Slide 1
Το ζήτημα της Τουρκίας δεν μας είναι άγνωστο ούτε κάτι καινούριο, όμως είναι η πρώτη φορά που έχει επιλέξει η Ελλάδα να ακολουθήσει ένα δρόμο πιέσεων προς επιβολή κυρώσεων έτσι ώστε να αντιμετωπιστεί η εχθρικότητα της γειτονικής χώρας. Πόσο όμως αυτό μπορεί να φέρει αποτέλεσμα θα το δούμε παρακάτω.
Slide 2
Η Τουρκία εδώ και αρκετά χρόνια έχει καταφέρει τόσο μέσα από διεθνείς θεσμούς όσο και μέσα από διάφορες πολεμικές επιχειρήσεις (μόνη ή και με συμμάχους) να εισβάλει σε διάφορες χώρες , τοποθετώντας ένα μεγάλο τμήμα στρατού στην περιοχή της Μεσογείου. Η διευρυμένη παρουσία στρατιωτικών δυνάμεων την βοηθάει να ασκεί επιρροή σε διάφορες περιοχές και ταυτόχρονα να ασκεί μια εξωτερική πολιτική που στηρίζεται στην διπλωματία των κανονιοφόρων.
Slide 3
Η παρουσία της στην περιοχή αποτελεί για πολλούς ένα αγκάθι και για άλλους ένα παράγοντα συνεργασίας που ενδεχομένως να εξυπηρετεί τα συμφέροντα τους. Το σημαντικό είναι να παρατηρηθεί πώς όπως ειπώθηκε πριν η Τουρκία έχει επιβάλει σε αρκετές χώρες που διατηρεί στράτευμα να ασκεί και εξωτερική επιρροή στις χώρες αυτές (π.χ. Βοσνία, Λιβύη, Συρία, Αζερμπαιτζάν πρόσφατα). Η φωτογραφία του παρατηρητηρίου GiS είναι σαφής και μπορεί να δείξει με ελάχιστο κόπο τις ισορροπίες που έχουν δημιουργηθεί. Επειδή όμως είναι προιόν του Q1 του 2020, τα χρώματα του Ισραήλ καθώς και των Αρμενία και Αζερμπαιτζάν δεν έχουν γίνει πορτοκαλί.
Slide 4
Ως Ελλάδα σίγουρα προτιμούμε να βλέπουμε την παρουσία της Τουρκίας ως μια χώρα στην περιοχή μέσα από το δικό μας οπτικό πρίσμα. Όμως αυτό δεν μπορεί να συμβαίνει όταν μιλάμε για την διεθνή σκακιέρα, πόσο μάλλον όταν όπως ειπώθηκε η παρουσία της Τουρκίας τόσο εντός θεσμών όσο και στην ίδια την περιοχή έχει εγκαθιδρυθεί με διάφορους τρόπους , οικονομικούς, πολιτικούς και στρατιωτικούς. Με αυτό ως σκεπτικό πρέπει να δοθεί μια ορθή εικόνα το πώς φαίνεται σε τρίτους εκτός συνόρων μας , ως συνεργάτης και μάλιστα με πληθυσμό 80.000.000 κατοίκων , μεγάλο εύρος αγοράς και επενδύσεων και φυσικά ισχυρής στρατιωτικής παρουσίας.
Slide 5
Εκτός από το ΝΑΤΟ και την ΕΕ προφανώς η συνεργασία της Τουρκίας με την Ρωσία δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητη , καθώς και με την Μόσχα υπάρχει ένα πολύ μεγάλο εύρος συνεργασιών σε πολλαπλά επίπεδα, ακόμα και αν σε περιοχές διεκδίκησης επιρροής πολλές φορές έχουν έρθει σε σύγκρουση. Είναι φυσικά ένας άσσος που διατηρεί η Τουρκία υπέρ της , ως και σήμερα , παρά τις ανά καιρούς δηλώσεις από Μόσχα.
Slide 6
Slide 7
Το πόσο κάποιες κυρώσεις, αν και εφόσον , επιβληθούν έναντι της Τουρκίας θα έχουν αποτέλεσμα είναι μια μεγάλη συζήτηση που δεν χωράει σε μια παρουσίαση. Σίγουρα τα οικονομικά αποτελέσματα μια τέτοιας επιβολής κυρώσεων , στην ήδη προβληματική οικονομία της Τουρκίας θα φέρουν κάποιο μεγάλο αντίκτυπο , όμως δεν είναι και σίγουρο πώς θα μειώσει την επιθετικότητα της , όπως εξηγείται και στο επόμενο slide.
Slide 8
Είναι σημαντικό να γίνει αντιληπτό πώς οι κυρώσεις μπορεί να έχουν αντίκτυπο αλλά δεν μπορούν να λειτουργήσουν ως αντιστάθμισμα σε μια επιθετική διπλωματική ΄στρατηγική των κανονιοφόρων. Κανένα γεμάτο πορτοφόλι δεν σταμάτησε ένα όπλο με σφαίρα στην θαλάμη. Οι κυρώσεις είτε αφορούν ενέργεια, είτε οικονομία, είτε ακόμα και ολική απομόνωση όπως στην περίπτωση του Ιράν , έφεραν ελάχιστα αποτελέσματα. Πόσο μάλλον στην Τουρκία που δηλώνει πλέον ανοιχτά την πρόθεση να παίξει τον ρόλο περιφερειακής δύναμης.
Slide 9
Συνήθως μετά από κάθε παρουσίαση υπάρχει μια εικόνα που δίνει μια σειρά προτάσεων για επίλυση των προβλημάτων που πραγματεύεται. Εδώ όμως δεν είναι τόσο απλό. Ειδικά όταν η Ελλάδα έχει αμελήσει εδώ και δεκαετίες να αναπτύξει ένα σοβαρό ρόλο στην περιοχή λόγω ιδεολογικών αγκυλώσεων. Η Τουρκία έχει καταφέρει στο διάστημα αυτό να εδραιωθεί σε διεθνείς θεσμούς ενώ ταυτόχρονα ανέπτυξε ένα δίκτυο σχέσεων και ισορροπιών που θέλει πολύ κόπο, πράξεις και κυρίως στρατηγική για την χώρα μας. Αυτό θα φέρει αποτέλεσμα και θα εμποδίσει την «δορυφοριοποίηση» της Ελλάδος στην σκιά της Τουρκίας όπως έχει ήδη ειπωθεί από την δεκαετία του 1990 πολύ εύστοχα από τον Κονδύλη στο Θεωρία Πολέμου.
Πιθανόν σήμερα να έχει ξεκινήσει μια τέτοια διαδικασία , αλλά σίγουρα είναι υπό πολύ δύσκολες συνθήκες, αφού όλοι οι θεσμοί είναι ναρκοθετημένοι για εμάς (παράδειγμα η νέα προεδρία του ΟΗΕ) και όσοι αντιδρούν σε αυτό , «τιμωρούνται». Θυμίζω εδώ πώς οι Αρμένιοι ήταν οι πρώτοι που αντέδρασαν σε αυτή την επιλογή του ΟΗΕ και σήμερα είναι σε πόλεμο. Ίσως να είναι σύμπτωση ίσως και όχι.. Το σίγουρο όμως είναι πώς η Τουρκία απολαμβάνει μιας προστασίας που δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί από εμάς, ζητώντας από τους προστάτες τους, να αλλάξουν θέση και να στηρίξουν εμάς, χωρίς μάλιστα αντίτιμο.
Κλείνω με το δόγμα Θουκυδίδη που πάντα καθορίζει το διεθνές στερέωμα και το γράφω σε ελεύθερη μετάφραση. Ο δυνατός και ο αδύναμος προχωρούν ή υποχωρούν όσο το επιτρέπει η ισχύς ή η αδυναμία τους. Η Ελλάδα καλά θα κάνει να διαβάσει αυτό το δόγμα που έχτισε αλλά και γκρέμισε αυτοκρατορίες.
Slide 10
Πηγή : http://www.geopolitics.com.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου