MOTD

Αλλαχού τα κόμματα γεννώνται διότι εκεί υπάρχουσι άνθρωποι διαφωνούντες και έκαστος άλλα θέλοντες. Εν Ελλάδι συμβαίνει ακριβώς το ανάπαλιν. Αιτία της γεννήσεως και της πάλης των κομμάτων είναι η θαυμαστή συμφωνία μεθ’ ης πάντες θέλουσι το αυτό πράγμα: να τρέφωνται δαπάνη του δημοσίου.

Εμμανουήλ Ροΐδης, 1836-1904, Έλληνας συγγραφέας

Κυριακή 9 Φεβρουαρίου 2014

«Χαράτσι» από τη Δικαιοσύνη στην κυβέρνηση

Της ΒΑΝΑΣ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΥ

Με ένα σκεπτικό-βόμβα για την οικονομική πολιτική της κυβέρνησης, ο Αρειος Πάγος κατεδαφίζει ως αντισυνταγματικό το χαράτσι στα ακίνητα, που εισπράττεται από το 2011, μέσω της ΔΕΗ. Η νομοθετική φορολογική πολιτική έχει όριο το Σύνταγμα, ακόμη και όταν θεσπίζεται ως έκτακτη.

 

Σε περιόδους δυσμενούς οικονομικής συγκυρίας ακόμη ένα φορολογικό μέτρο, όπως το χαράτσι, συνιστά υπερβολικό βάρος για τους πολίτες, λένε οι ανώτατοι δικαστές, που διαπίστωσαν πολλαπλές παραβιάσεις του Συντάγματος (φωτ. ΑΠΕ) Σε περιόδους δυσμενούς οικονομικής συγκυρίας ακόμη ένα φορολογικό μέτρο, όπως το χαράτσι, συνιστά υπερβολικό βάρος για τους πολίτες, λένε οι ανώτατοι δικαστές, οι οποίοι με οριακή πλειοψηφία 3 προς 2 διαπίστωσαν πολλαπλές παραβιάσεις του Συντάγματος και αποφάνθηκαν ότι το χαράτσι είναι αντίθετο όχι μόνο προς τις συνταγματικές διατάξεις, αλλά και την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ).

Η υπόθεση, αν και δεν κρίθηκε οριστικά, καθώς παραπέμπεται από το Δ' τμήμα στην Ολομέλεια του Αρείου Πάγου, δημιουργεί ωστόσο ισχυρό νομικό προηγούμενο, εν όψει της κρίσιμης δικαστικής ετυμηγορίας. Σε περίπτωση που η Ολομέλεια υιοθετήσει την απόφαση του Τμήματος, το ζήτημα θα οδηγηθεί αναγκαστικά στο Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο, προκειμένου να άρει τη διχογνωμία μεταξύ των ανώτατων δικαστηρίων. Και αυτό διότι η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας έχει αποφανθεί ότι η διακοπή της ηλεκτροδότησης είναι αντισυνταγματική, αλλά το χαράτσι νόμιμο.

Η απόφαση, που συνεπάγεται μεγάλο δημοσιονομικό κόστος, έρχεται να προστεθεί στην πρόσφατη κρίση του ΣτΕ για τις μειώσεις στις περικοπές των ενστόλων αλλά και στη διαφαινόμενη, όπως όλα δείχνουν, απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου περί αντισυνταγματικότητας των περικοπών των συντάξεων των ειδικών μισθολογίων.

Σύμφωνα με τον Αρειο Πάγο:

1 Οι κανόνες της φορολογικής δικαιοσύνης και του κράτους δικαίου επιβάλλουν στο νομοθέτη να σέβεται τις συνταγματικες αρχές της καθολικότητας και της ισότητας (άρθρο 4 παρ.1 και 5), χωρίς να θίγεται το ελάχιστο όριο αξιοπρεπούς διαβίωσης των πολιτών (άρθρο 2 παρ. 1), κάτι που δεν ισχύει στη συγκεκριμένη περίπτωση, αφού το χαράτσι επιβάλλεται ανεξαρτήτως της φοροδοτικής ικανότητας των πολιτών και όχι σε όλους.

2 Το μέτρο θεσπίστηκε σε περίοδο οικονομικής κρίσης όπου οι μισθοί και οι συντάξεις συνεχώς μειώνονται και επιβάλλονται αλλεπάλληλα φορολογικά βάρη. Γίνεται ιδιαίτερη αναφορά στα δυσμενή μέτρα που έχουν ληφθεί από το 2010 μέχρι σήμερα για να εξαχθεί το συμπέρασμα πως για την επιβολή του φόρου δεν συνεκτιμήθηκε η συνολική μέχρι σήμερα φορολογική επιβάρυνση των πολιτών.

3 Αυθαίρετα εξαιρέθηκαν από την επιβολή του ΕΕΤΗΔΕ τα βιομηχανικά, βιοτεχνικά, γεωργικά ακίνητα, γεγονός που εισάγει διαφορετική μεταχείριση κατά παράβαση των συνταγματικών διατάξεων. Αξιοσημείωτη είναι και η παρατήρηση των δικαστών ότι είναι εντελώς αδικαιολόγητη η απαλλαγή από την επιβολή του φόρου των μακροχρονίως ανέργων του ΟΑΕΔ αλλά όχι των ανέργων που δεν είναι εγγεγραμμένοι στα μητρώα του ΟΑΕΔ.

4 Δεν προβλέπεται απαλλαγή ούτε καν για την πρώτη κατοικία που αποτελεί αναγκαίο στοιχείο για την αξιοπρεπή διαβίωση των πολιτών και της οικογένειας (άρθρα 2 παρ.1 και 21) και μάλιστα εν μέσω βαθιάς οικονομικής κρίσης.

5 Κρίθηκε ότι το χαράτσι συνιστά υπερβολικό βάρος για τη συντριπτική πλειοψηφία των φορολογούμενων, την ίδια ώρα που έχουν καταργηθεί φοροαπαλλαγές, μειώνονται συνεχώς οι μισθοί και οι συντάξεις, οι τιμές των προϊόντων διατηρούνται σε υψηλά επίπεδα και μειώνεται η αγοραστική δύναμη των πολιτών, με αποτέλεσμα να κλονίζεται η οικονομική τους κατάσταση και να παραβιάζεται η διάταξη της ΕΣΔΑ για την προστασία της περιουσίας.

6 Δεν είναι έκτακτο τέλος όπως το έχει βαφτίσει ο νόμος, αλλά είναι επιβαλλόμενος φόρος επί της ακίνητης περιουσίας, όπως περιγράφεται στο άρθρο 78 του Συντάγματος. Το τέλος δεν έχει ανταποδοτικό χαρακτήρα, ενώ τα έσοδά του πηγαίνουν στον κρατικό προϋπολογισμό για την κάλυψη του δημοσιονομικού ελλείμματος. Επομένως ως φόρος θα 'πρεπε να θεσπιστεί με νόμο και όχι με διοικητική πράξη.

7 Ο φόρος δεν είναι έκτακτος, θεσπίστηκε τον Νοέμβριο του 2011 χωρίς να προβλεφθεί στον προϋπολογισμό του 2011 κατά παράβαση του Συντάγματος και επιβλήθηκε και για όλο το 2013.

Είναι χαρακτηριστικό ότι οι αρεοπαγίτες κατέληξαν στην κρίση περί αντισυνταγματικότητας παρά την εισήγηση του αρεοπαγίτη Γεωργίου Σακκά, ο οποίος, συντασσόμενος με την απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, υποστήριξε ότι η θέσπιση του ΕΕΤΗΔΕ συνιστά ανεκτό περιορισμό της περιουσίας και δεν παραβιάζει το Σύνταγμα. Την ίδια άποψη με τον εισηγητή είχε, σύμφωνα με πληροφορίες, και αντιπρόεδρος του Αρείου Πάγου και έτσι συγκροτήθηκε η μειοψηφία των 2 μελών.

Το ζήτημα έφτασε στον Αρειο Πάγο μετά την αίτηση του υπουργού Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα, με την οποία ζητούσε να ανασταλεί η υπ' αριθμ. 1101/2012 απόφαση του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Αθηνών που είχε κρίνει αντισυνταγματική και παράνομη την είσπραξη του τέλους ακινήτων μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ. 

Ανοίγει «τρύπα» ύψους 7,5 δισ. ευρώ

Νέα «τρύπα», ύψους τουλάχιστον 7,5 δισ. ευρώ, δημιουργεί στα κρατικά Ταμεία η απόφαση του Δ' Τμήματος του Αρείου Πάγου, που έκρινε αντισυνταγματικό και αντίθετο στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ) το ΕΕΤΗΔΕ, το οποίο εισπράττεται μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ.

Το γνωστό ως «χαράτσι», μέσω της ΔΕΗ, προσγειώθηκε στα κεφάλια των ιδιοκτητών τον Σεπτέμβριο του 2011, ως έκτακτο μέτρο που θα έφερνε έσοδα στα κρατικά Ταμεία, για να καλύψει την υστέρηση εσόδων που υπήρχε σε σχέση με τους στόχους του Μνημονίου. Η πρόβλεψη ήταν να φέρει στα κρατικά Ταμεία 2,4 δισ. ευρώ το 2011 και το 2012 και ακόμα 2,7 δισ. ευρώ το 2013.

Εάν τελικά ο Αρειος Πάγος κρίνει οριστικά ότι το χαράτσι πρέπει να επιστραφεί στους ιδιοκτήτες ακινήτων, η κυβέρνηση πρέπει να προσθέσει στα 7,5 δισ. ευρώ που πλήρωσαν οι ιδιοκτήτες ακινήτων τα προηγούμενα χρόνια και τα πάνω από 1 δισ. ευρώ που υπολογίζεται ότι θα επιστρέψει στους ενστόλους, βάζοντας έτσι φωτιά στις διαπραγματεύσεις που είναι σε εξέλιξη με την τρόικα, καθώς η νέα τρύπα πρέπει να καλυφθεί με ισοδύναμα μέτρα, ώστε να καλυφθεί η απώλεια των εσόδων.

ΕΕΤΗΔΕ 2011, 2,4 δισ. ευρώ.

ΕΕΤΗΔΕ 2012, 2,4 δισ. ευρώ.

ΕΕΤΑ 2013, 2,7 δισ. ευρώ

Σύνολο 7,5 δισ. ευρώ. 

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΚΛΩΣΣΑΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου