MOTD

Αλλαχού τα κόμματα γεννώνται διότι εκεί υπάρχουσι άνθρωποι διαφωνούντες και έκαστος άλλα θέλοντες. Εν Ελλάδι συμβαίνει ακριβώς το ανάπαλιν. Αιτία της γεννήσεως και της πάλης των κομμάτων είναι η θαυμαστή συμφωνία μεθ’ ης πάντες θέλουσι το αυτό πράγμα: να τρέφωνται δαπάνη του δημοσίου.

Εμμανουήλ Ροΐδης, 1836-1904, Έλληνας συγγραφέας

Πέμπτη 6 Νοεμβρίου 2025

Νέα συγκάλυψη στα Τέμπη: Το δημόσιο υπερασπίζεται τους κατηγορούμενους εις βάρος του

Eνώ η ζημία για το δημόσιο και την Ευρωπαϊκή Ένωση εκτιμάται σε περίπου 14,5 εκατομμύρια ευρώ, ούτε το ελληνικό δημόσιο ούτε η ίδια η ΕΡΓΟΣΕ έχουν υποβάλει μέχρι σήμερα δήλωση παράστασης πολιτικής αγωγής υπέρ της κατηγορίας. Αντίθετα, το δημόσιο εμφανίζεται να υπερασπίζεται τους κατηγορούμενους
 
Άλλη μια φορά που αποκαλύπτεται ένας μηχανισμός συγκάλυψης μέσα στο ίδιο το ελληνικό δημόσιο έρχεται στο φως με αφορμή την επικείμενη δίκη της Παρασκευής 7 Νοεμβρίου 2025 σχετικά με την υπόθεση των Τεμπών και τη σύμβαση 717, που αντί το κράτος να σταθεί υπέρ της διαφάνειας και να δηλώσει παράσταση υποστήριξης της κατηγορίας, επιλέγει να παράσχει νομική συνδρομή στους ίδιους τους κατηγορούμενους λειτουργούς του.
 
Συγκεκριμένα αύριο στο Τριμελές Πλημμελειοδικείο Αθηνών δύο επιθεωρητές-ελεγκτές της «Ανεξάρτητης» Εθνικής Αρχής Διαφάνειας (ΕΑΔ), κάθονται στο εδώλιο του κατηγορουμένου για παράβαση καθήκοντος. Η υπόθεση αφορά τον έλεγχο που διενήργησαν το 2021 σχετικά με την περιβόητη Σύμβαση 717, για την ανάταξη και αναβάθμιση του συστήματος σηματοδότησης–τηλεδιοίκησης στον σιδηροδρομικό άξονα Αθήνα–Θεσσαλονίκη–Προμαχώνας.

Η δικογραφία είχε αρχικά τεθεί στο αρχείο από τον Εισαγγελέα Οικονομικού Εγκλήματος, βασισμένη σε παραπλανητικό και απαλλακτικό πόρισμα των ελεγκτών. Στην έκθεση ελέγχου τους (27.9.2021), οι επιθεωρητές κατέληγαν, αντίθετα με τα ίδια τους τα ευρήματα, πως ουδεμία ποινική ευθύνη υπήρχε για τα μέλη της διοίκησης και τα υπηρεσιακά στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ, αλλά μόνο πειθαρχική.

Η υπόθεση ανακινήθηκε από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, η οποία εντόπισε σοβαρές αποκλίσεις και προχώρησε σε ανάσυρση της δικογραφίας. Από τις έρευνές της προέκυψαν δύο ξεχωριστές δικογραφίες:
  • Μία για το Διοικητικό Συμβούλιο και στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ, για τα κακουργήματα της απάτης, απιστίας και ψευδούς βεβαίωσης.
  • Και μία για τους ίδιους τους ελεγκτές της ΕΑΔ, που κατηγορούνται ότι συγκάλυψαν τις ποινικές ευθύνες των παραπάνω.
Παρά τα παραπάνω, και ενώ η ζημία για το δημόσιο και την Ευρωπαϊκή Ένωση εκτιμάται σε περίπου 14,5 εκατομμύρια ευρώ, ούτε το ελληνικό δημόσιο (Υπουργεία Οικονομικών και Μεταφορών) ούτε η ίδια η ΕΡΓΟΣΕ έχουν υποβάλει μέχρι σήμερα δήλωση παράστασης πολιτικής αγωγής υπέρ της κατηγορίας. Αντίθετα, το δημόσιο εμφανίζεται να υπερασπίζεται τους κατηγορούμενους.
 
Με απόφαση της προέδρου του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, κ. Μαριόλη, και κατόπιν θετικής εισήγησης της τότε αναπληρώτριας διοικήτριας της ΕΑΔ, κ. Ρογκάκου, έχουν διοριστεί κρατικοί νομικοί σύμβουλοι για την υπεράσπιση των κατηγορουμένων ήδη από το στάδιο της προκαταρκτικής εξέτασης. Επιπλέον, όλα τα δικαστικά έξοδα καλύπτονται από το δημόσιο – το ίδιο δηλαδή που υπέστη τη ζημία. Πρόκειται για μια πρωτοφανή αντιστροφή ρόλων: το κράτος, αντί να υπερασπίζεται τον εαυτό του, υπερασπίζεται αυτούς που το ζημίωσαν.
 
Όσον αφορά δε τις πειθαρχικές πτυχές της υπόθεσης, το σκηνικό είναι εξίσου αποκαρδιωτικό. Όλοι όσοι οι ελεγκτές πρότειναν να ελεγχθούν πειθαρχικά απαλλάχθηκαν προτού καν εκδικαστεί η ποινική υπόθεση. Και για τους ίδιους τους κατηγορούμενους επιθεωρητές, η ΕΑΔ έκρινε πως «δεν στοιχειοθετείται πειθαρχικό παράπτωμα», παρότι η υπόθεση βρίσκεται ενώπιον ποινικού δικαστηρίου.
 
Ωστόσο, οι συνέπειες της κακοδιαχείρισης της Σύμβασης 717 ξεπερνούν κατά πολύ τα στενά οικονομικά όρια. Όπως κατέθεσε πρώην ανώτατο στέλεχος της ΕΡΓΟΣΕ, αν το έργο είχε ολοκληρωθεί και το σύστημα ETCS λειτουργούσε, τα δυστυχήματα στα Τέμπη και στο Άδενδρο θα είχαν αποφευχθεί: «Εάν είχαν τηρηθεί τα συμβατικά και είχε ολοκληρωθεί το έργο, με το σύστημα ETCS σε λειτουργία, το οποίο προϋποθέτει λειτουργούσα σηματοδότηση, θα είχε αποφευχθεί με βεβαιότητα το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη που κόστισε τη ζωή σε 57 συνανθρώπους μας και το δυστύχημα στο Άδενδρο που κόστισε τη ζωή σε 3 συνανθρώπους μας». Ο επίμαχος έλεγχος, που προηγήθηκε χρονικά του δυστυχήματος, θα μπορούσε να λειτουργήσει προληπτικά, αν είχε διεξαχθεί με τη δέουσα αυστηρότητα.
 
Το δημόσιο ωστόσο απεμπολεί τα πάσης φύσεως συμφέροντά του, στα οποία δεν εμπίπτει μόνο το οικονομικό-ταμειακό συμφέρον, αλλά και η προστασία της ανθρώπινης ζωής -δικαίωμα το οποίο εγγυάται το Σύνταγμα και αποτελεί υπέρτατη υποχρέωση και αρμοδιότητα της Πολιτείας, έκφανση της οποίας αποτελεί η ασφαλής μετακίνηση.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου