(Satyagraha 11 Σεπτεμβρίου του 1906)
Στις 11 Σεπτεμβρίου 1906 ο Γκάντι διαγράφει τον
όρο παθητική αντίσταση από το λεξιλόγιό του και λέει "Satyagraha". Κι η
φιλοσοφία της μη-βίαιης αντίστασης γεννιέται.
Satyagraha είναι η λέξη που γεννιέται από τη σύνθεση των σανσκριτικών λέξεων Satva (αλήθεια) και Agraha (σταθερότητα). Ως φιλοσοφία είναι η πρακτική της μη-βίαιης αντίστασης που αναπτύχθηκε από τον Mohandas Karamchand Gandhi -γνωστό ως «Μαχάτμα» Γκάντι.
Ο Γκάντι χρησιμοποιεί τον όρο Satyagraha, για να χαρακτηρίσει την έλλειψη βίας στην αντίσταση. Αυτή η στάση ζωής θα καθορίσει αργότερα τον αγώνα του κατά της βρετανικής κυριαρχίας στην Ινδία, αλλά θα εμπνεύσει και άλλους να την ακολουθήσουν, όπως τον Martin Luther King Jr. που τη χρησιμοποίησε στους αγώνες του για τα πολιτικά δικαιώματα στις ΗΠΑ.
Σκοπός της Satyagraha είναι να αλλάξει τον αντίπαλο και να τον κάνει να συνεργαστεί, όχι να τον εξαναγκάσει. Ο αντίπαλος πρέπει να αλλάξει -τουλάχιστον μέχρι το βαθμό που χρειάζεται για να σταματήσει να εμποδίζει, έστω και ακούσια. Έτσι ιδανικά πρέπει να καταλήξουν οι δύο πλευρές σε ένα δίκαιο αποτέλεσμα.
Ο Γκάντι απέρριπτε την ιδέα ότι η αδικία πρέπει να καταπολεμείται «με κάθε μέσο»:
«Αν χρησιμοποιείται βία, αναγκαστικά, ενσωματώνεται μέσα σε αυτή και η αδικία».Οραματίστηκε πως η Satyagraha ήταν εξίσου εφαρμόσιμη σε μεγάλη κλίμακα (πολιτικές διαμάχες) όσο και σε διαπροσωπικές διαμάχες, και αυτό θα έπρεπε να διδαχθεί σε όλους.
Για τον Γκάντι, η φιλοσοφία της Satyagraha επεκτάθηκε πέρα από την έννοια της παθητικής αντίστασης και έγινε κινητήρια δύναμη για τη δημιουργία μη-βίαιων μεθόδων.
Ο ίδιος ο Γκάντι, έχει πει:
«Ξεκίνησα να αποκαλώ το Ινδικό Κίνημα Satyagraha, γιατί η Δύναμη γεννιέται από την Αλήθεια και την Αγάπη, τη μη-βία. Έτσι εγκατέλειψα τον όρο "παθητική αντίσταση"».Την περίοδο που ήταν ηγέτης στον αγώνα της Ινδίας για την ανεξαρτησία, ο Γκάντι περιγράφει εννέα κανόνες για τους πολιτικούς αντιρρησίες που ασπάζονται τη Satyagraha.
Ανάμεσα σε αυτούς είναι κι ότι «μερικές φορές πρέπει να υποστείς την οργή του αντιπάλου σου». Ο Μαχάτμα Γκάντι δολοφονήθηκε στο Νέο Δελχί στις 30 Ιανουαρίου 1948 από εθνικιστή ινδό.
1. Ένας πολιτικός αντιρρησίας (ή satyagrahi) δεν εκφράζει ποτέ την οργή του.
2. Μερικές φορές μπορεί να χρειαστεί να υποστεί την οργή του αντιπάλου.
3. Με τον τρόπο αυτό θα αποδεχθεί τις επιθέσεις από τον αντίπαλο, ποτέ όμως δε θα προβεί σε αντίποινα. Όμως δε θα καταβληθεί, από το φόβο της τιμωρίας ή παρόμοιων απειλών, από οποιουδήποτε μεγέθους οργή.
4. Όταν κάποιο μέλος της αρχής προσπαθήσει να συλλάβει έναν πολιτικό αντιρρησία, αυτός θα υποβληθεί οικειοθελώς στη σύλληψη, και δε θα αντισταθεί στην κατάσχεση ή την αφαίρεση της περιουσίας του, όταν αυτή επιδιώκεται να κατασχεθεί από τις αρχές.
5. Αν δε ένας πολιτικός αντιρρησίας έχει στην κατοχή του κάποια περιουσιακά στοιχεία ως διαχειριστής και φύλακας, θα αρνηθεί να τα παρατήσει, έστω και αν κατά την υπεράσπιση αυτή θα μπορούσε να χάσει τη ζωή του. Ποτέ, όμως, δε θα προβεί σε αντίποινα.
6. Στα αντίποινα περιλαμβάνονται και οι βωμολοχίες και οι βρισιές.
7. Κατά συνέπεια, ένας πολιτικός αντιρρησίας δεν προσβάλλει ποτέ τον αντίπαλό του, και δε λαμβάνει μέρος στις πρόσφατα επινοημένες κραυγές οι οποίες είναι αντίθετες προς το πνεύμα της ahimsa (μη-βία).
8. Ένας πολιτικός αντιρρησίας δε μπορεί να χαιρετά τη σημαία του Ηνωμένου Βασιλείου, αλλά δε θα προσβάλλει αυτή ή τους δημόσιους υπαλλήλους, άγγλους ή ινδούς.
9. Αν κατά τη διάρκεια του αγώνα, κάποιος προσβάλλει τέτοιον υπάλληλο ή επιτεθεί εναντίον αυτού, ένας πολιτικός αντιρρησίας υποχρεούται να προστατεύσει τον εν λόγω υπάλληλο ή υπαλλήλους από την προσβολή ή την επίθεση ακόμη και με κίνδυνο της ζωής του.
Πηγή : goodstory
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου