Δημοσίευμα στο "Λιγνίτης: Ο δικός μας μαύρος χρυσός" (greeklignite.blogspot.com).
Οι παλαιότεροι ίσως θυμάστε πως η φράση "Ισχύς μου η αγάπη του λαού" είχε ενσωματωθεί στο θυρεό των Γκλύξμπουργκ ως βασιλέων της Ελλάδας, μέχρι που με πολλή-πολλή "αγάπη" έστω και αργά τους εξωπετάξαμε το 1974. Η φράση αυτή δείχνει πως όταν η "αγάπη του λαού" παύσει να υφίσταται, το μέλλον των αρχόντων καθίσταται άδηλο. Μας το θυμίζει άλλωστε η πιο πάνω εικόνα, απ' το Δεκέμβρη 2010, τότε που οι "αγανακτισμένοι" της Πλατείας Συντάγματος πέτυχαν στο δρόμο το βουλευτή της ΝΔ Χατζηδάκη και του εξέφρασαν την "αγάπη" τους, μόνο που απ' την πολλή "αγάπη" τον έκαναν μαύρο στο ξύλο.
Τα χρόνια πέρασαν, το 2ο μνημόνιο διαδέχτηκε το 1ο και το 3ο διαδέχτηκε το 2ο. Δυστυχώς, το συγκεκριμένο πολιτικό προσωπικό, που μας οδήγησε σε χρεοκοπία σε καιρό ειρήνης και δεν έκανε ποτέ την αυτοκριτική του, μετά το αποτέλεσμα των εκλογών του Ιουλίου 2019 δείχνει να θεωρεί πως αναβαπτίστηκε στην κολυμβήθρα του Σιλωάμ κι επαναλαμβάνει ακριβώς τις ίδιες συμπεριφορές του αμαρτωλού παρελθόντος του. Πώς αλλιώς να σχολιάσει κανείς τη συνέντευξη που έδωσε ο Χατζηδάκης στο worldenergynews.gr (με τίτλο: Κ.Χατζηδάκης στο WEN: Έρχονται λύσεις για ΑΠΕ, αποθήκευση, υβριδικές - Προτεραιότητες Τarget Model, Διακοψιμότητα και ΑΔΙ, τμήματα της οποίας αναρτούμε πιο κάτω) και για άλλη μια φορά αραδιάζει σειρά τα ψέματα;
"Ο σχεδιασμός μας προβλέπει ότι ένα μεγάλο μέρος της λιγνιτικής ισχύος θα αντικατασταθεί από ενέργεια παραγόμενη από ΑΠΕ" ξεστόμισε ο Χατζηδάκης και το έλασσον είναι φυσικά πως η ισχύς αντικαθίσταται από ισχύ, όχι από ενέργεια. Το μείζον πρόβλημα είναι πως ... ο λιγνίτης παράγει φορτίο βάσης και πουθενά στον πλανήτη δεν έχει αντικατασταθεί φορτίο βάσης από "ενέργεια παραγόμενη από ΑΠΕ", για τον πολύ απλό λόγο πως με τις συγκεκριμένες ΑΠΕ τεχνικά ΔΕΝ γίνεται. Γίνεται με άλλες ΑΠΕ, με βιομάζα, με υδροηλεκτρικά, με γεωθερμία, αλλά όχι με αιολικά & Φ/Β."Όταν όλη αυτή η πράσινη ενέργεια εισέλθει στη χονδρεμπορική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, θα οδηγήσει σε μείωση της Οριακής Τιμής Συστήματος και άρα του τελικού ενεργειακού κόστους. Συνεπώς η πράσινη ανάπτυξη είναι όχι απλώς εφικτή, αλλά και συμφέρουσα." Ο Χατζηδάκης ή δεν πρέπει να έχει καταλάβει πως είναι Υπουργός όλων των καταναλωτών κι όχι μόνο των προμηθευτών ή το ξέρει και δεν ενδιαφέρεται. Το τι θα κάνει η Οριακή Τιμή (ΟΤΣ) δεν έχει και πολλή σχέση με το τιμολόγιο που τελικά χρεώνεται ο καταναλωτής, παρά μόνο όταν αυξάνεται η ΟΤΣ. Όσοι καταναλωτές έχουν συμβόλαια με ρήτρα ΟΤΣ, μάλλον το έχουν ήδη καταλάβει. Όταν ωστόσο η ΟΤΣ μειώνεται, τα τιμολόγια δεν μειώνονται, απλά αυξάνονται τα κέρδη των προμηθευτών, χωρίς όφελος για την οικονομία.
Η "πράσινη (sic) ανάπτυξη" σίγουρα είναι συμφέρουσα για εκείνους που τρώνε και πίνουν στην υγειά των κορόιδων, που πληρώνουμε το πάρτι. Για όλους τους υπόλοιπους είναι ένα χέρι που μπαίνει βαθιά στην τσέπη μας, όπως μας έχουν υποσχεθεί απ' το 2012 τα διαγράμματα της αποτυχημένης πολιτικής του ΥΠΕΚΑ, διαγράμματα που έχω δείξει απ' τον Απρίλη 2014. Και τα τιμολόγια θ' ακριβαίνουν, λόγω της ολοένα αυξανόμενης συμμετοχής του φυσικού αερίου στην ηλεκτροπαραγωγή και το κόστος δικτύων θ' ακριβαίνει. Για να μπει "όλη αυτή η πράσινη" (sic) ενέργεια" στα δίκτυα, χρειάζονται τεράστιες επενδύσεις σε νέα δίκτυα και υψηλής και μέσης και χαμηλής τάσης. Αυτές οι επενδύσεις θα πρέπει ν' αποπληρωθούν και τα τιμολόγια συνεχώς θ' ακριβαίνουν για τον τελικό καταναλωτή.
Μόνο ένας αμετανόητος πολιτικός απατεώνας θα προσπαθούσε συνειδητά να κάνει άλλη μια φορά το άσπρο μαύρο ... Αλλά εδώ είναι Ελλάδα, δεν είναι παίξε-γέλασε. Μια χώρα που πρώτα χρεοκόπησε ηθικά κι έπειτα οικονομικά.
Κ.Χατζηδάκης στο WEN: Έρχονται λύσεις για ΑΠΕ, αποθήκευση, υβριδικές - Προτεραιότητες Τarget Model, Διακοψιμότητα και ΑΔΙ
(συνέντευξη που έδωσε ο Κ. Χατζηδάκης στο worldenergynews.gr).
Η πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για μηδενικές εκπομπές άνθρακα, στην οποία η Ελλάδα επιδιώκει να πρωτοστατήσει, σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις θα οδηγήσει σε αύξηση του ενεργειακού κόστους τόσο για τους οικιακούς καταναλωτές όσο και για τις επιχειρήσεις. Ποιες πολιτικές πιστεύετε ότι θα μπορούσαν να διασφαλίσουν την προστασία των νοικοκυριών και την ανταγωνιστικότητα της εγχώριας βιομηχανίας και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων; Ειδικά για την βιομηχανία που στόχο έχει να ανεβάσει το μερίδιό της στο 12% του ΑΕΠ; Το τελικό ζητούμενο των ενεργειακών πολιτικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι το ανταγωνιστικότερο κόστος ρεύματος για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις. Αυτόν τον σκοπό εξυπηρετεί –μεταξύ άλλων- και η αυξημένη διείσδυση των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα. Με το νέο σύστημα δημοπρασιών, η αποζημίωση της ενέργειας που παράγεται από σταθμούς ΑΠΕ έχει υποχωρήσει ακόμα και κάτω από την σημερινή τιμή της Οριακής Τιμής Συστήματος και ειδικότερα κάτω από τα 60 ευρώ/MWh, με την τάση να είναι πτωτική καθώς η τεχνολογία εξελίσσεται, συμπιέζοντας τα αντίστοιχα κόστη. Το νέο ΕΣΕΚ έχει θέσει ως στόχο να αυξηθεί στο 35% το ποσοστό των ΑΠΕ στην ακαθάριστη τελική κατανάλωση ενέργειας έως το 2030. Η επίτευξη του στόχου αυτού συνεπάγεται την εγκατάσταση χιλιάδων MW ισχύος που θα παράγεται από αιολικά και φωτοβολταϊκά πάρκα. Όταν όλη αυτή η πράσινη ενέργεια εισέλθει στη χονδρεμπορική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, θα οδηγήσει σε μείωση της Οριακής Τιμής Συστήματος και άρα του τελικού ενεργειακού κόστους. Συνεπώς η πράσινη ανάπτυξη είναι όχι απλώς εφικτή, αλλά και συμφέρουσα. Ειδικά για την ενεργοβόρο βιομηχανία, θα ήθελα να υπενθυμίσω τις μειωμένες χρεώσεις που προβλέπει το νέο σχήμα για το ΕΤΜΕΑΡ που ισχύει από 1.1.2019 και θα τεθεί άμεσα σε εφαρμογή.
Η κυβέρνηση επιδιώκει εξάλλου την επέκταση του μηχανισμού της διακοψιμότητας, που συνιστά ακόμα ένα μέτρο που στηρίζει την ανταγωνιστικότητα της εγχώριας βιομηχανίας, αλλά και την επέκταση του μεταβατικού μηχανισμού αποζημίωσης ευελιξίας, που έχει ως σκοπό να ενισχύσει την ασφάλεια του συστήματος. - Στο πλαίσιο του προσχεδίου του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), που είχε συντάξει η προηγούμενη κυβέρνηση, προβλεπόταν η διασύνδεση σχεδόν και των 29 υφιστάμενων αυτόνομων ηλεκτρικών νησιωτικών συστημάτων, έως το τέλος της επόμενης 10ετίας. Προτίθεστε να επιταχύνετε αυτό τον στόχο;
Είναι κρίσιμο να ανεβάσουμε ταχύτητες στο θέμα αυτό, διότι η μη διασύνδεση των νησιών μας κοστίζει περί τα 800 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο σε Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας, τα λεγόμενα ΥΚΩ, για να καλυφθεί το κόστος ηλεκτροδότησης των νησιών από τοπικά εργοστάσια παλαιάς τεχνολογίας, που καίνε μαζούτ και επιβαρύνουν ιδιαίτερα το περιβάλλον. Μόνο η Κρήτη απορροφά 300-400 εκατ. από το ποσό αυτό. Στις αρχές Οκτωβρίου αποσαφηνίστηκε ο τρόπος υλοποίησης της μεγάλης υποθαλάσσιας διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, ενός project ύψους 1 δις. ευρώ που υπολογίζουμε ότι θα αποσβεστεί σε 2-3 χρόνια.
Η «μικρή» διασύνδεση Πελοποννήσου-Κρήτης θα περατωθεί το καλοκαίρι του 2020. Τον επόμενο χρόνο θα τελειώσει και η τρίτη φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων που θα επιτρέψει τον παροπλισμό των αυτόνομων μονάδων σε Σύρο, Πάρο και Μύκονο. Ο ΑΔΜΗΕ έχει προαναγγείλει την επίσπευση κατά ένα χρόνο της τέταρτης φάσης της διασύνδεσης των Κυκλάδων (που αφορά στις δυτικές Κυκλάδες) και έχει εντάξει στο μακροχρόνιο αναπτυξιακό του πλάνο τις διασυνδέσεις των Δωδεκανήσων και του νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου, που θα υλοποιηθούν ως το τέλος της επόμενης δεκαετίας. - Ποιο ρόλο μπορεί να κληθούν να παίξουν οι υβριδικές μονάδες; Τι σχεδιάζετε για αδειοδοτήσεις και αποθήκευση;
Η διασύνδεση των νησιών θα επιτρέψει την αξιοποίηση του αιολικού και ηλιακού τους δυναμικού. Για τα μικρά νησιά του Αιγαίου που είτε δεν θα διασυνδεθούν είτε η διασύνδεσή τους θα καθυστερήσει, δρομολογούμε την εγκατάσταση συστημάτων αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας σε συνδυασμό με σταθμούς ΑΠΕ, τους λεγόμενους υβριδικούς σταθμούς. Ήδη λειτουργούν δύο τέτοιοι σταθμοί, στην Ικαρία και στην Τήλο, ενώ προχωρά και το έργο του Κέντρου Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΚΑΠΕ) στον Άγιο Ευστράτιο.
Ωστόσο, λόγω έλλειψης πλαισίου αποζημίωσης της παραγόμενης ενέργειας και παροχής εγγυημένης ισχύος από τους υβριδικούς αυτούς σταθμούς, περί τις 170 αιτήσεις έχουν «κολλήσει» στο στάδιο της λήψης άδειας παραγωγής. Για το λόγο αυτό, προωθείται νομοθετική ρύθμιση σύμφωνα με την οποία οι άδειες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από υβριδικούς σταθμούς δεν θα απαιτείται να αναφέρουν τις τιμές αποζημίωσης των σταθμών αυτών.
Παράλληλα, θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση πρόταση για τον τρόπο και το ύψος αποζημίωσης των υβριδικών σταθμών. Πρόταση που θα αποτελέσει τη βάση για ένα νέο, σαφές πλαίσιο τιμολόγησης. Προς την ίδια κατεύθυνση, την θέσπιση δηλαδή ενός διαφανούς και δίκαιου πλαισίου τιμολόγησης, κινούμαστε και για τα συστήματα αποθήκευσης, ώστε να προχωρήσουν μεγάλα projects που είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με την αυξημένη διείσδυση των ΑΠΕ στο δίκτυο ηλεκτρισμού. Αναφέρω ενδεικτικά το έργο αντλησιοταμίευσης στην Αμφιλοχία, που έχει χαρακτηριστεί και Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (PCI).
Δευτέρα 21/10/2019 - 06:45
Άμεσες οι νομοθετικές πρωτοβουλίες για τις ΑΠΕ και σαφές χρονοδιάγραμμα για το Target Model, βάσει του οποίου θα προχωρήσει η απελευθέρωση της αγοράς
Ο Υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος κ.Κωστής Χατζηδάκης αναλύει διεξοδικά σήμερα στο Worldenergynews.gr τους βασικούς άξονες της ενεργειακής πολιτικής της κυβέρνησης. Η συνέντευξη έχει δοθεί στον Παναγιώτη Μπουσμπουρέλη, διευθυντή του Worldenergynews.gr, προετοιμάστηκε από την ομάδα σύνταξης και την δημοσιογραφική επιμέλεια είχε ο Κώστας Δεληγιάννης, αρχισυντάκτης του WEN. Στο πρώτο μέρος της συνέντευξής του, ο υπουργός προαναγγέλλει σχέδιο νόμου στις αρχές του 2020 για την προώθηση των επενδύσεων σε ΑΠΕ, με ευρείες παρεμβάσεις για όλες τις στρεβλώσεις που έχουν εντοπιστεί σε περιβαλλοντικά, χωροταξικά και αδειοδοτικά θέματα. Επίσης, προσθέτει πως το ΥΠΕΝ πρόκειται να ξεμπλοκάρει τις περίπου 170 αιτήσεις που έχουν ήδη υποβληθεί για υβριδικές μονάδες, ενώ θα θεσπίσει ένα διαφανές πλαίσιο τιμολόγησης τόσο για τους υβριδικούς σταθμούς, όσο και για τα συστήματα αποθήκευσης.
Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας επισημαίνει πως η αυξημένη διείσδυση των ΑΠΕ θα οδηγήσει σε μείωση του ενεργειακού κόστους, προσθέτοντας ότι η κυβέρνηση επιδιώκει παράλληλα την επέκταση του μηχανισμού της Διακοψιμότητας, ως ενός μέτρου που στηρίζει την ανταγωνιστικότητα της εγχώριας βιομηχανίας, αλλά και την επέκταση του Μεταβατικού Μηχανισμού Αποζημίωσης Ευελιξίας, που έχει ως σκοπό να ενισχύσει την ασφάλεια του συστήματος. Την ίδια στιγμή, δηλώνει ότι δεν θα υπάρξει καμία καθυστέρηση στο Target Model, η έναρξη του οποίου προγραμματίζεται τον προσεχή Ιούνιο, με δεδομένο ότι θα αποτελέσει το βασικό εργαλείο για την απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Γι’ αυτό τον σκοπό, το υπουργείο θα ελέγχει την πρόοδο του έργου σε εβδομαδιαία βάση, ώστε να αναλάβει άμεσα δράση για να διασφαλιστεί η τήρηση των προθεσμιών.
Η συνέντευξη του Υπουργού Ενέργειας και Περιβάλλοντος, που αφορά την πρώτη ενότητα ερωτήσεων, έχει ως εξής:
- Σχετικά με τον κλάδο των ΑΠΕ, εκπεφρασμένη θέση της κυβέρνησης είναι να αναθεωρηθεί προς τα πάνω, στο 35%, ο στόχος για τη διείσδυσή τους στο εγχώριο ενεργειακό μίγμα. Σε ποιους τομείς σχεδιάζετε παρεμβάσεις για να επιτευχθεί αυτό το ποσοστό;
Ο σχεδιασμός μας προβλέπει ότι ένα μεγάλο μέρος της λιγνιτικής ισχύος θα αντικατασταθεί από ενέργεια παραγόμενη από ΑΠΕ. Στην κατεύθυνση αυτή κινούνται και οι πρωτοβουλίες μας για την επιτάχυνση και απλοποίηση των αδειοδοτήσεων για σταθμούς ΑΠΕ. Και τούτο διότι δεν μπορούμε να μιλάμε για επενδυτικές ευκαιρίες στις ΑΠΕ και ταχεία ανάπτυξη της εν λόγω αγοράς, ενώ οι αδειοδοτικές διαδικασίες απαιτούν έως και 10 χρόνια για να ολοκληρωθούν! Το αιολικό πάρκο στον Καφηρέα που εγκαινιάσαμε την προηγούμενη εβδομάδα με το πρωθυπουργό χρειάστηκε σχεδόν 14 χρόνια για να περάσει από την θεωρία στην πράξη, τη στιγμή που ο μέρος όρος στην Ευρώπη είναι τα 2 χρόνια!
Πριν λίγες ημέρες συγκροτήθηκε η Επιτροπή –υπό την γενική γραμματέα Ενέργειας του Υπουργείου, κ. Αλεξάνδρα Σδούκου-, η οποία θα αναμορφώσει το πλαίσιο για τον πρώτο –και κρίσιμο- «κρίκο» της αλυσίδας, τις άδειες παραγωγής των σταθμών ΑΠΕ και θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει το έργο της τον προσεχή Απρίλιο.Γνωρίζετε πως σύντομα θα κατατεθεί στη Βουλή το νομοσχέδιο που θα απαγκιστρώνει τη ΔΕΗ από τις αγκυλώσεις και τις καθυστερήσεις του Δημοσίου. Στο νομοσχέδιο αυτό, όμως, θα εισαχθούν και ορισμένες ρυθμίσεις που θα προωθούν την διείσδυση των ΑΠΕ. Ρυθμίσεις που θα επιταχύνουν την αδειοδοτική διαδικασία σε έργα ΑΠΕ που εδώ και πολλά χρόνια περιμένουν στα συρτάρια των υπηρεσιών να αξιολογηθούν και να ωριμάσουν.
Θα λύνουν επίσης το πρόβλημα της αποζημίωσης μεγάλου αριθμού σταθμών ΑΠΕ που τους τελευταίους μήνες δεν μπορούσαν να τιμολογήσουν την ενέργεια που παράγουν και οι ιδιοκτήτες τους να πληρωθούν για την ενέργεια αυτή. Και στις αρχές του 2020 θα καταθέσουμε νομοσχέδιο με ευρείες παρεμβάσεις που θα εξαλείφει όλες τις στρεβλώσεις που έχουν εντοπιστεί σε περιβαλλοντικά, χωροταξικά και αδειοδοτικά θέματα. - Έχετε επισημάνει επανειλημμένα πως αποτελεί βασικό σκοπό η ενίσχυση της θέσης της ΔΕΗ στις ΑΠΕ. Με δεδομένη την οικονομική κατάσταση της επιχείρησης, πώς μπορούν να εξευρεθούν τα απαραίτητα κεφάλαια για την «πράσινη» στροφή της;
Θα υπάρξουν εξαγορές;
Με δεδομένο ότι επιδιώκουμε ταχεία και μεγάλη ενίσχυση της θέσης των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα της χώρας, είναι αδιανόητο το μερίδιο αγοράς της ΔΕΗ στις ΑΠΕ να είναι μόλις 3%! Η δυναμική επέκταση της επιχείρησης στις ΑΠΕ είναι ένας από τους βασικούς άξονες του υπό κατάρτιση επιχειρησιακού σχεδίου της επιχείρησης. Και εδώ θέλω να υπογραμμίσω τη σημασία της απόφασης που έλαβε πρόσφατα η νέα διοίκηση υπό τον κ. Στάσση, να αναστρέψει την απόφαση της προηγούμενης ηγεσίας της ΔΕΗ για απορρόφηση από τον μητρικό όμιλο της θυγατρικής ΔΕΗ Ανανεώσιμες, μιας εύρωστης και ευέλικτης εταιρείας. Επειδή η «πράσινη στροφή» της ΔΕΗ θα απαιτήσει πολλά κεφάλαια, το πιθανότερο είναι να γίνει μέσω συμπράξεων. Ήδη πολλές ξένες εταιρίες όπως η ιταλική Enel Green Power και η γερμανική RWE, με τις διοικήσεις των οποίων συναντήθηκε την περασμένη εβδομάδα ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης παρουσία εμού και του κ. Θωμά, έχουν εκφράσει ζωηρό ενδιαφέρον για συνεργασία με τη ΔΕΗ στον τομέα αυτό. - Με γνώμονα την ανακοπή της οικονομικής αιμορραγίας της ΔΕΗ, έχετε ήδη προχωρήσει στην πρόωρη κατάργηση των ΝΟΜΕ, ενώ διαπραγματεύεστε την αλλαγή του ποσοστού υποχρεωτικής μείωσης του μεριδίου του δεσπόζοντος παίκτη στη λιανική, συζητώντας με την Κομισιόν ένα νέο πλαίσιο διαρθρωτικών παρεμβάσεων στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.
Με δεδομένο ότι η νέα συμφωνία με την Κομισιόν θα πρέπει να κλείσει έως τα μέσα Νοεμβρίου, από την έως τώρα πορεία των διαπραγματεύσεων, εκτιμάτε ότι τελικώς θα γίνουν αποδεκτές οι αλλαγές που προτείνετε; Πώς και με ποιον τρόπο θα συντελεσθεί αποτελεσματικά και βιώσιμα το άνοιγμα της αγοράς τόσο για τη ΔΕΗ όσο και για τους εναλλακτικούς παρόχους, μερικοί από τους οποίους σύμφωνα με εκτιμήσεις λειτουργούν ζημιογόνα; Ενώ μέχρι πρότινος δίναμε μάχες οπισθοφυλακής και πηγαίναμε κόντρα στο ευρωπαϊκό ρεύμα (η παράταση της λειτουργίας λιγνιτικών μονάδων που είχαν συμπληρώσει τις επιτρεπόμενες ώρες είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα), τώρα έχουμε καταθέσει στην Κομισιόν ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. Ένα σχέδιο που δεν είναι απλώς πλήρως ευθυγραμμισμένο με το Green Deal που είναι η «σημαία» της νέας προέδρου της Επιτροπής, αλλά και πολύ φιλόδοξο καθώς θέτει την χώρα μας στην πρωτοπορία της ενεργειακής μετάβασης.
Επιδιώκουμε την πλήρη απολιγνιτοποίηση δέκα χρόνια πριν από τη Γερμανία! Θεωρώ ότι στέλνουμε έτσι ένα ισχυρό μήνυμα στις Βρυξέλλες. Στέλνουμε όμως και ένα ακόμα ισχυρό μήνυμα, την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας, με βασικό εργαλείο το target model που θα τεθεί σε λειτουργία τον Ιούνιο του 2020. Δεν θα υπάρξει άλλη καθυστέρηση! Γι’ αυτό το Υπουργείο θα ελέγχει την πρόοδο του έργου –που «τρέχουν» το Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας και ο ΑΔΜΗΕ- σε εβδομαδιαία βάση, ώστε να αναλάβει άμεσα δράση για να διασφαλιστεί η τήρηση των προθεσμιών.
Η ενεργοποίηση του νέου μοντέλου θα επιτρέψει σε σύντομο χρονικό διάστημα τη σύζευξη της αγοράς ηλεκτρισμού με την κοινή Ευρωπαϊκή Αγορά, πρώτα μέσω Ιταλίας και στη συνέχεια μέσω Βουλγαρίας. Έτσι θα δρέψουμε τα οφέλη του αυξημένου διασυνοριακού ανταγωνισμού που οδηγεί σε δικαιότερες τιμές χονδρεμπορικής, οι οποίες θα περάσουν στη συνέχεια σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Την ίδια στιγμή, επισπεύδουμε τις απαραίτητες ενέργειες για τη λειτουργία -νωρίτερα από τον Ιούνιο- της Ενεργειακής Χρηματοπιστωτικής Αγοράς, όπου αρχικά θα μπορούν να διαπραγματεύονται προθεσμιακά προϊόντα ηλεκτρικής ενέργειας με χρηματικό διακανονισμό. Και επεξεργαζόμαστε και άλλα μέτρα -νομοθετικά και μη- για τη βελτίωση του πλαισίου λειτουργίας της αγοράς λιανικής και την ενίσχυση του ανταγωνισμού.
Τι θα ισχύσει για τους διαγωνισμούς ΔΕΠΑ Εμπορίας και Υποδομών, Πτολεμαϊδα IV, ΕΛΠΕ, ΔΕΔΔΗΕ
Τετάρτη 23/10/2019 - 09:46
Οι επενδυτές θα πρέπει να επιλέξουν την συμμετοχή στον ένα από τους δύο διαγωνσιμούς για την ιδιωτικοποίηση των τμημάτων της ΔΕΠΑ
Η αρχή του πλήρους ιδιοκτησιακού διαχωρισμού θα διέπει τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ, όπως τονίζει ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κ. Χατζηδάκης στο δεύτερο μέρος της συνέντευξής του στο WorldEnergyNews. Κατά συνέπεια, οι συμμετέχοντες στον διαγωνισμό για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας δεν θα μπορούν να «κατέβουν» στον διαγωνισμό για τη ΔΕΠΑ Υποδομών, και αντίστροφα.
Ο υπουργός προσθέτει πως στον διαγωνισμό για τη ΔΕΠΑ Υποδομών θα συνυπολογισθούν τα business plan που θα καταθέσουν οι υποψήφιοι αγοραστές, ενώ αναφερόμενος στον στόχο της πλήρους απολιγνιτοποίησης έως το 2028, υπογραμμίζει πως η απόσυρση λιγνιτικής ισχύος της τάξης των 4.000 MW αποτελεί μια περίπλοκη άσκηση. Επισημαίνει πως η διείσδυση των ΑΠΕ θα συνδυάζεται όπως είναι φυσικό με την ασφάλεια εφοδιασμού, στο πλαίσιο της οποίας ο ΑΔΜΗΕ επικαιροποιεί αυτή τη στιγμή τη Μελέτη Επάρκειας Ισχύος για τα επόμενα χρόνια. Σύμφωνα με τον υπουργό, οι αποφάσεις για το μέλλον της μονάδας «Πτολεμαΐδα V» θα ληφθούν στο πλαίσιο του συνολικού business plan της ΔΕΗ, που θα είναι έτοιμο έως τα τέλη του έτους. Σε κάθε περίπτωση πάντως, όπως προσθέτει, η μονάδα δεν πρόκειται να μείνει ημιτελής ή αναξιοποίητη. Η δεύτερη ενότητα των ερωτήσεων της συνέντευξης στο Worldenergynews.gr προς τον υπουργό Eνέργειας και Περιβάλλοντος κ. Κωστή Χατζηδάκη έχει ως εξής: - Έχετε πει ότι το Δημόσιο θα πωλήσει έως και το 100% της συμμετοχής του στη ΔΕΠΑ Εμπορίας και στην ΔΕΠΑ Υποδομών. Ποιες παράμετροι θα καθορίσουν την οριστικοποίηση του ποσοστού που θα εκχωρηθεί και πότε θα «κλειδώσουν» οι σχετικές αποφάσεις, με δεδομένο ότι το σχετικό νομοσχέδιο θα υποβληθεί στη Βουλή στο τέλος Οκτωβρίου; Ειδικά στην περίπτωση της ΔΕΠΑ Υποδομών, πώς θα διασφαλίσετε την ύπαρξη επενδυτικού ενδιαφέροντος σε συνδυασμό με την ανάγκη πραγματοποίηση σημαντικών επενδύσεων για την επέκταση των δικτύων; Το Δημόσιο μέσω του ΤΑΙΠΕΔ προσανατολίζεται στην πώληση μέχρι και του συνόλου της συμμετοχής του στη ΔΕΠΑ, που ανέρχεται στο 65%. Είναι στη διακριτική ευχέρεια του έτερου μετόχου, των ΕΛΠΕ, που κατέχει το υπόλοιπο 35% το τι θα κάνει με το δικό του ποσοστό.
Οι ρυθμίσεις για τη ΔΕΠΑ –που θα εμπεριέχονται στο νομοσχέδιο για τη ΔΕΗ- θα προβλέπουν τη δημιουργία δυο ξεχωριστών θυγατρικών, της ΔΕΠΑ Εμπορίας και της ΔΕΠΑ Υποδομών. Οι συμμετοχές που έχει η ΔΕΠΑ σε διάφορα διεθνή projects (IGI Poseidon, IGB, East Med) θα παραμείνουν στο Δημόσιο. Μόλις ολοκληρωθεί η διαδικασία αυτή, το ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει στη διενέργεια δυο ξεχωριστών διαγωνισμών. Η βασική παράμετρος που θα διέπει το μοντέλο ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ είναι η αρχή του πλήρους ιδιοκτησιακού διαχωρισμού. Με άλλα λόγια, οι συμμετέχοντες στον διαγωνισμό για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας δεν θα μπορούν να «κατέβουν» στον διαγωνισμό για τη ΔΕΠΑ Υποδομών και αντίστροφα. Σε σχέση με τη ΔΕΠΑ Υποδομών που με ρωτάτε, πιστεύουμε ότι θα υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον, αφού θα έχει ρυθμιζόμενο έσοδο (στα πρότυπα των Διαχειριστών Δικτύων Ηλεκτρισμού) και με δεδομένο τον σχεδιασμό για επέκταση του δικτύου διανομής φυσικού αερίου σε όλη την Ελλάδα και ιδίως στις μεγάλες πόλεις. Στο πλαίσιο αυτό, τα business plan που θα καταθέσουν οι υποψήφιοι αγοραστές θα συνυπολογιστούν για τη λήψη των τελικών αποφάσεων. - Πότε ξεκινά η διαδικασία ιδιωτικοποίησης των ΕΛΠΕ και θα προχωρήσει για το Δημόσιο σε δύο δόσεις; Πώς διασφαλίζονται τα συμφέροντα του Δημοσίου στις έρευνες για τους υδρογονάνθρακες; Ποιος ο χρονικός ορίζοντας για τις έρευνες νοτιοδυτικά της Κρήτης; Όπως έχω πει επανειλημμένα, όσον αφορά στη μείωση (και όχι τον μηδενισμό) του μεριδίου 35,5% που κατέχει το Δημόσιο στα ΕΛΠΕ ακολουθούμε πλήρως την πολιτική της προηγούμενης κυβέρνησης και συμμορφωνόμαστε με τις δεσμεύσεις που είχε αναλάβει έναντι των θεσμών λίγες ημέρες πριν τις εκλογές. Εξετάζουμε λοιπόν όλα τα εναλλακτικά σενάρια σε συνεργασία με τους συμβούλους και όλες τις παραμέτρους, συμπεριλαμβανομένου του χρόνου της συναλλαγής και της βέλτιστης μεθόδου υλοποίησής της.
Τα συμφέροντα του Δημοσίου στις έρευνες για τους υδρογονάνθρακες διασφαλίζονται πλήρως μέσω των όρων των Συμβάσεων Παραχώρησης. Υπενθυμίζω ότι οι τέσσερις τελευταίες συμβάσεις υπεγράφησαν από την προηγούμενη κυβέρνηση και εμείς τις φέραμε προς κύρωση στη Βουλή χωρίς να αλλάξουμε ούτε κόμμα! Και όμως, έγιναν αντικείμενο οξείας πολιτικής αντιπαράθεσης για λόγους που ειλικρινά δυσκολεύομαι να αντιληφθώ. Σε κάθε περίπτωση, οι συμβάσεις περιλαμβάνουν ρήτρες που διασφαλίζουν ότι η έρευνα και η εκμετάλλευση υδρογονανθράκων θα διεξαχθεί με απόλυτο σεβασμό στην προστασία του περιβάλλοντος και προβλέπουν σημαντικά ανταποδοτικά οφέλη για τις τοπικές κοινωνίες.
Σημειώνω ότι, σε σχέση με την κριτική του ΣΥΡΙΖΑ ότι δήθεν πρόκειται να ιδιωτικοποιηθούν πλήρως τα ΕΛΠΕ και γι’ αυτό το λόγο δεν ψήφισε την κύρωση των συμβάσεων, δεν μας έχει δοθεί κάποια απάντηση για ποιον λόγο ο ΣΥΡΙΖΑ ψήφισε ή τροποποίησε συμβάσεις στην Ήπειρο και την Αιτωλοακαρνανία με μηδενική συμμετοχή των ΕΛΠΕ και 100% συμμετοχή ιδιωτικών εταιρειών (Repsol, Energean).
- Ποιες προκλήσεις θέτει ο στόχος της πλήρους απολιγνιτοποίησης έως το 2028, στη διασφάλιση της ενεργειακής επάρκειας της χώρας; Προς ποια κατεύθυνση θα κινηθούν οι παρεμβάσεις που σχεδιάζετε για τη στήριξη των περιοχών που είναι εξαρτημένες κοινωνικά και οικονομικά από τη λιγνιτική δραστηριότητα της ΔΕΗ;
Ο στόχος για πλήρη απόσυρση των λιγνιτικών μονάδων έως το 2028 είναι φιλόδοξος. Ενέχει επίσης έναν ισχυρό συμβολισμό, ότι θέλουμε να περάσουμε στην εμπροσθοφυλακή της ενεργειακής μετάβασης στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ενώ μέχρι πρότινος ήμασταν ουραγοί στον τομέα αυτό. Ο οδικός χάρτης της απολιγνιτοποίησης θα περιγράφεται στο αναθεωρημένο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) που εκπονείται τώρα από την αρμόδια Διυπουργική Επιτροπή υπό τον υφυπουργό Ενέργειας κ. Γεράσιμο Θωμά και θα υποβληθεί στο τέλος του έτους στην Κομισιόν. Δεν θα υπάρξουν αποσπασματικές κινήσεις και ερασιτεχνισμοί. Θα κινηθούμε σοβαρά και συντεταγμένα.
Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι η απόσυρση λιγνιτικής ισχύος της τάξης των 4.000 MW είναι μια περίπλοκη άσκηση. Ο ΑΔΜΗΕ επικαιροποιεί αυτή τη στιγμή τη Μελέτη Επάρκειας Ισχύος για τα επόμενα χρόνια, ώστε να έχουμε καλύτερη εικόνα για το πώς προβλέπεται να κινηθεί η αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, η ζήτηση για ρεύμα, οι αιχμές των φορτίων κλπ. Είναι αυτονόητο ότι ο σχεδιασμός μας θα συνδυάζει την ασφάλεια εφοδιασμού και την επάρκεια και του ενεργειακού συστήματος με την επίτευξη των πιο φιλόδοξων στόχων που έχουμε θέσει για τη συμμετοχή των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα και την ηλεκτροπαραγωγή.
Όσον αφορά στο δεύτερο σκέλος του ερωτήματός σας, για τις περιοχές όπου λειτουργούν λιγνιτικές μονάδες, δηλαδή για τη Δυτική Μακεδονία και την Πελοπόννησο, εκπονούμε ένα συνολικό σχέδιο, ένα masterplan για τη δίκαιη μετάβαση στη μεταλιγνιτική εποχή –σε διαβούλευση με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη- που θα ενσωματώνει επενδυτικά κίνητρα και πόρους εθνικούς, αλλά και ευρωπαϊκούς. Χρειαζόμαστε συγκεκριμένα αντισταθμιστικά οφέλη και περιβαλλοντικές πρόνοιες για τις περιοχές της «μονοκαλλιέργειας της ΔΕΗ και του λιγνίτη». Επιδιώκουμε να τις αναδείξουμε σε πόλους νέων επενδύσεων, αξιοποιώντας το ανθρώπινο δυναμικό και τις φυσικές ομορφιές τους.
- Από την άλλη πλευρά, η εξαγγελία για πιο επιθετική απολιγνιτοποίηση συμπίπτει χρονικά με την ολοκλήρωση της επένδυσης της ΔΕΗ, ύψους περίπου 1,5 δισ. ευρώ για τη κατασκευή της μονάδας «Πτολεμαΐδα V». Ποιο μπορεί να είναι το βιώσιμο μέλλον της συγκεκριμένης επένδυσης στο νέο πλαίσιο πολιτικής; Θέλω να είμαι ξεκάθαρος. Το έχω ξαναπεί και το επαναλαμβάνω. Η επιλογή για κατασκευή της εν λόγω μονάδας, ενώ ήταν σαφές ότι η Ευρώπη είχε εισέλθει σε μια μη αναστρέψιμη πορεία απεξάρτησης από τον άνθρακα ήταν εσφαλμένη, όπως αποδεικνύεται εκ των πραγμάτων. Ευθύνες γι’ αυτό έχουν όλα τα κόμματα. Τώρα καλούμαστε να περιορίσουμε τις απώλειες για τη ΔΕΗ, τηρώντας παράλληλα τη δέσμευση για ταχύτερη απολιγνιτοποίηση, εφόσον δεν χωρά καμία αμφιβολία ότι η πορεία των τιμών των δικαιωμάτων εκπομπών ρύπων καθιστά ασύμφορη τη λειτουργία των λιγνιτικών μονάδων.
Γι’ αυτό και από «πετράδι του στέμματος» της ΔΕΗ έχουν γίνει πλέον βαρίδι, με οικονομικούς και περιβαλλοντικούς όρους. Για το θέμα της «Πτολεμαΐδα V», λοιπόν, είμαστε σε συνεχή επαφή με τη διοίκηση της ΔΕΗ, η οποία, εξετάζει τα ρεαλιστικά σενάρια για το μέλλον της επένδυσης. Οριστικές αποφάσεις δεν έχουν ακόμα ληφθεί, καθώς πρόκειται για εξαιρετικά σύνθετο θέμα, που αντιμετωπίζεται στο πλαίσιο του συνολικού business plan της επιχείρησης που θα είναι έτοιμο έως τα τέλη του έτους.
Είναι πάντως σαφές ότι η όποια λύση θα πρέπει να πληροί τον όρο της βιωσιμότητας -όπως σωστά αναφέρατε- και να λαμβάνει υπόψη την παρούσα κατάσταση του έργου. Σε κάθε περίπτωση, η μονάδα δεν θα μείνει ημιτελής ή αναξιοποίητη. - Όσον αφορά στη ΔΕΗ, ένας «πυλώνας» για την οικονομική ανάταξη της εταιρείας θα είναι η μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ; Θα υπάρξει μεταφορά παγίων του δικτύου σε ένα νέο εταιρικό σχήμα, υπάρχει διαδικασία πρόσληψης συμβούλων και σε ποιον ορίζοντα; Προς ποια κατεύθυνση θα αξιοποιηθούν από τη ΔΕΗ τα κεφάλαια που θα εισρεύσουν; Όλα αυτά τα θέματα θα τα εξετάσουμε σε συνεργασία με τις διοικήσεις της ΔΕΗ και του ΔΕΔΔΗΕ, λαμβάνοντας υπόψη τις εισηγήσεις του συμβούλου που θα προσληφθεί, για να προσδιορίσει τόσο την ορθή αποτίμηση των παγίων της εταιρείας, όσο και τον τρόπο που θα αποσχιστούν από τη μητρική ΔΕΗ.
Το βέβαιο είναι ότι η μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ θα συμβάλει καίρια στην ενίσχυση της ρευστότητας της ΔΕΗ, προσελκύοντας παράλληλα ιδιωτικά κεφάλαια που θα επιτρέψουν τον κάτι παραπάνω από αναγκαίο εκσυγχρονισμό του Δικτύου Διανομής. Σημειώνω ότι το πενταετές σχέδιο ανάπτυξης της εταιρείας προβλέπει επενδύσεις ύψους 1,2 δις. ευρώ που αφορούν μεταξύ άλλων την ψηφιοποίηση του δικτύου μέσω της εγκατάστασης «έξυπνων» μετρητών και συστημάτων τηλεμέτρησης.
Το παραπάνω κείμενο αποτελεί τη δεύτερη ενότητα της συνέντευξης του Yπουργού Ενέργειας και Περιβάλλοντος κ. Κωστή Χατζηδάκη στο Worldenergynews.gr Η συνέντευξη δόθηκε στον Παναγιώτη Μπουσμπουρέλη, διευθυντή του Worldenergynews.gr, και η δημοσιογραφική επιμέλεια έγινε από τον αρχισυντάκτη Κώστα Δεληγιάννη.
Τα διαγράμματα της αποτυχημένης πολιτικής του ΥΠΕΚΑ στον ηλεκτρισμό
(παλαιότερο δημοσίευμα, του Απριλίου 2014, στο https://greeklignite.blogspot.com).
34,3% ήταν η μέση αύξηση της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος για τα νοικοκυριά στην Ελλάδα, απ' τον Ιούνιο 2009 (11,43€/MWh) στον Ιούνιο 2013 (15,35€/MWh), σύμφωνα με το δείκτη Household Energy Price Index for Europe, που εκδίδουν από κοινού η Αυστριακή Energie Control και η Φινλανδική Vaassa ETT. Κι απ' τον Ιούνιο 2013 οι τιμές συνέχισαν να ανεβαίνουν, κι αυξήθηκε πρόσφατα και το ΕΤΜΕΑΡ, παρά την εντεινόμενη φτώχεια των Ελληνικών νοικοκυριών, που έχει οδηγήσει και σε ενεργειακή φτώχεια.
Τον Απρίλιο 2012, ενώ η χώρα είχε ήδη χρεοκοπήσει κι είχε μπει στα μνημόνια, το ΥΠΕΚΑ έβγαλε, σε μια σύντομη δημόσια διαβούλευση, τον "Εθνικό Ενεργειακό Σχεδιασμό - Οδικό Χάρτη για το 2050". "Όλα τα λεφτά", τόσο κυριολεκτικά όσο και μεταφορικά, είναι τα διπλανά διαγράμματα, που δείχνουν την εξέλιξη του κόστους ηλεκτροπαραγωγής και του κόστους χρήσης δικτύων μέχρι το 2050.
Όπως βλέπετε στο πάνω διάγραμμα, που δείχνει το μεσο-μακροπρόθεσμο κόστος ηλεκτροπαραγωγής, με όλα τα σενάρια οι τιμές τραβάνε την ανηφόρα μέχρι το 2030. Εν μέσω χρεοκοπίας θέλουν να ακριβαίνουν συνεχώς το ρεύμα μέχρι το 2030! Έπειτα κάτι μαγικό πρέπει να συμβαίνει, δημιουργείται σημείο καμπής και η κλίση αντιστρέφεται απότομα.
Όπως βλέπετε στο κάτω διάγραμμα, που δείχνει το μεσο-μακροπρόθεσμο κόστος δικτύων, τα πράγματα είναι ακόμα χειρότερα: όλες οι καμπύλες τραβάνε την ανηφόρα μέχρι το 2042!
Αυτά τα διαγράμματα θα ήταν αρκετά, σε μια σοβαρή βέβαια κυβέρνηση, ώστε ο πρωθυπουργός να στείλει σπίτι του τον όποιο ΥΠΕΚΑ. Όταν κάνεις μια πολιτική που ανεβάζεις συστηματικά και συνεχώς, τόσο το κόστος της ηλεκτροπαραγωγής όσο και το κόστος των δικτύων, στην ουσία δυναμιτίζεις τη διεθνή ανταγωνιστικότητα της χώρας. Κι όποιος Υπουργός το κάνει, ανενδοίαστα πρέπει να πάει σπίτι του. Στη μνημονιακή Ελλάδα όμως το 2012 είχαμε απανωτές εκλογές. Είναι άγνωστο αν ο πρωθυπουργός έμαθε ποτέ γι' αυτά τα διαγράμματα, είναι όμως βέβαιο ότι μέσα στην προεκλογική περίοδο αυτά πέρασαν περίπου απαρατήρητα. Λες και το κόστος της ηλεκτροπαραγωγής δεν ενδιαφέρει τους πολίτες και τη βιομηχανία, λες και τα κόμματα δεν πρέπει να ξεκαθαρίσουν τη θέση τους πάνω σ' αυτό, το κορυφαίο για την οικονομία της χώρας ζήτημα.
Η Επιτροπή "Εθνικού" Ενεργειακού Προγραμματισμού, που πρότεινε αυτά τα διαγράμματα, είχε συσταθεί τον Ιούνιο 2010, επί Μπιρμπίλη. Είχε μόλις 11 άτομα, με πρόεδρο το Μαθιουδάκη (ΓΓ ΥΠΕΚΑ) κι αντιπρόεδρο το Βασιλάκο (ΡΑΕ). Συμμετείχαν επίσης το ΚΑΠΕ (Αγαπητίδης), η Greenpeace (Χαραλαμπίδης), ο "Εθνικός Εκπρόσωπος για το Κλίμα" (Λάλας), ο καθηγητής ΕΜΠ Κάπρος κι ο Ζερβός (ΔΕΗ). Ήδη είμαστε στους 7 "ΑΠΕλάγνους", πλειοψηφία στην Επιτροπή. Όποια Επιτροπή ορίσεις, τέτοια αποτελέσματα θα πάρεις. Και τα αποτελέσματα τα βλέπετε στα δυο διαγράμματα: διαρκής αύξηση του κόστους ηλεκτροπαραγωγής και δικτύων σε μια χρεοκοπημένη χώρα.
"Το κόστος ηλεκτροπαραγωγής θα ακολουθήσει και στην Ελλάδα την αναμενόμενη ανοδική τάση που θα παρατηρηθεί σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, όπως έχει παρουσιαστεί και τεκμηριωθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή", είναι η αιτιολόγηση της Επιτροπής για τα διαγράμματα.
"Κοιτάξτε", μας λέει η Επιτροπή, κάνουμε ό,τι κάνει και η Ευρώπη". Την "αναμενόμενη ανοδική τάση" τη δεχόμαστε a priori; Και τι κάνουμε λοιπόν σαν χώρα για να ανατρέψουμε την "ανοδική τάση"; Τίποτα; Αν κάποιος πάει να πέσει στο γκρεμό, πάμε κι εμείς μαζί του; Πίστευε και μη ερεύνα, δεν δικαιούμαστε να ξεστρατίσουμε απ' το λάθος δρόμο της Γερμανικής Ευρώπης, το δρόμο του λαθεμένου νόμου EEG, που ήδη αλλάζει; Όμως ήδη το έχουμε πει: Λιγότερος λιγνίτης στο ενεργειακό μίγμα; Οι τιμές του ηλεκτρικού στη στρατόσφαιρα!
Στα δυο αυτά διαγράμματα δίνεται το ενεργειακό μείγμα το 2050. Αν ψάχνετε για το λιγνίτη, είναι τα μικρά μαύρα, σε μόνο δυο σενάρια. Αν ψάχνετε για τα αιολικά, είναι η χοντρή μπλε μπάρα στο μέσον όλων των σεναρίων. Ένα πολύ μεγάλο μέρος της ηλεκτροπαραγωγής βασισμένο σε αιολικά, αξιοπιστίας 10% σύμφωνα με τη Μελέτη Επάρκειας Ισχύος 2013-2020 του ΑΔΜΗΕ και το Wind Report 2005 της EON ή ορίου διείσδυσης έως 10% κατά το Reason Foundation. Πού είναι τα spinning reserves, η στρεφόμενη εφεδρεία των αιολικών; Δεν είναι άμεσα ορατά στο διάγραμμα. Ασφάλεια ηλεκτροδότησης της χώρας; περίπου αβέβαιη! Το μόνο που μας σώζει απ' τους αιολικούς είναι να βρούμε γρήγορα το φυσικό αέριο νότια της Κρήτης!
"Αξίζει να σημειωθεί επιπλέον ότι περιορισμός του στόχου μείωσης των εκπομπών σε χαμηλότερα επίπεδα (π.χ. 45%) δεν καταλήγει, όπως πιθανά αναμενόταν, σε μικρότερο κόστος ηλεκτροπαραγωγής, κι αυτό εξηγείται από το γεγονός ότι θα επιφέρει πολύ υψηλότερο κόστος εξαιτίας της απαιτούμενης αγοράς δικαιωμάτων εκπομπών". Φυσικά, η ελάχιστη τιμή δικαιωμάτων εκπομπών CO2, που χρησιμοποίησε η Επιτροπή, είναι τα 20€/τόνο. Πόσο ήταν η τιμή το 2013; Τα έχουμε ξαναπεί. Η τιμή του CO2 είναι ίδια για όλους, τόσο για την Ελλάδα όσο και τη Γερμανία. Πόσες εκπομπές CO2 θα έχει η Γερμανία τα επόμενα χρόνια; Γιατί η Γερμανία βάζει βαθιά, πολύ βαθιά, στο ενεργειακό της ισοζύγιο το λιγνίτη, ενώ το ΥΠΕΚΑ με την Επιτροπή του έβαλε το φυσικό αέριο ή το βιοαέριο;
Ένα πολύ μεγάλο μέρος της ηλεκτροπαραγωγής βασίζεται σε όλα τα σενάρια στα αιολικά, που χρειάζονται ατελείωτα χιλιόμετρα δίκτυα υψηλής τάσης, προκειμένου να διαχυθεί το πρόβλημα της ακατάστατης και τυχαίας λειτουργίας τους. Μήπως αυτό είναι που ανεβάζει το κόστος δικτύων μέχρι το 2042; Δεν κάνουν φυσικά τον κόπο να μας το εξηγήσουν. Και μήπως το διάγραμμα για το κόστος δικτύων εξηγεί την κατά τα λοιπά ακατανόητη πρεμούρα να ξεπουληθεί άρον-άρον ο ΑΔΜΗΕ, το δημόσιο δίκτυο υψηλής τάσης, που χτίστηκε κομματάκι-κομματάκι, σαν παζλ, από δυο γενιές Ελλήνων, μέσω της 100% δημόσιας ΔΕΗ;
Το πιο "ωραίο" βέβαια μας το φύλαγε η Επιτροπή για το τέλος της έκθεσης: "Το εθνικό ενεργειακό σύστημα έχει τη δυνατότητα να διαφοροποιηθεί σημαντικά τα επόμενα χρόνια, εκπληρώνοντας τις δεσμεύσεις της ευρωπαϊκής ενεργειακής πολιτικής". Να θυσιαστούμε όλοι λοιπόν για την "ευρωπαϊκή ενεργειακή πολιτική"! Αυτή που ΔΕΝ έχει εθνικούς δεσμευτικούς στόχους ούτε για το 2030, όχι για το 2050. Κι εμείς να είμαστε οι "βασιλικότεροι του βασιλέως", ενώ η Γερμανία θα καίει το 2050 το λιγνίτη της στο φουλ!
Αυτοί που ήταν στο ΥΠΕΚΑ και στην κυβέρνηση την άνοιξη του 2012 πρέπει να ντρέπονται για την ποιότητα του δημόσιου διαλόγου που έκαναν. Δυστυχώς στην Ελλάδα το πρώτο πράγμα που χρεοκόπησε ήταν ή ηθική διάσταση της πολιτικής, η παντελής έλλειψη αξιών και ιδανικών. Το είχε επισημάνει κάποτε ο Κ. Στεφανόπουλος, ως Πρόεδρος Δημοκρατίας, αλλά έμεινε στην επισήμανση. Η μόνη αξία και το μόνο ιδανικό, που αναδείχθηκαν από το κορυφαίο προσωπικό των δυο πρώην μεγάλων κομμάτων, ήταν και είναι το εύκολο χρήμα και η διαπλοκή (Άκης, Μαντέλης, Τσουκάτος, Κάντας, Βουλγαράκης, Χριστοφοράκος, Γκαραβέλας, Τομπούλογλου, Λαυρεντιάδης, λίστα Λαγκάρντ, λίστα Λουξεμβούργου, λίστα Λιχτενστάιν, δομημένα ομόλογα, δάνεια καναλιών, Βατοπέδι, Ζαχόπουλος, Μπασιάκος, και τόσοι άλλοι, είναι το παγόβουνο ή η κορυφή του;).
Στις εκλογές του Μάη πρέπει να τελειώνουμε με το παλιό πολιτικό προσωπικό, για να ξεκινήσει η αναζήτηση νέου. Δεν θα είναι απλό, θα είναι μια μεταβατική διαδικασία. Είναι όμως απαραίτητο να ξεκινήσει η διαδικασία. Είναι όρος επιβίωσης της χώρας. Το επιβεβαιώνουν τα σημερινά διαγράμματα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου