MOTD

Αλλαχού τα κόμματα γεννώνται διότι εκεί υπάρχουσι άνθρωποι διαφωνούντες και έκαστος άλλα θέλοντες. Εν Ελλάδι συμβαίνει ακριβώς το ανάπαλιν. Αιτία της γεννήσεως και της πάλης των κομμάτων είναι η θαυμαστή συμφωνία μεθ’ ης πάντες θέλουσι το αυτό πράγμα: να τρέφωνται δαπάνη του δημοσίου.

Εμμανουήλ Ροΐδης, 1836-1904, Έλληνας συγγραφέας

Κυριακή 3 Μαρτίου 2024

Δεύτερη θέση στην λίστα της Ευρώπης για τον πληθωρισμό η Ελλάδα – «Τσακίζει» η ακρίβεια

«Μάστιγα» το βρεφικό γάλα
 
Την ώρα που η ακρίβεια αποτελεί βραχνά για τα ελληνικά νοικοκυριά κι ενώ οι αγορές στο σούπερ μάρκετ σε συνάρτηση με τους λογαριασμούς και τα καύσιμα, αποτελούν καστροφικό συνδυασμό για τις τσέπες των Ελλήνων καταναλωτών, νέα έρευνα εμφανίζει την Ελλάδα ως την χώρα με τον δεύτερο υψηλότερο πληθωρισμό τροφίμων στην Ευρώπη, αποδεικνύοντας με τον χειρότερο τρόπο πως τα μέτρα της κυβέρνησης παραμένουν ελλιπή!
 
Όπως προκύπτει από τον κατάλογο των χωρών που έχουν δώσει στην δημοσιότητα τα σχετικά στοιχεία για τον μήνα Φεβρουάριο, η Ελλάδα παραμένει στην δεύτερη θέση της «μαύρης» λίστας, καθώς μπορεί ο εναρμονισμένος δείκτης να παρέμεινε αμετάβλητος στο 3,2%, όμως ο δείκτης στον οποίο εντάσσονται και τα είδη διατροφής κατέγραψε αύξηση 5,8%.
 
Βέβαια, μπορεί η αποκλιμάκωση του ρυθμού αύξησης των τιμών στα τρόφιμα να είναι μια ένδειξη που αρχικά προκαλεί κύμα αισιοδοξίας, ωστόσο εν τέλει δεν φαίνεται να συνιστά πραγματική αιτία ικανοποιήσης. Κι αυτό γιατί σε μεγάλο ποσοστό η συγκράτηση του ρυθμού αύξησης των τιμών οφείλεται σε τεχνικούς λόγους. Πιο αναλυτικά, η μεταβολή του κλαδικού δείκτη αποτελεί απόρρια της σύγκρισης των φετινών τιμών με τις αντίστοιχες του περασμένου έτους. Ωστόσο, δεδομένου του γεγονότος ότι ο παρονομαστής του κλάσματος είναι υψηλός, καταλήγει το το ποσοστό να μειώνεται. Στην προκειμένη και ο παρονομαστής παραμένει υψηλός, δεδομένου ότι το ράλι των ανατιμήσεων στα τρόφιμα δεν είχε τέλος τον Φεβρουάριο.
 

«Μάστιγα» το ελαιόλαδο
 
Ένα από τα προϊόντα των οποίων η τιμή δεν σταματάει να αυξάνεται, παραμένει σταθερά το ελαιόλαδο. Το γεγονός αυτό αποδεικνύεται και από την Eurostat, η οποία σε σχετική έρευνα που έκανε, ανέδειξε την χώρα μας ως την δευτεραθλήτρια Ευρώπης αναφορικά με τα ποσοστά ανατίμησής του.
 
Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι η Ελλάδα κατέγραψε ποσοστό 67% στις ανατιμήσεις του ελαιολάδου, δεύτερο υψηλότερο ποσοστό μετά το 69% της Πορτογαλίας, ενώ την τριάδα συμπλήρωσε η Ισπανία με 63%, την ώρα που ο μέσος όρος για την Ευρωζώνη διαμορφώθηκε στο 50%.
 

Σε ό,τι αφορά στον εναρμονισμένο δείκτη τιμών, στην Ελλάδα διαμορφώθηκε για τον Φεβρουάριο στο 3,2%, ποσοστό αντίστοιχο με αυτό του Ιανουαρίου. Εντούτοις, ξεπερνά τον μέσο όρο της Ευρωζώνης που διαμορφώθηκε στο 2,6%.
 
Τέλος, ο κλαδικός δείκτης τροφίμων, ποτών και καπνικών προϊόντων της Ευρωπαϊκής Ένωσης άγγιξε τον Φεβρουάριο τις 130 μονάδες, γεγονός που συνεπάγεται πως πλέον οι συσσωρευμένες ανατιμήσεις σε σχέση με την περίοδο πριν από την κρίση έχουν ξεπεράσει σε ποσοστό το 30%.
 

Βρεφικό γάλα στα ράφια των σούπερ μάρκετ
 
Την ίδια ώρα, για τους Έλληνες καταναλωτές το ζήτημα με το βρεφικό γάλα δεν φαίνεται να έχει λυθεί στην χώρα. Άλλωστε, δεν έχει περάσει πολύ καιρός από τότε που δημοσιοποιήθηκε η έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού για τις τιμές στην Ελλάδα, που προκάλεσε πραγματικό σοκ, αποδεικνύοντας το μέγεθος του προβλήματος.
 
Όπως προέκυψε από τα στοιχεία αυτά, τουλάχιστον πέντε προϊόντα βρεφικού γάλακτος πρώτης ηλικίας που διατίθενται από μεγάλες εταιρείες ήταν έως και 213% ακριβότερες σε σχέση με τη φθηνότερη τιμή στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
 
Ενδεικτική ήταν η περίπτωση προϊόντος που διατίθετο στο ράφι στα 3,48 ευρώ για κάθε 100 γραμμάρια, ενώ η φθηνότερη τιμή στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι τα 1,11 ευρώ. Παράλληλα, τα αντίστοιχα πέντε βρεφικά γάλατα δεύτερης ηλικίας διατίθεντο σε τιμές έως 197% ακριβότερες.
 
Όλα αυτά την ώρα που η κυβέρνηση Μητσοτάκη πανηγυρίζει για την μείωση τιμών σε χιλιάδες προϊόντα υγιεινής, αγνοώντας επιδεικτικά την «κραυγή» αγωνίας των καταναλωτών, που ζητούν μία λύση για την ακρίβεια στα τρόφιμα. Άλλωστε, τα απορρυπαντικά ρούχων, τα καθαριστικά, τα αφρόλουτρα και τα σαπούνια γεμίζουν κατά 25% το καλάθι των καταναλωτών. Το υπόλοιπο 75% γεμίζει με τρόφιμα, μια κατηγορία αγαθών στην οποία η Ελλάδα αναδείχθηκε… δευτεραθλήτρια σε επίπεδο Ευρωζώνης.
 
Ως εκ τούτου, η επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ παραμένει «βραχνάς» για τα ελληνικά νοικοκυριά, την ώρα που οι τσέπες καταλήγουν να είναι…άδειες, ήδη από τις πρώτες ημέρες κάθε μήνα!
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου