MOTD

Αλλαχού τα κόμματα γεννώνται διότι εκεί υπάρχουσι άνθρωποι διαφωνούντες και έκαστος άλλα θέλοντες. Εν Ελλάδι συμβαίνει ακριβώς το ανάπαλιν. Αιτία της γεννήσεως και της πάλης των κομμάτων είναι η θαυμαστή συμφωνία μεθ’ ης πάντες θέλουσι το αυτό πράγμα: να τρέφωνται δαπάνη του δημοσίου.

Εμμανουήλ Ροΐδης, 1836-1904, Έλληνας συγγραφέας

Σάββατο 28 Αυγούστου 2021

Θετική ή σκανδαλώδης η παραχώρηση της Εγνατίας;

Η συμφωνία παραχώρησης της Εγνατίας για 35 έτη περιλαμβάνει ένα εφάπαξ τίμημα 1,496 δις €, υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους 420 εκ. € εντός της πρώτης πενταετίας, συν 7,5% των εσόδων της – ένα ποσοστό που αναμένεται να είναι της τάξης των 850 εκ. € για ολόκληρη την 35ετία. Επομένως τα έσοδα του δημοσίου θα είναι 1,496 δις € συν 850 εκ. € – οπότε 2,346 δις €. Για τα έργα συντήρησης της 35ετίας δε υπολογίζεται να δαπανηθούν 280 εκ. €. Με κριτήριο τώρα τα 850 εκ. € των εσόδων του δημοσίου από το ποσοστό των 7,5%, τα συνολικά έσοδα της ΤΕΡΝΑ στα 35 έτη λειτουργίας της Εγνατία θα είναι περίπου 11,5 δις €. Για να καταλάβουμε βέβαια το κέρδος του ιδιώτη, θα έπρεπε να γνωρίζουμε τα έξοδα του για τη λειτουργία των διοδίων κλπ. – αν και δεν φανταζόμαστε να υπερβαίνουν το 50% των εσόδων. Μόνο από μία τέτοια ανάλυση θα μπορούσε να συμπεράνει κανείς εάν η συμφωνία είναι συμφέρουσα ή ζημιογόνα, θετική ή σκανδαλώδης για το δημόσιο – σημειώνοντας πως τουλάχιστον το 1,496 δις € θα οδηγηθεί στους δανειστές έναντι των δημοσίων χρεών μας που όμως, παρά το ξεπούλημα, συνεχίζουν να αυξάνονται ραγδαία. Στα 387 δις € στα τέλη Ιουνίου ή στο 234% περίπου του ΑΕΠ μας.


Επικαιρότητα

«Ο αυτοκινητόδρομος Εγνατία είναι στρατηγικής σημασίας για την Ελλάδα. Με μήκος 670 χλμ., διασχίζει Μακεδονία, Θράκη και Ήπειρο – αποτελώντας την ταχύτερη, συνεχή διαδρομή των Βαλκανίων, συνδέοντας την Ασία και την Τουρκία στα ανατολικά, με την Ιταλία και με τη Δυτική Ευρώπη στη Δύση. Είναι δε βασικό τμήμα του ευρωπαϊκού διαδρόμου E90.

Συνδέει δυσπρόσιτες περιοχές, τέσσερα μεγάλα Ελληνικά λιμάνια, έξι αεροδρόμια, καθώς επίσης σημαντικούς βιομηχανικούς, τουριστικούς, γεωργικούς και αστικούς χώρους – 11 ελληνικές πόλεις, με το 36% του πληθυσμού και με το 33% του ΑΕΠ της χώρας. Συνδέεται επίσης με τις γειτονικές χώρες Σκόπια, Αλβανία, Βουλγαρία και Τουρκία – παρέχοντας τους σύνδεση με τα λιμάνια της Ελλάδας.

Η Εγνατία που ανήκει στο δημόσιο, κατασκευάστηκε μεταξύ των ετών 1994-2009, με συνολικό κόστος 6 δις € χωρίς ΦΠΑ – ενώ καλύφθηκε από εθνικούς πόρους, με τη συμμετοχή της ΕΕ και με δάνεια από την ΕΤΕ.

Περαιτέρω, η λογιστική αξία της Εγνατία ΑΕ που είναι ιδιοκτήτης του αυτοκινητοδρόμου, αναγράφεται στον Απολογισμό του Δημοσίου στα 7 δις € – όσο περίπου το κατασκευαστικό κόστος της που καλύφθηκε σε μεγάλο βαθμό από το Ελληνικό Δημόσιο. Με βάση δε την καθαρή λογιστική της θέση, η αξία της Εταιρίας στον Ισολογισμό της 31ης Δεκεμβρίου του 2018 ήταν 6,3 δις € – ενώ είναι κερδοφόρα, με κέρδη 22 εκ. € το 2018, όπου απασχολούσε 196 άτομα.

Το αντικείμενο της εκποίησης θα είναι ο κύριος κορμός της Εγνατίας καθώς επίσης τρεις κάθετοι άξονες, συνολικού μήκους 883 χιλιόμετρων – 658 ο κύριος και 225 οι κάθετοι, σημειώνοντας πως έχει επί πλέον πέντε κάθετους άξονες».


Τα παραπάνω είναι μέρος της ερώτησης μας προς τον υπουργό υποδομών, από το Μάρτιο του 2021 (βίντεο) – όπου δεν ήταν ακόμη γνωστές οι λεπτομέρειες της παραχώρησης που κατά τη γνώμη μας ισοδυναμεί με εκποίηση, έχοντας συμπληρώσει τα εξής: «Η Εγνατία δανείσθηκε 470 εκ. €, από τα οποία 235 εκ. € από ΕΤΕΠ για την βελτίωση της οδικής ασφάλειας σε 7.000 σημεία – γεγονός που προβληματίζει όσον αφορά την αποπληρωμή τους, ειδικά εάν εκποιηθεί και δεν έχει πια έσοδα». Επίσης τα παρακάτω:
«Ιδιαίτερα ανησυχητικό είναι ποιος θα εξαγοράσει τη διαχείριση της Εγνατίας και με ποια διαδικασία – πόσο μάλλον όταν σε μία παλαιότερη προσπάθεια είχαν προσέλθει 9 επιχειρησιακά σχήματα, ενώ πρόσφατα μόνο η ΤΕΡΝΑ, αν και ευτυχώς ο διαγωνισμός ακυρώθηκε. Σημειώνουμε εδώ για να σας προλάβουμε ότι, εμείς έχουμε εμμονή με το εθνικό και μόνο συμφέρον – ενώ είμαστε υπέρ της ελεύθερης οικονομίας που δεν αφορά τις κοινωφελείς και στρατηγικής σημασίας επιχειρήσεις, ούτε τα ξεπουλήματα. Προφανώς δε, είμαστε εναντίον των ιδιωτικών μονοπωλίων και της παρασιτικής, κρατικοδίαιτης εγχώριας επιχειρηματικότητας».
Εν προκειμένω, αν και δηλώσαμε ευτυχείς που ακυρώθηκε στο παρελθόν ο διαγωνισμός, αφού με έναν μόνο ενδιαφερόμενο δεν υφίσταται η έννοια «διαγωνισμός», τελικά συνέβη – με την παραχώρηση της Εγνατία στην εταιρεία ΤΕΡΝΑ του κ. Περιστέρη, συγγενή του υπουργού επικρατείας κ. Γεραπετρίτη εάν δεν κάνουμε λάθος, σε κοινοπραξία με την Egis. Σε μία εταιρεία που έχει αναδειχθεί πλέον στο νέο εθνικό κατασκευαστή και μάλλον ευνοούμενο της σημερινής κυβέρνησης – ενώ ανέλαβε και την υπόλοιπη κατασκευή του Ε65, χωρίς καμία έκπτωση (βίντεο).

Ολοκληρώνοντας, η συμφωνία παραχώρησης της Εγνατία για 35 έτη περιλαμβάνει ένα εφάπαξ τίμημα 1,496 δις €, υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους 420 εκ. € εντός της πρώτης πενταετίας, συν 7,5% των εσόδων της – ένα ποσοστό που αναμένεται να είναι της τάξης των 850 εκ. € για ολόκληρη την 35ετία. Επομένως τα έσοδα του δημοσίου θα είναι 1,496 δις € συν 850 εκ. € – οπότε 2,346 δις €. Για τα έργα συντήρησης της 35ετίας δε υπολογίζεται να δαπανηθούν 280 εκ. €.

Με κριτήριο τώρα τα 850 εκ. € των εσόδων του δημοσίου από το ποσοστό των 7,5%, τα συνολικά έσοδα της ΤΕΡΝΑ στα 35 έτη λειτουργίας της Εγνατία θα είναι περίπου 11,5 δις €. Για να καταλάβουμε βέβαια το κέρδος του ιδιώτη, θα έπρεπε να γνωρίζουμε τα έξοδα του για τη λειτουργία των διοδίων κλπ. – αν και δεν φανταζόμαστε να υπερβαίνουν το 50% των εσόδων. Μόνο από μία τέτοια ανάλυση θα μπορούσε να συμπεράνει κανείς εάν η συμφωνία είναι συμφέρουσα ή ζημιογόνα για το δημόσιο, θετική ή σκανδαλώδης – σημειώνοντας πως τουλάχιστον το 1,496 δις € θα οδηγηθεί στους δανειστές έναντι των δημοσίων χρεών μας που όμως, παρά το ξεπούλημα, συνεχίζουν να αυξάνονται ραγδαία. Στα 387 δις € στα τέλη Ιουνίου ή στο 234% περίπου του ΑΕΠ μας.
 
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου