατ. ευρώ, είναι πολύ πιθανό – για λόγους δημοσίου συμφέροντος - να υιοθετηθεί μια πιο ήπια τακτική που ωστόσο: 

α) θα αποκαταστήσει τη νομιμότητα και τη δικαιοσύνη ορίζοντας στους καναλάρχες νέο τιμοκατάλογο, προσαρμοσμένο στις πραγματικές συνθήκες της αγοράς και αποσύροντας τα ευνοϊκά και χαριστικά τιμολόγια που «έκοψε και έραψε» η διοίκηση της έτι ακέφαλης Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Δικτύων σε συνεργασία με τους «διαπλεκόμενους» καναλάρχες. Ηδη εδώ και λίγες ημέρες η κόντρα της κυβέρνησης με την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών για τον διαγωνισμό παραχώρησης των ψηφιακών συχνοτήτων στην Digea, έχει φθάσει στα άκρα. Τα μέλη της ΕΕΤΤ δεν παραιτούνται και ζήτησαν τη συνδρομή των οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καταλογίζοντας στον αρμόδιο αναπληρωτή υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη διάθεση παρέμβαση στο εσωτερικό της «ανεξάρτητης» αρχής. Από τη δική του πλευρά, ο υπουργός υποστηρίζει πως η ΕΕΤΤ έχει χειριστεί το θέμα του διαγωνισμού των ψηφιακών συχνοτήτων με τρόπο που προκαλεί ζημία στο Δημόσιο. Ο έλεγχος επί των πεπραγμένων της ΕΕΤΤ, και ειδικότερα επί της διαδικασίας που τηρήθηκε για την παραχώρηση των συχνοτήτων στην Digea, θα ολοκληρωθεί τις επόμενες μέρες. Στις προθέσεις του υπουργείου είναι να στείλει τον φάκελο της έρευνας στον Εισαγγελέα για τη διερεύνηση και τυχόν ποινικών ευθυνών! 

Χρήστος Σπίρτζης - ο πρώτος υπουργός που πήρε «κεφάλια» 

Στο επίκεντρο της διαμάχης είναι, φυσικά, η σύμβαση της Digea με το Ελληνικό Δημόσιο που αφορά τη χρήση των ψηφιακών συχνοτήτων για 15 χρόνια. Μόνο αν η σύμβαση κηρυχθεί παράνομη, θα είναι δυνατόν να γίνει εκ νέου διαγωνισμός παραχώρησης των τηλεοπτικών συχνοτήτων. Στο σημείο αυτό αξίζει να επισημανθεί πως η έρευνα έχει επικεντρωθεί σε πολλές παρατυπίες που έγιναν με ευθύνη της ΕΕΤΤ, ώστε αφενός να βγουν εκτός διεκδίκησης οι άλλες εταιρείες-ενδιαφερόμενοι για το δίκτυο εκπομπής και αφετέρου να αλλάξουν μετά τον διαγωνισμό οι όροι παραχώρησης. 

β) θα ενδυναμώνει τον δημόσιο ραδιοτηλεοπτικό φορέα, την ΕΡΤ, απαλλάσσοντάς την από τον «κεφαλικό φόρο» του ετήσιου ενοικίου προς την Digea, χάρις στο οποίο μόνο σε ένα έτος η εταιρεία των καναλαρχών κάνει απόσβεση της δικής της οικονομικής υποχρέωσης προς την Πολιτεία σε βάθος 15ετίας! Στο σημείο αυτό οι χειρισμοί είναι εξαιρετικά λεπτοί, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες οι καναλάρχες σε αγαστή συνεργασία με τους εναπομείναντες καρεκλοκένταυρους της ΕΕΤΤ και τους νομικούς τους συμβούλους, σκέφτονται σοβαρά να καταθέσουν προσφυγή στη Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και με αφορμή το νομοσχέδιο για την ΕΡΤ και να κάνουν μια απονενοημένη επίκληση των ευρωπαϊκών – γενικών - αρχών όπως αυτή της ελευθερίας του ανταγωνισμού, της απαγόρευσης πριμοδότησης από το κράτος, τηλεοπτικών φορέων του δημοσίου κάθε κράτους μέλους κ.ά. 

γ) άμεσα και πάντως μέσα στο καλοκαίρι θα έρθει στη Βουλή νομοσχέδιο δια χειρός υπουργού Επικρατείας, Νίκου Παππά, ο οποίος νωρίτερα θα πρέπει να έχει θέσει σε δημόσια διαβούλευση όλο το σχέδιο για την προκήρυξη των αδειών των τηλεοπτικών σταθμών. Ο νέος νόμος θα ρυθμίζει τις τεχνικές, νομικές και οικονομικές προϋποθέσεις που θα πρέπει να πληρούνται, καθώς και τα εχέγγυα νομιμότητας και διαφάνειας που θα θωρακίζουν τη νόμιμη λειτουργία τους. 

Ο υπουργός Επικρατείας είναι αναμφισβήτητα ο νούμερο ένας στόχος των «καναλαρχων» 


Μεταξύ των προτάσεων που έχουν πέσει στο τραπέζι είναι: 

- να μειωθεί ο αριθμός των αδειών που θα προκηρυχθούν στο πλαίσιο του ανοιχτού, δημόσιου και διεθνούς διαγωνισμού για τους παρόχους περιεχομένου προκειμένου οι ζημιογόνες επιχειρήσεις ΜΜΕ, που δεν θα πληρούν το κριτήριο της βιωσιμότητας, να εξωθηθούν σε συνέργιες, συγχωνεύσεις ή και σε άτακτη φυγή από το τοπίο προκειμένου να έρθουν υγιείς νέοι επιχειρηματίες να επενδύσουν στο μηντιακό στερέωμα. Στην ουσία θα ζητηθεί από τους μετόχους των μεγάλων καναλιών (όπως π.χ. του Mega) να προχωρήσουν σε μεγάλες – ενδεχομένως και απαγορευτικές για τον όγκο του υπερδανεισμού τους - αυξήσεις μετοχικών κεφαλαίων, ώστε να περιοριστούν τα τεράστια χρέη από «θαλασσοδάνεια», που έχουν λάβει όλα τα προηγούμενα χρόνια. 

- να μην πριμοδοτηθεί από την αρμόδια ανεξάρτητη αρχή, το ΕΣΡ, κανένας παλαιός παίκτης με κριτήρια τύπου π.χ. παλαιότητας όπως έγινε με παντελώς άνομο και εξόφθαλμα ευεργετικό τρόπο στο παρελθόν από τις κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ- Ν.Δ. 

- να επιστραφούν όσες άδειες είναι ανενεργές και να μην είναι δυνατόν οι χρεωμένοι, πτωχευμένοι καναλάρχες να πλουτίζουν από μπίζνες που άφησαν στο έλεος του Θεού - ορφανές - εγκαταλείποντας εργαζόμενους, προμηθευτές, ασφαλιστικά ταμεία και διαφημιστικές (βλέπε Alter). 

- να έχουν δικαίωμα συμμετοχής ανώνυμες εταιρείες, κοινοπραξίες εταιρειών και ΟΤΑ, 

- να απαιτείται ονομαστικοποίηση μετοχών μέχρι φυσικού προσώπου και να τίθεται ως απαράβατος όρος ο έλεγχος πόθεν έσχες για τους μετόχους. 

- να καταστεί η απόκτηση αδείας ακριβή επένδυση μακράς πνοής για έναν επιχειρηματία που θα κληθεί να βάλει βαθιά το χέρι στην τσέπη και όχι ένα «πάρεργο», ένα εργαλείο διαπλεκόμενων δραστηριοτήτων.

Η αμαρτωλή ιστορία της Digea 

Ενα βήμα πριν το επόμενο βήμα της κυβέρνησης προς τον δρόμο της αρετής και της δικαιοσύνης, καλό είναι να ανατρέξουμε στην αρχή της ψηφιακής μετάβασης, πριν η Digea εμφανιστεί ως μοναδικός υποψήφιος και υπερθεματιστής, για να πάρει το έργο για λογαριασμό των ιδιωτών, των περιφερειακών καναλιών και φυσικά της ΝΕΡΙΤ. 

Η «ιστορία μου αμαρτία μου» ξεκίνησε από τον Χάρτη Συχνοτήτων που συμπεριλαμβάνεται στην ΚΥΑ (Κοινή Υπουργική Απόφαση) 42800/2012, η οποία έθεσε τις προδιαγραφές για την μετάβαση από την αναλογική στην ψηφιακή τηλεόραση και την οποία κλήθηκε να υλοποιήσει ο πάροχος μετάδοσης ψηφιακού τηλεοπτικού σήματος. 

Αυτό όμως που έχει βαρύνουσα σημασία είναι ότι στην πραγματικότητα πριν τον Χάρτη Συχνοτήτων που τελικά συμπεριελήφθη στην ΚΥΑ, είχε καταρτιστεί ένας άλλος Χάρτης με διαφορετκές προδιαγραφές και είχε περάσει από Δημόσια Διαβούλευση, έχοντας μάλιστα συναντήσει σφοδρές αντιδράσεις από τα τηλεοπτικά κανάλια (μετόχους της Digea) τα οποία προέβησαν σε ένα καταιγισμό ενστάσεων εκφράζοντας αντιρρήσεις που δεν είχαν τεχνικό υπόβαθρο, αλλά προσπαθούσαν να οδηγήσουν προς την κατεύθυνση της μείωσης του αριθμού των κέντρων εκπομπής ώστε να απομειωθεί το κόστος ανάπτυξης του δικτύου. 

Με αφορμή λοιπόν την ανακίνηση του θέματος της ανάθεσης της άδειας παρόχου δικτύου αναζητήσαμε στο αρχείο του Infocom τις δηλώσεις του συντάκτη του αρχικού Χάρτη Συχνοτήτων, καθ. Ψηφιακών Συστημάτων στο Παν Πειραιά κ. Αθανάσιου Κανάτα ο οποίος προαλείφεται για νέος πρόεδρος της ΕΕΤΤ. 

Ο καθηγητής κ. Αθανάσιος Κανάτας 


Στην ομιλία του στο πλαίσιο του InfoCom World, τον Οκτώβριο του 2012 ο κ.Κανάτας είχε επισημάνει τις διαφορές μεταξύ του χάρτη που είχε εκπονήσει με την ομάδα του και αυτού που τελικά κατέληξε να εφαρμοστεί. 

Οι δύο αυτοί χάρτες, είχαν θεμελιώδεις διαφορές, με κυριότερη αυτή της, σαφώς μικρότερης, διασποράς και του μικρότερου αριθμού των Κέντρων Εκπομπής τα οποία από τα 275 του αρχικού Χάρτη στα 156 της τελικής μορφής του. Τα αναπόφευκτα κενά εκλήθησαν να καλύψουν οι λεγόμενοι Gap Fillers οι οποίοι σύμφωνα με τον κ.Κανάτα, θα πρέπει να τοποθετηθούν κατά χιλιάδες. 

Ο κ.Κανάτας αναφέρθηκε στην προχειρότητα και τη σπουδή με την οποία έγιναν οι αλλαγές. Ενδεικτικά αναφέρει τα τεχνικά κενά, τις ασυμβατότητες, τις ασυμφωνίες και τις αντικρουόμενες αναφορές, οι οποίες καταδεικνύουν ότι οι τροποποιήσεις έγιναν χωρίς κάποια μελέτη και με έλλειμμα τεχνικής κατάρτισης. Το πλέον χαρακτηριστικό είναι ότι η κάλυψη της ψηφιακής τηλεόρασης υπολογίστηκε με μοντέλο αναλογικής μετάδοσης και όχι ψηφιακής, ως όφειλε. 

Το ίδιο το μοντέλο ανάπτυξης των GapFillers όχι μόνο δεν περιγράφεται στην ΚΥΑ, αλλά αντιθέτως αφήνεται τόσο ασαφές, ώστε να οδηγεί σε άναρχη τοποθέτηση πομπών, χωρίς προδιαγραφές χωροθέτησης και χωρίς τεχνικές προδιαγραφές του υλικού. Ακόμα περισσότερο, δεν καθορίζονται αρμοδιότητες, ούτε για την αρχή που αποφασίζει να τοποθετήσει έναν αναμεταδότη, αλλά ούτε για τον αρμόδιο φορέα για την εγκατάσταση.

Παρακολουθήστε το σχετικό video


Στην ομιλία του ο κ. Κανάτας, περιγράφει ξεκάθαρα τις διαφορές από τον αρχικό σχεδιασμό στην τελική ΚΥΑ που προέκυψε και στην οποία βασίστηκε το δίκτυο ψηφιακής τηλεοπτικής μετάδοσης που υλοποιήθηκε από τη Digea. 

Το ρεπορτάζ δεν τελειώνει εδώ. Μείνετε συντονισμένοι στο Newsbomb.gr διότι έρχονται αποκαλύψεις για το μέγα ζήτημα της Digea και όχι μόνο... 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου