Θα έπρεπε να αναθεωρήσουμε τη θέση μας εντός της ΕΕ, η οποία δεν είναι ένα σύνολο ισότιμων κρατών, με τα ίδια δικαιώματα και υποχρεώσεις –αφού έχει μετατραπεί σε γερμανική, με μία κεντρική τράπεζα που εκβιάζει τα κράτη μέλη κατά το δοκούν και με εντολές της Γερμανίας. Προσπαθούν άλλωστε οι δύο επικεφαλής τους να οδηγήσουν όλες τις χώρες του Νότου στο γερμανικό ΔΝΤ, στον ESM – οπότε να τις εγκλωβίσουν για πάντα, μετατρέποντας τες σε αποικίες χρέους, όπως την Ελλάδα. Λύσεις πάντως υπάρχουν, ακόμη και για χρεοκοπημένες χώρες όπως η Ελλάδα – απαιτούν όμως μία ικανή πολιτική ηγεσία, σαφή γνώση των προβλημάτων χωρίς να εθελοτυφλεί κανείς, συγκεκριμένο και κοστολογημένο σχέδιο, αποφασιστικότητα, καθώς επίσης, κυρίως, όραμα για το μέλλον. Δεν αρκούν όμως μόνο όλα αυτά, αφού χρειάζεται επί πλέον να στηριχθεί από το σύνολο της κοινωνίας – προϋπόθεση για την οποία (στήριξη) είναι να εμπνέει η κυβέρνηση τους κυβερνωμένους, πείθοντας τους για την ορθότητα αυτών που πρέπει να δρομολογηθούν και για την ικανότητα της να τα εφαρμόσει. Δυστυχώς τίποτα δεν είναι απλό, ούτε ανώδυνο στη ζωή – ενώ μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν.
Ανάλυση
Υπενθυμίζουμε πως η περιγραφή μίας κατάστασης, με στόχο τον ορισμό ενός προβλήματος που προηγείται της λύσης του, είναι ασφαλώς απαραίτητη – χωρίς όμως να σημαίνει πως επειδή ορίζουμε το πρόβλημα θα βρούμε τη λύση του, αφού μπορεί να είναι δισεπίλυτο (ποτέ άλυτο). Στο παράδειγμα μίας επιχείρησης που είναι σε μεγάλο βαθμό υπερχρεωμένη, έχοντας επί πλέον ένα λανθασμένο οικονομικό μοντέλο, η λύση είναι η χρεοκοπία της – όπου πωλούνται όλα τα περιουσιακά της στοιχεία από τον εκκαθαριστή, πληρώνονται οι πιστωτές της αναλογικά και παύει να λειτουργεί.
Όταν όμως πρόκειται για κράτη με το ίδιο πρόβλημα που δεν γίνεται να χρεοκοπήσουν και να εκκαθαριστούν, η λύση είναι η συμφωνία διαγραφής ενός μεγάλου μέρους του χρέους τους για να γίνει βιώσιμο – κάτι που όμως δεν εξασφαλίζει την αλλαγή του ζημιογόνου οικονομικού τους μοντέλου που απαιτεί όραμα, ομοψυχία, σωστό σχεδιασμό, μία μεγάλη περίοδο λιτής διαβίωσης, ομαλές παγκόσμιες συνθήκες, χρηματοδότηση και χρόνο.
Εάν δεν συμβεί το πρώτο, η διαγραφή, τότε η χώρα βιώνει την πιο επώδυνη μορφή χρεοκοπίας – την κυλιόμενη, κατά τη διάρκεια της οποίας λεηλατείται σταδιακά τόσο το κράτος, όσο και οι Πολίτες του, με την οικονομία του να επιδεινώνεται συνεχώς. Εάν συμβεί το πρώτο αλλά όχι το δεύτερο, εάν υπάρξει διαγραφή δηλαδή χωρίς την αλλαγή του ζημιογόνου οικονομικού μοντέλου, τότε η χώρα οδηγείται σε μία επόμενη χρεοκοπία, όταν το χρέος της καταστεί ξανά μη βιώσιμο.
Εάν δεν συμβεί τίποτα από τα δύο, αλλά μόνο μία μικρή διαγραφή όπως στην περίπτωση της Ελλάδας το 2012 που δεν εξασφαλίζει τη βιωσιμότητα του χρέους και δεν αλλάζει το οικονομικό της μοντέλο, τότε συνεχίζεται η κυλιόμενη χρεοκοπία, μετά από ένα μικρό διάλειμμα – όπου, όσον αφορά την Ελλάδα, η υποθήκευση των περιουσιακών της στοιχείων, η παράδοση της εθνικής της κυριαρχίας, η μετατροπή του χρέους της σε θεσμικό, η απαγόρευση της μετατροπής του σε εθνικό νόμισμα κλπ. από τη συμφωνία που υπέγραψαν οι εθνοκτόνοι (ανάλυση), δεν επιτρέπουν μεγάλες ελπίδες χωρίς δραστικές, μη συμβατικές ενέργειες.
Η λύση λοιπόν είναι μία και ξεκάθαρη: η διαγραφή ενός μεγάλου μέρους του χρέους για να μειωθεί κάτω από το 100% του ΑΕΠ, ταυτόχρονα με την αλλαγή του οικονομικού μας μοντέλου που απαιτεί όσα προαναφέραμε. Εν προκειμένω, επειδή ακριβώς δεν δρομολογήθηκε όταν έπρεπε, πριν το PSI δηλαδή ή έστω στις αρχές του 2015, όταν υπήρχαν οι κατάλληλες διεθνείς συνθήκες, οι δυνατότητες σήμερα είναι πολύ μικρότερες – ειδικά λόγω των προβλημάτων που προκαλεί η απίστευτη κακοδιαχείριση του COVID (μη αποτελεσματικά κλειδώματα κλπ.).
Από την άλλη πλευρά, ίσως ο COVID-19 να είναι η ευκαιρία που περιμέναμε, μετά τα θηριώδη λάθη μας του παρελθόντος – γεγονός που σημαίνει πως η Ελλάδα πρέπει να προετοιμάσει επειγόντως ένα συνολικό σχέδιο που θα έλυνε όλα της τα προβλήματα μαζί, προσπαθώντας στη συνέχεια με κάθε τρόπο να το επιβάλλει στους δανειστές της, αφενός μεν με την επίκληση του COVID-19, αφετέρου με τη σπουδαιότητα της γεωπολιτικής της θέσης που φάνηκε από τις επιθετικές ενέργειες της Τουρκίας.
Όταν όμως πρόκειται για κράτη με το ίδιο πρόβλημα που δεν γίνεται να χρεοκοπήσουν και να εκκαθαριστούν, η λύση είναι η συμφωνία διαγραφής ενός μεγάλου μέρους του χρέους τους για να γίνει βιώσιμο – κάτι που όμως δεν εξασφαλίζει την αλλαγή του ζημιογόνου οικονομικού τους μοντέλου που απαιτεί όραμα, ομοψυχία, σωστό σχεδιασμό, μία μεγάλη περίοδο λιτής διαβίωσης, ομαλές παγκόσμιες συνθήκες, χρηματοδότηση και χρόνο.
Εάν δεν συμβεί το πρώτο, η διαγραφή, τότε η χώρα βιώνει την πιο επώδυνη μορφή χρεοκοπίας – την κυλιόμενη, κατά τη διάρκεια της οποίας λεηλατείται σταδιακά τόσο το κράτος, όσο και οι Πολίτες του, με την οικονομία του να επιδεινώνεται συνεχώς. Εάν συμβεί το πρώτο αλλά όχι το δεύτερο, εάν υπάρξει διαγραφή δηλαδή χωρίς την αλλαγή του ζημιογόνου οικονομικού μοντέλου, τότε η χώρα οδηγείται σε μία επόμενη χρεοκοπία, όταν το χρέος της καταστεί ξανά μη βιώσιμο.
Εάν δεν συμβεί τίποτα από τα δύο, αλλά μόνο μία μικρή διαγραφή όπως στην περίπτωση της Ελλάδας το 2012 που δεν εξασφαλίζει τη βιωσιμότητα του χρέους και δεν αλλάζει το οικονομικό της μοντέλο, τότε συνεχίζεται η κυλιόμενη χρεοκοπία, μετά από ένα μικρό διάλειμμα – όπου, όσον αφορά την Ελλάδα, η υποθήκευση των περιουσιακών της στοιχείων, η παράδοση της εθνικής της κυριαρχίας, η μετατροπή του χρέους της σε θεσμικό, η απαγόρευση της μετατροπής του σε εθνικό νόμισμα κλπ. από τη συμφωνία που υπέγραψαν οι εθνοκτόνοι (ανάλυση), δεν επιτρέπουν μεγάλες ελπίδες χωρίς δραστικές, μη συμβατικές ενέργειες.
Η λύση λοιπόν είναι μία και ξεκάθαρη: η διαγραφή ενός μεγάλου μέρους του χρέους για να μειωθεί κάτω από το 100% του ΑΕΠ, ταυτόχρονα με την αλλαγή του οικονομικού μας μοντέλου που απαιτεί όσα προαναφέραμε. Εν προκειμένω, επειδή ακριβώς δεν δρομολογήθηκε όταν έπρεπε, πριν το PSI δηλαδή ή έστω στις αρχές του 2015, όταν υπήρχαν οι κατάλληλες διεθνείς συνθήκες, οι δυνατότητες σήμερα είναι πολύ μικρότερες – ειδικά λόγω των προβλημάτων που προκαλεί η απίστευτη κακοδιαχείριση του COVID (μη αποτελεσματικά κλειδώματα κλπ.).
Από την άλλη πλευρά, ίσως ο COVID-19 να είναι η ευκαιρία που περιμέναμε, μετά τα θηριώδη λάθη μας του παρελθόντος – γεγονός που σημαίνει πως η Ελλάδα πρέπει να προετοιμάσει επειγόντως ένα συνολικό σχέδιο που θα έλυνε όλα της τα προβλήματα μαζί, προσπαθώντας στη συνέχεια με κάθε τρόπο να το επιβάλλει στους δανειστές της, αφενός μεν με την επίκληση του COVID-19, αφετέρου με τη σπουδαιότητα της γεωπολιτικής της θέσης που φάνηκε από τις επιθετικές ενέργειες της Τουρκίας.
Υπόδειγμα όσον αφορά την οικονομία μας και όχι μόνο αποτελεί το Ισραήλ που ευρίσκεται σε μία ακόμη πιο επικίνδυνη περιοχή – έχοντας επικεντρωθεί στον πρωτογενή τομέα, στην άμυνα, στην ασφάλεια και στην υψηλή τεχνολογία (ανάλυση). Για να γίνει περισσότερο κατανοητό, το ΑΕΠ του Ισραήλ το 2007 ήταν μόλις 179 δις $, όταν της Ελλάδας 318,5 δις $ – της άλλης χώρας υπόδειγμα δε, της Ελβετίας, 479,9 δις $ (γράφημα).
Εξέλιξη ΑΕΠ Ελλάδας (μπλε στήλες, αριστερή κάθετος) και Ισραήλ (διακεκομμένη γραμμή, δεξιά κάθετος) |
Με δεδομένες τώρα τις πολύ μεγαλύτερες δυνατότητες μας στον τουρισμό και ειδικά στη ναυτιλία, οι οποίες θα μπορούσαν να λειτουργήσουν υποστηρικτικά του νέου μοντέλου, είμαστε σε θέση να τα καταφέρουμε πολύ καλύτερα από το Ισραήλ, πλησιάζοντας την Ελβετία – ξεκινώντας όμως από μία νέα αφετηρία, αφού με τα υφιστάμενα δίδυμα χρέη δεν υπάρχει καμία ελπίδα.
Αυτό που απαιτείται επομένως είναι ο ακριβής ορισμός του προβλήματος, ο σωστός σχεδιασμός της λύσης του και η εξασφάλιση της εφαρμογής του σχεδιασμού – ενώ θα έπρεπε πρώτα να προετοιμάσει η Ελλάδα όλα αυτά και μετά να επιδιώξει συστηματικά την αποδοχή τους από τους δανειστές, χρησιμοποιώντας όλα τα μέσα που έχει στη διάθεση της. Μπορεί δε το δεύτερο αυτό θέμα, κυρίως η διαγραφή να είναι πολύ δύσκολο, αλλά το πρώτο δεν είναι καθόλου – ενώ το μεγαλύτερο μειονέκτημα όλων των κυβερνήσεων μας μετά το 2010 είναι το ότι δεν αποδέχονται πως το δημόσιο χρέος είναι μη βιώσιμο (σήμερα δεν είναι βιώσιμο ούτε το ιδιωτικό), πιθανότατα για να αποφύγουν τις συνέπειες των πράξεων τους, όπως θα ήταν η ποινική δίωξη τους.
Επαναλαμβάνουμε πως προηγείται το σχέδιο ανασυγκρότησης της οικονομίας μας, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η κερδοφορία της – κάτι που φυσικά απαιτεί μία επιτροπή ειδικών όλων των κλάδων, σε συνδυασμό με μακροοικονομικές και χρηματοπιστωτικές βαθιές γνώσεις. Χωρίς ένα τέτοιο σχέδιο δεν επιτρέπεται καν να ζητάμε διαγραφή, αφού όλοι οι πιστωτές μας γνωρίζουν πως θα οδηγηθούμε ξανά στη χρεοκοπία υπό τις υφιστάμενες συνθήκες. Νομιμοποιούμαστε πάντως να απαιτήσουμε διαγραφή, με «όπλο» τη λανθασμένη πολιτική των μνημονίων που μας επέβαλλε η Τρόικα του κ. Σόιμπλε, εκμεταλλευόμενη επί πλέον την ανικανότητα ή/και τη διαφθορά της πολιτικής μας ηγεσίας – με αποτέλεσμα να ευρίσκεται σήμερα σε τρισχειρότερη κατάσταση η οικονομία μας, σχετικά με το 2010.
Οι εξωτερικές οικονομικές συνθήκες
Περαιτέρω, πρέπει να ληφθούν υπ’ όψιν σε έναν τέτοιο σχεδιασμό οι εξωτερικές συνθήκες – οι σημερινές λόγω του COVID-19 και της τουρκικής επιθετικότητας που απαιτεί μεγάλες επενδύσεις στην άμυνα μας, καθώς επίσης οι διαχρονικές που αφορούν την πολιτική της φτωχοποίησης του γείτονα που εφάρμοσαν η Γερμανία μετά το 2000 και η Ολλανδία πολύ πιο πριν εις βάρος όλων μας, με την τελευταία να εκμεταλλεύεται επί πλέον φορολογικά τους πάντες (ανάλυση).
Εν προκειμένω, για να μην κατηγορούμε συνεχώς την Ελλάδα, είναι χρήσιμο να δούμε μία αντίστοιχα προβληματική χώρα, την Ιταλία – η οποία διαθέτει μεν ένα κερδοφόρο οικονομικό μοντέλο, χωρίς όμως να μπορεί να ανταπεξέρχεται, μεταξύ άλλων ως συνέπεια των υψηλών δημοσίων χρεών που κληρονόμησε από τα τέλη της δεκαετίας του 1980, όπως ακριβώς και η Ελλάδα.
Ειδικότερα, η χώρα ευρίσκεται σε μία συνεχή πορεία παρακμής, μετά το τέλος της χρηματοπιστωτικής κρίσης – κυρίως λόγω της ανεπίσημης πολιτικής των μνημονίων που την ανάγκασε να εφαρμόσει η Γερμανία ανατρέποντας τότε τον κ. Berlusconi, μέσω των εκβιασμών της ΕΚΤ (πηγή), οδηγώντας την σε μία μόνιμη ύφεση. Η ανεργία έχει αυξηθεί, οι δημόσιες υποδομές της είναι υποβαθμισμένες, το σύστημα υγείας της διαλυμένο μετά τη μείωση των δαπανών πάνω από 40%, η αποβιομηχάνιση κλιμακώνεται και οι νέοι της την εγκαταλείπουν μαζικά, αφού δεν υπάρχουν μελλοντικές προοπτικές – ενώ οι κοινωνικές παροχές έχουν περικοπεί σε μεγάλο βαθμό και η παράνομη μετανάστευση με τις συνεχείς προκλήσεις της, όπως συμβαίνει σε όλες τις μεσογειακές χώρες, την αποδυναμώνει επί πλέον.
Σε αντίθεση τώρα με την Ελλάδα, καθώς επίσης με όλες σχεδόν τις χώρες της ΕΕ, η Ιταλία είχε πρωτογενές πλεόνασμα (=προ τόκων) τα 26 από τα τελευταία 28 χρόνια – γεγονός που σημαίνει πως θα έπρεπε να είναι ένα παράδειγμα προς μίμηση, όσον αφορά τη δημοσιονομική της πολιτική. Εν τούτοις, δεν ανήκει στους νικητές της ευρωπαϊκής ενοποίησης αλλά, αντίθετα, στους μεγάλους ηττημένους – ενώ η τραγωδία που βιώνει τεκμηριώνει το καταστροφικό οικονομικό μοντέλο της Ευρωζώνης.
Κόστος εργασίας ανά μονάδα παραγομένου προϊόντος |
Λογικά λοιπόν η μοναδική λύση που βρίσκει η Ιταλία, είναι η έξοδος από την Ευρωζώνη – αφού η Γερμανία δεν έχει καμία πρόθεση να αλλάξει τη μέθοδο της. Μία μέθοδο που δεν είναι αποδεκτή από τους Πολίτες των άλλων χωρών –όπως επίσης από την πλειοψηφία των Γερμανών εργαζομένων που συμβιβάζονται με τη φτώχεια τους, σε μία πλούσια χώρα που απομυζείται από τις ελίτ της.
Εξέλιξη επιτοκίων των δεκαετών ομολόγων της Ιταλίας |
Το γεγονός αυτό οδήγησε στην ίδρυση ενός άλλου κόμματος, βασικός στόχος του οποίου είναι η έξοδος από την Ευρωζώνη – με την ονομασία «No Europa per l‘ Italia – Italexit con Paragone». Ιδρυτής του είναι ο κ. Paragone, πρώην μέλος του κινήματος των 5 αστέρων – ο οποίος αναφέρεται μεταξύ άλλων στη Σύγχρονη Νομισματική Θεωρία (ΜΜΤ, ανάλυση), σε μία συνέντευξη του (πηγή). Οι εννέα βασικές θέσεις του μανιφέστου που δημοσιοποίησε (πηγή) είναι οι εξής:
(1) Έξοδος από την Ευρωζώνη και ανάκτηση της νομισματικής κυριαρχίαςΈνας επί πλέον στόχος του μανιφέστου είναι η αναζωογόνηση του πνεύματος του ιταλικού συντάγματος – το οποίο βασίζεται σε κοινωνικά, καθολικά όσον αφορά τη θρησκεία και φιλελεύθερα ιδανικά. Με δεδομένη δε την άνοδο των αντί-ευρωπαϊκών ποσοστών στις δημοσκοπήσεις, το νέο αυτό κόμμα ελπίζει στη στήριξη των Ιταλών – έτσι ώστε να μην επικρατήσουν τα ακραία φασιστικά κόμματα που ενδυναμώνονται, όπως συνήθως συμβαίνει σε τέτοιες κρίσεις. Δύσκολα όμως θα τα καταφέρει, αφού οι Ιταλοί έχουν φοβηθεί μετά τη μεταστροφή του Salvini – όπως οι Έλληνες μετά την κυβίστηση του Τσίπρα που, αν μη τι άλλο, δολοφόνησε την τελευταία ελπίδα τους, πείθοντας τους δυστυχώς πως δεν υπάρχει εναλλακτική λύση. Είναι όμως λύση ο Αρμαγεδδών, η ληστεία που βιώνει τόσα χρόνια η Ελλάδα και θα συνεχίσει για δεκαετίες ακόμη;
(2) Αντιστροφή των ιδιωτικοποιήσεων και δημιουργία κρατικών τραπεζών
(3) Βιομηχανοποίηση και τεχνολογικές καινοτομίες
(4) Διατροφική κυριαρχία
(5) Πλήρης απασχόληση μέσω προγραμμάτων κρατικής εγγύησης των θέσεων εργασίας
(6) Επανευθυγράμμιση στην πολιτική μετανάστευσης
(7) Αποκατάσταση ενός λειτουργικού συστήματος δημόσιας υγείας
(8) Σχεδιασμός οικολογικών δράσεων
(9) Ευρωπαϊκή συνομοσπονδιακή συνεργασία πέρα από το οικοδόμημα της ΕΕ – υπό την προϋπόθεση της διατήρησης μίας ανεξάρτητης εθνικής οικονομικής και κοινωνικής πολιτικής.
Συμπερασματικά λοιπόν θα έπρεπε να δούμε και εμείς τη θέση μας εντός της ΕΕ (ανάλυση), η οποία δεν είναι ένα σύνολο ισότιμων κρατών, με τα ίδια δικαιώματα και υποχρεώσεις – αφού έχει μετατραπεί σε γερμανική, με μία κεντρική τράπεζα που εκβιάζει τα κράτη μέλη κατά το δοκούν και με εντολές της Γερμανίας. Προσπαθούν άλλωστε οι δύο επικεφαλής τους να οδηγήσουν όλες τις χώρες του Νότου στο γερμανικό ΔΝΤ, στον ESM (πηγή) – οπότε να τις εγκλωβίσουν για πάντα, μετατρέποντας τες σε αποικίες χρέους, όπως την Ελλάδα.
Επίλογος
Ολοκληρώνοντας λύσεις υπάρχουν ακόμη και για χρεοκοπημένες χώρες όπως η Ελλάδα – απαιτούν όμως μία ικανή πολιτική ηγεσία, σαφή γνώση των προβλημάτων χωρίς να εθελοτυφλεί κανείς, συγκεκριμένο και κοστολογημένο σχέδιο, αποφασιστικότητα, καθώς επίσης, κυρίως, όραμα για το μέλλον.
Δεν αρκούν όμως μόνο όλα αυτά, αφού χρειάζεται επί πλέον να στηριχθεί από το σύνολο της κοινωνίας – προϋπόθεση για την οποία (στήριξη) είναι να εμπνέει η κυβέρνηση τους κυβερνωμένους, πείθοντας τους για την ορθότητα αυτών που πρέπει να δρομολογηθούν και για την ικανότητα της να τα εφαρμόσει. Δυστυχώς τίποτα δεν είναι απλό, ούτε ανώδυνο στη ζωή – ενώ μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν.
Πηγή : https://analyst.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου