Την προηγούμενη φορά που η χώρα κινδύνεψε με ενεργειακό κραχ ήταν τον περασμένο Απρίλιο, όταν και πάλι τα χρέη της ΔΕΗ προς ΑΔΜΗΕ και ΛΑΓΗΕ είχαν φτάσει τα 400 εκατ. ευρώ.
Τότε, προ του κινδύνου να καταρρεύσει ενεργειακά η χώρα, η τρόικα είχε διευκολύνει την κατάσταση συναινώντας στο να μην υπάρχει συμμετοχή της ΔΕΗ και να εγγυηθεί το Ελληνικό Δημόσιο ώστε να εκταμιευτεί ένα δάνειο 500 εκατ. από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων προς την Επιχείρηση.
Η ρευστότητα που απέκτησε η ΔΕΗ απέτρεψε τον κίνδυνο να καταρρεύσει η ηλεκτροδότηση της χώρας, αλλά τα προβλήματα επανήλθαν, από τη στιγμή που τα κεφάλαια από το δάνειο της ΕΤΕπ εξαντλήθηκαν. Ταυτόχρονα το χαράτσι στους λογαριασμούς της ΔΕΗ και οι αυξήσεις των τιμολογίων εκτίναξαν τους απλήρωτους λογαριασμούς της ΔΕΗ σε πάνω από 1,3 δισ. ευρώ, με αποτέλεσμα τα προβλήματα ρευστότητας να πνίγουν την Επιχείρηση.
Η ΔΕΗ πληρώνει τους ΑΔΜΗΕ και ΛΑΓΗΕ, αυτοί με τη σειρά τους πληρώνουν τους ιδιώτες παραγωγούς, οι οποίοι εν συνεχεία πληρώνουν τη ΔΕΠΑ. Αν σπάσει η αλυσίδα πληρωμών και συσσωρευτούν χρέη, τότε αργά ή γρήγορα δημιουργείται πρόβλημα στην παραγωγή ρεύματος. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι τον περασμένο Φεβρουάριο ένα καράβι από την Αλγερία που μετέφερε φυσικό αέριο απέπλευσε χωρίς τελικά να παραδώσει αέριο επειδή η ΔΕΠΑ δεν μπορούσε να εξοφλήσει το φορτίο. Η αιτία ήταν ότι η ΔΕΗ είχε εκ νέου σταματήσει να πληρώνει, με αποτέλεσμα να οδηγηθούμε πολύ κοντά στο κραχ ηλεκτρικής ενέργειας λίγο αργότερα – συγκεκριμένα τον Απρίλιο 2013.
Ακριβώς για να αποφεύγονται τέτοιου είδους κίνδυνοι και να φεύγουν τα καράβια χωρίς να ξεφορτώσουν, επιβάλλεται στους καταναλωτές, με τροπολογία στο νομοσχέδιο για τις ΑΠΕ, τέλος ασφάλειας εφοδιασμού της χώρας με φυσικό αέριο. Στόχος είναι να δημιουργηθεί ένα ταμείο ασφάλειας 30 εκατ. ευρώ, το οποίο θα φτάσει τα 50 εκατ. ευρώ σε βάθος πενταετίας.
Λόγω της κρισιμότητας της κατάστασης με την αλματώδη αύξηση των χρεών της ΔΕΗ και προκειμένου να βρεθεί μια λύση, ο υφυπουργός Περιβάλλοντος, αρμόδιος για τα θέματα ενέργειας κ. Ασημάκης Παπαγεωργίου, έχει συγκαλέσει αύριο Δευτέρα στο ΥΠΕΚΑ σύσκεψη όλων των επικεφαλής των εμπλεκόμενων φορέων. Ο στόχος είναι να βρεθούν τρόποι για να αποκατασταθούν οι συνθήκες ρευστότητας στην αγορά και να απομακρυνθεί η απειλή του μπλακ άουτ.
Η ΔΕΗ πληρώνει τους ΑΔΜΗΕ και ΛΑΓΗΕ, αυτοί με τη σειρά τους πληρώνουν τους ιδιώτες παραγωγούς, οι οποίοι εν συνεχεία πληρώνουν τη ΔΕΠΑ. Αν σπάσει η αλυσίδα πληρωμών και συσσωρευτούν χρέη, τότε αργά ή γρήγορα δημιουργείται πρόβλημα στην παραγωγή ρεύματος. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι τον περασμένο Φεβρουάριο ένα καράβι από την Αλγερία που μετέφερε φυσικό αέριο απέπλευσε χωρίς τελικά να παραδώσει αέριο επειδή η ΔΕΠΑ δεν μπορούσε να εξοφλήσει το φορτίο. Η αιτία ήταν ότι η ΔΕΗ είχε εκ νέου σταματήσει να πληρώνει, με αποτέλεσμα να οδηγηθούμε πολύ κοντά στο κραχ ηλεκτρικής ενέργειας λίγο αργότερα – συγκεκριμένα τον Απρίλιο 2013.
Ακριβώς για να αποφεύγονται τέτοιου είδους κίνδυνοι και να φεύγουν τα καράβια χωρίς να ξεφορτώσουν, επιβάλλεται στους καταναλωτές, με τροπολογία στο νομοσχέδιο για τις ΑΠΕ, τέλος ασφάλειας εφοδιασμού της χώρας με φυσικό αέριο. Στόχος είναι να δημιουργηθεί ένα ταμείο ασφάλειας 30 εκατ. ευρώ, το οποίο θα φτάσει τα 50 εκατ. ευρώ σε βάθος πενταετίας.
Λόγω της κρισιμότητας της κατάστασης με την αλματώδη αύξηση των χρεών της ΔΕΗ και προκειμένου να βρεθεί μια λύση, ο υφυπουργός Περιβάλλοντος, αρμόδιος για τα θέματα ενέργειας κ. Ασημάκης Παπαγεωργίου, έχει συγκαλέσει αύριο Δευτέρα στο ΥΠΕΚΑ σύσκεψη όλων των επικεφαλής των εμπλεκόμενων φορέων. Ο στόχος είναι να βρεθούν τρόποι για να αποκατασταθούν οι συνθήκες ρευστότητας στην αγορά και να απομακρυνθεί η απειλή του μπλακ άουτ.
Πηγή : http://arouraios.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου