MOTD

Αλλαχού τα κόμματα γεννώνται διότι εκεί υπάρχουσι άνθρωποι διαφωνούντες και έκαστος άλλα θέλοντες. Εν Ελλάδι συμβαίνει ακριβώς το ανάπαλιν. Αιτία της γεννήσεως και της πάλης των κομμάτων είναι η θαυμαστή συμφωνία μεθ’ ης πάντες θέλουσι το αυτό πράγμα: να τρέφωνται δαπάνη του δημοσίου.

Εμμανουήλ Ροΐδης, 1836-1904, Έλληνας συγγραφέας

Παρασκευή 19 Δεκεμβρίου 2014

ΚΑΤΑΡΓΕΙΤΑΙ ΚΑΘΕ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΠΡΩΤΗΣ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ ΑΠΟ 1/1/2015

ΜΑΖΙΚΟΙ ΠΛΕΙΣΤΗΡΙΑΣΜΟΙ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΚΑΙ ΜΑΖΙΚΟ ΞΕΣΠΙΤΩΜΑ ΑΠΟ ΤΟ ΝΕΟ ΧΡΟΝΟ!

ΕΜΠΑΙΓΜΟΣ ΓΙΑ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΟΦΕΙΛΕΤΕΣ: ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΟΙ ΜΕ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΧΕΣΗ ΠΑΡΑ ΤΗ ΡΥΘΜΙΣΗ ΤΩΝ 100 ΔΟΣΕΩΝ!

Ως το «τελειωτικό χτύπημα» στην πρώτη λαϊκή κατοικία θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί η απόφαση του υπουργείου Ανάπτυξης για μη παράταση της ισχύος του νόμου 4224/2013, ο οποίος προστάτευε την κύρια κατοικία (υπό προϋοθέσεις) από τους πλειστηριασμούς των δανειστών ως τις 31/12/ 2014.

Την απόφαση για τη μη παράταση της προστασίας της πρώτης κατοικίας πέραν της 31/12/2014 επιβεβαίωσε, ουσιαστικά, τη Δευτέρα (15/12) ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας, ο οποίος ματαίως προσπάθησε ταυτόχρονα να καθησυχάσει για τις επιπτώσεις από την έλλειψη κάθε προστασίας της λαϊκής στέγης.

Από την 1 Ιανουαρίου του 2015, τα χιλιάδες νοικοκυριά που δεν είναι πλέον σε θέση να ανταποκρίνονται στις δόσεις των στεγαστικών δανείων τους κινδυνεύουν να βρεθούν κυριολεκτικά στο δρόμο! Πηγές του υπουργείου Ανάπτυξης σχολίαζαν, μάλιστα, πως το πλαίσιο προστασίας ήταν έτσι κι αλλιώς προσωρινό, μέχρι να είναι έτοιμες οι τράπεζες… να χειριστούν το ζήτημα.

Παράλληλα, για να “χρυσώσουν το χάπι” της απελευθέρωσης των πλειστηριασμών, τονίζουν ότι υπάρχουν, τάχα, άλλες διατάξεις που προστατεύουν την πρώτη κατοικία, ενώ η σχετική ρύθμιση προστασίας από πλειστηριασμό πρώτης κατοικίας χρησιμοποιήθηκε, δήθεν, μόνο σε 3.000 περιπτώσεις.

ΜΕΤΡΑ – ΑΣΠΙΡΙΝΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΗΘΕΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΠΡΩΤΗΣ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ

Οι «λύσεις» λοιπόν που θα προβλέπονται από το 2015 για να μην ξεσπιτωθεί μια οικογένεια και η ακίνητη περιουσία της εκποιηθεί, θα είναι πλέον είτε η «συνεργασία» με την τράπεζα που έχει χορηγήσει το δάνειο είτε η αίτηση για υπαγωγή στο λεγόμενο «νόμο Κατσέλη» του 2010. Αξίζει εδώ να σημειωθεί πως ο «νόμος Κατσέλη» δεν προστατεύει την κύρια κατοικία από πλειστηριασμό για χρέη προς το Δημόσιο.

Η κυβέρνηση, λοιπόν, επιλέγει ταυτόχρονα με την ουσιαστική απελευθέρωση των πλειστηριασμών για την πρώτη κατοικία, να εισάγει έναν φτηνό αντιπερισπασμό. Από τη μία θα πετάει τα νοικοκυριά οφειλέτες στα νύχια των τραπεζών και από την άλλη θα τους κλείνει το μάτι λέγοντας «υπάρχει και ένας νόμος που ενδεχομένως να σας προστατεύσει»…

Σύμφωνα λοιπόν με το νέο πλαίσιο που θα ισχύσει για το 2015, θα εφαρμοστεί ο περίφημος «Κώδικας Δεοντολογίας των Τραπεζών» που περιλαμβάνει τους θεσμούς του «Συνεργάσιμου Δανειολήπτη» και των «Εύλογων Δαπανών Διαβίωσης».

Η τράπεζα-δανειστής, δηλαδή, εφαρμόζοντας διαδικασίες κομμένες και ραμμένες στα μέτρα της, θα επιβάλλει στον οφειλέτη ένα πρόγραμμα αποπληρωμής του δανείου του λαμβάνοντας υπόψη της «αν συνεργάζεται» και ποιες είναι «εύλογες δαπάνες» για να μπορεί να ζει…

Αν ο δανειολήπτης συνεργαστεί με την τράπεζα και αποδεχθεί τη «λύση» που του προτείνει τότε χαρακτηρίζεται «συνεργάσιμος» και απλά εξακολουθεί να πληρώνει τη δόση που του έχει ουσιαστικά επιβληθεί.

Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΤΟΥ… ΞΕΣΠΙΤΩΜΑΤΟΣ

Αν ένας δανειολήπτης δεν καταφέρει να τηρήσει το πρόγραμμα πληρωμών που του επεβλήθη από την τράπεζα τότε προβλέπονται τα παρακάτω βήματα: 

Αν η καθυστέρηση της δανειακής δόσης ξεπερνά τις 30 ημερολογιακές ημέρες, η τράπεζα αποστέλλει γραπτή ειδοποίηση και παρέχει προθεσμία 15 εργάσιμων ημερών στον δανειολήπτη να γνωστοποιήσει στην τράπεζα τα οικονομικά του στοιχεία και όποια άλλη σχετική πληροφορία του ζητηθεί. 

Αν ο δανειολήπτης δεν ανταποκριθεί, τότε η τράπεζα στέλνει νέα επιστολή που «προειδοποιεί» για τις νομικές διαδικασίες που θα ακολουθήσει. 

Στην περίπτωση δηλαδή που ο δανειολήπτης δεν μπορέσει να ακολουθήσει το πρόγραμμα των δόσεων, καθίσταται «μη συνεργάσιμος» (!) με την τράπεζα και κινδυνεύει το σπίτι του με πλειστηριασμό.

Η τράπεζα οφείλει να τον ειδοποιήσει (γραπτώς) ότι έχει χαρακτηριστεί «μη συνεργάσιμος» καθώς και για τις λεπτομέρειες σχετικά με το χρονοδιάγραμμα των κινήσεων της, όπως για παράδειγμα της εκποίησης του ακινήτου. Ακόμη, η τράπεζα οφείλει να ενημερώσει τον δανειολήπτη και τους εγγυητές (αν υπάρχουν) αν θα συνεχίσουν να οφείλουν κάποιο ποσό (!!!) στην τράπεζα μετά την εκποίηση του ακινήτου (ή όποιας άλλης εξασφάλισης) καθώς και για τον τρόπο και το επιτόκιο που αυτό θα εκτοκίζεται.

ΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΗ ΕΚΤΕΛΕΣΗ: ΚΑΤΑΣΧΕΣΗ ΚΑΙ ΕΚΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΑΚΙΝΗΤΩΝ

Στην (πολύ πιθανή) περίπτωση που ο δανειολήπτης δεν μπορεί να υπαχθεί ούτε σε πρόγραμμα ρύθμισης των δόσεων ούτε στο «νόμο Κατσέλη» τότε ανοίγει διάπλατα ο δρόμος για τη διαδικασία αναγκαστικής εκτέλεσης σε βάρος της περιουσίας του.

Τα στάδια που ακολουθούνται είναι τα εξής: 

Έκδοση διαταγής πληρωμής ή δικαστικής απόφασης. Δηλαδή απόφασης που θα επιτρέπει στην τράπεζα να προβεί σε κατασχέσεις. 

Επίδοση του νομικού εγγράφου με το οποίο δηλώνεται η έναρξη της αναγκαστικής εκτέλεσης. 

Αν δεν υπάρχει ήδη υποθήκη ή προσημείωση στο ακίνητο τότε αυτό υποθηκεύεται ή προσημειώνεται. 

Εγγραφή κατασχετήριας έκθεσης και κοινοποίησης στον οφειλέτη. 

Ορισμός της ημερομηνίας διενέργειας του πλειστηριασμού 

ΕΜΠΑΙΓΜΟΣ ΓΙΑ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΟΦΕΙΛΕΤΕΣ: ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΟΙ ΜΕ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΧΕΣΗ ΠΑΡΑ ΤΗ ΡΥΘΜΙΣΗ ΤΩΝ 100 ΔΟΣΕΩΝ!

Χιλιάδες,εξάλλου, φορολογούμενοι για τους οποίους είχαν κινηθεί μέτρα αναγκαστικής είσπραξης, αλλά ρύθμισαν τα ληξιπρόθεσμα χρέη τους διαπίστωσαν πως κατασχέσεις και πλειστηριασμοί δεν «πάγωσαν» με αποτέλεσμα να βρίσκονται κυριολεκτικά στον «αέρα».

Παρά τη ρύθμιση των χρεών , οι διατάξεις του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ΚΕΔΕ) εξακολουθούν να ισχύουν και η εφορία συνεχίζει τη δέσμευση των όποιων εισοδημάτων του οφειλέτη είναι διαθέσιμα προς κατάσχεση.

Η ρύθμιση των 72-100 δόσεων, εξελίσσεται σε εμπαιγμό τεραστίων διαστάσεων για χιλιάδες οφειλέτες, καθώς η ένταξη τους σε αυτή συνιστά ουσιαστικά ''δώρο-άδωρο'', λόγω των προϋποθέσεων που τίθενται.

Συγκεκριμένα, οι διαδικασίες κατάσχεσης σταματούν μόνον όταν ο φορολογούμενος καταβάλλει το 50% της αρχικής οφειλής για την οποία έχει προβεί σε ρύθμιση, καθώς και των φόρων που εκκρεμούν μετά την 1η Οκτωβρίου 2014.

Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ.: «Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΣΚΟΠΕΥΕΙ ΝΑ ΑΦΗΣΕΙ ΤΟ ΛΥΚΟ ΝΑ ΦΥΛΑΕΙ ΤΑ ΠΡΟΒΑΤΑ»

Στην ουσία στο θέμα των πλειστηριασμών «η κυβέρνηση σκοπεύει να αφήσει το λύκο να φυλάει τα πρόβατα» τονίζει χαρακτηριστικά η Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ, σχολιάζοντας τις τελευταίες δηλώσεις του υπουργού Ανάπτυξης, Κώστα Σκρέκα (βλ. παρακάτω). Ο τελευταίος, άφησε να εννοηθεί ότι δεν θα υπάρξει νέα παράταση του νόμου περί απαγόρευσης των πλειστηριασμών παραπέμποντας στον κώδικα δεοντολογίας των τραπεζών της ΤτΕ και στο νόμο για υπερχρεωμένα νοικοκυριά.

Οι πολίτες παραμένουν απροστάτευτοι τονίζει η Ένωση Καταναλωτών - Η Ποιότητα της Ζωής (ΕΚΠΟΙΖΩ) και ζητά στην κυβέρνηση να προχωρήσει άμεσα σε παράταση αναστολής των πλειστηριασμών, σύμφωνα με το προ του 2014 καθεστώς (προστασία όλων των ακινήτων), μέχρι να λυθεί ουσιαστικά και υπεύθυνα το πρόβλημα των κόκκινων δανείων.

Σχολιάζοντας δε την καθησυχαστική -και βολική για την κυβέρνηση- δήλωση από πολλά τραπεζικά στελέχη ότι οι τράπεζες δεν ενδιαφέρονται να προχωρήσουν σε πλειστηριασμούς κατοικιών, η ΕΚΠΟΙΖΩ σημειώνει χαρακτηριστικά ότι «την ίδια στιγμή [...] κάθε Τετάρτη, στα ειρηνοδικεία όλης της χώρας, βγαίνουν ακίνητα στο σφυρί».

Ειδικότερα η ΕΚΠΟΙΖΩ εξηγεί σε ανακοίνωσή της γιατί το πλαίσιο που προτείνει η κυβέρνηση δεν προστατεύει την κατοικία από πλειστηριασμό.

Όπως αναφέρει «οι πρόσφατες δηλώσεις του υπουργού Ανάπτυξης Κώστα Σκρέκα φανερώνουν είτε έλλειψη κοινωνικής ευθύνης εκ μέρους της κυβέρνησης είτε ελλιπή πληροφόρηση σχετικά με το πολύ κρίσιμο ζήτημα της αναστολής των πλειστηριασμών. Προκαλεί πραγματικά σοκ η διατύπωση της θέσης της κυβέρνησης ότι δεν υφίστανται λόγοι ανανέωσης της απαγόρευσης πλειστηριασμών, επειδή τάχα εξασφαλίζουν προστασία ο κώδικας δεοντολογίας και ο νόμος για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά.

» Η πραγματικότητα είναι τελείως διαφορετική:

» Οι διατάξεις του κώδικα δεοντολογίας δεν αφορούν οφειλές που έχουν καταγγελθεί και κινδυνεύουν να οδηγήσουν σε αναγκαστική εκτέλεση, αλλά οφειλές που πρόκειται ή μόλις έχουν βρεθεί σε καθυστέρηση. Με άλλα λόγια, ο κώδικας δεοντολογίας έχει ως σκοπό να προλάβει την υπερχρέωση και όχι να τη θεραπεύσει και καταδεικνύει άγνοια και μόνο η αναφορά του κώδικα και των πλειστηριασμών στην ίδια πρόταση.

» Ο Ν.3869/2010 για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, αν και αποτελεί ένα εξαιρετικά προστατευτικό νομοθετικό πλαίσιο, δεν είναι δυνατό να απορροφήσει όλους τους υπερχρεωμένους δανειολήπτες. Οι διατάξεις του αφορούν οφειλέτες που βρίσκονται σε μόνιμη αδυναμία και δεν είναι έμποροι. Εξάλλου, ακριβώς λόγω της υπερφόρτωσης αιτήσεων στα Ειρηνοδικεία όλης της χώρας, οι δικάσιμοι δίνονται ακόμα και για το 2030.

» Η αναστολή που δόθηκε με το Ν.4224/2013, η ισχύς του οποίου λήγει, ήταν πολύ πιο περιοριστική σε σχέση με το προ του 2014 καθεστώς, επομένως ήταν πολύ φυσικό να υπαχθούν πολύ λιγότεροι δανειολήπτες στις διατάξεις του. Εξάλλου, έθετε ασφυκτικές προθεσμίες στους οφειλέτες, πολλοί από τους οποίους τις έχασαν, αντιμετωπίζοντας άμεσα τον κίνδυνο πλειστηριασμού».

«Την ίδια στιγμή που στελέχη τραπεζών διαμηνύουν ότι δεν τους ενδιαφέρουν οι πλειστηριασμοί, κάθε Τετάρτη, στα ειρηνοδικεία όλης της χώρας, βγαίνουν ακίνητα στο σφυρί. Στην ουσία, η κυβέρνηση σκοπεύει να αφήσει το λύκο να φυλάει τα πρόβατα» καταλήγει η ΕΚΠΟΙΖΩ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου