MOTD

Αλλαχού τα κόμματα γεννώνται διότι εκεί υπάρχουσι άνθρωποι διαφωνούντες και έκαστος άλλα θέλοντες. Εν Ελλάδι συμβαίνει ακριβώς το ανάπαλιν. Αιτία της γεννήσεως και της πάλης των κομμάτων είναι η θαυμαστή συμφωνία μεθ’ ης πάντες θέλουσι το αυτό πράγμα: να τρέφωνται δαπάνη του δημοσίου.

Εμμανουήλ Ροΐδης, 1836-1904, Έλληνας συγγραφέας

Κυριακή 10 Νοεμβρίου 2019

Η κατ’ επίφαση φορολογική μεταρρύθμιση

Κάποια στιγμή, όταν περάσει η συνήθης κρίση αισιοδοξίας των Ελλήνων που συνοδεύει κάθε αλλαγή κυβέρνησης (πάνω από το 80% στις αρχές του 2015 στήριζαν το λαοπρόβλητο ηγέτη του νέου κόμματος), θα καταλάβουν πως συνεχίζουν να βιώνουν μία «χρεοκοπία εν λειτουργία» – διαπιστώνοντας ότι το κράτος συνεχίζει να δημεύει τα περιουσιακά τους στοιχεία, πως οι αφελληνισμένες τράπεζες δεν θα σταματήσουν να πλειστηριάζουν τα σπίτια τους, ότι οι ξένοι εκκαθαριστές κατάσχουν τη δημόσια περιουσία μαζί με τα ενεργειακά τους αποθέματα, καθώς επίσης πως τα παιδιά τους δεν θα πάψουν να εγκαταλείπουν την πατρίδα τους. Δυστυχώς αφήνοντας την έρμαιο στα μεταναστευτικά σμήνη – κατανοώντας όμως πως επαναλαμβάνοντας για πολλοστή φορά το ίδιο πείραμα, με τα ίδια σάπια και διεφθαρμένα υλικά που κατέστρεψαν την Ελλάδα, θα ήταν ανόητα να πιστεύουν πως υπάρχει μέλλον.

Επικαιρότητα 

Μελετώντας αρχικά τον προϋπολογισμό της αποικίας (ανάλυση), το πρώτο που σκεφθήκαμε αυθόρμητα ήταν πως δεν είχε καμία διαφορά από τον προϋπολογισμό του διαχειριστή της πολυκατοικίας μας – αφού δεν είδαμε καμία αλλαγή του οικονομικού μοντέλου που οδήγησε την Ελλάδα στην καταστροφή, δεν είχε καμία αναφορά στις δημόσιες επιχειρήσεις με στόχο την αύξηση των εσόδων του κράτους από άλλες πηγές εκτός από τους φόρους που ως απόλυτο μέγεθος ήταν σχεδόν οι ίδιοι ή/και αυξημένοι (για παράδειγμα, στον κατ’ επίφαση «προϋπολογισμό» ο ΕΝΦΙΑ παραμένει στα ίδια επίπεδα) κοκ. 

Σήμερα δε, με μια ματιά στο φορολογικό νομοσχέδιο με τον πομπώδη τίτλο «Φορολογική μεταρρύθμιση με αναπτυξιακή διάσταση για την Ελλάδα του αύριο» (πηγή), το οποίο σύμφωνα με το υπουργείο οικονομικών «βάζει τα θεμέλια για την οικονομική αναγέννηση της Ελλάδας», απλά μειδιάσαμε – μεταξύ άλλων (α) για τη «μεταρρύθμιση των μεταρρυθμίσεων», για τη μείωση της προκαταβολής φόρου από το 100% στο 95%, (β) για την υποχρέωση ηλεκτρονικών δαπανών ίσων με το 30% των εισοδημάτων χωρίς να υπολογίζονται τα ενοίκια με ποινή 22% εάν δεν το κάνουν (!) και (γ) για τη μείωση των συναλλαγών με μετρητά από 500 € στα 300 €. 

Το δεύτερο και το τρίτο άλλωστε έχουν στόχο μία ακόμη σκανδαλώδη στήριξη των τραπεζών – οι οποίες φυσικά δεν έχουν κανένα λόγο να δανείζουν τις ελληνικές επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά, αφού κερδίζουν αρκετά χρήματα και σίγουρα, απομυζώντας τους Έλληνες με τη βοήθεια της κυβέρνησης. Για παράδειγμα μόνο από τις αποικιοκρατικές προμήθειες στις συναλλαγές κερδίζουν περί τα 100 εκ. € μηνιαία – ενώ θα υποστηριχθούν με ένα ακόμη κυβερνητικό σχέδιο, με την ευφάνταστη ονομασία «Ηρακλής». 

Όσον αφορά δε την αύξηση των δόσεων των ρυθμίσεων «στα πλαίσια της φορολογικής συμμόρφωσης», μία ακόμη πομπώδης έκφραση, η κυβέρνηση αδυνατεί να κατανοήσει πως όσες δόσεις και αν παρέχει στους Έλληνες, δεν πρόκειται να καταφέρουν ποτέ να πληρώσουν τα θηριώδη χρέη τους, ενώ θα χάσουν ότι έχουν και δεν έχουν εάν συνεχιστεί η ίδια πολιτική των μνημονίων – κρίνοντας μεταξύ άλλων από την άνοδο των χρεών τους στα ασφαλιστικά ταμεία, από τα 35 δις € στα 40 δις €, παρά τη ρύθμιση των 120 δόσεων. 

Κάποια στιγμή λοιπόν, όταν περάσει η συνήθης κρίση αισιοδοξίας των Ελλήνων που συνοδεύει κάθε αλλαγή κυβέρνησης (πάνω από το 80% στις αρχές του 2015 στήριζαν το λαοπρόβλητο ηγέτη του νέου κόμματος), θα καταλάβουν πως συνεχίζουν να βιώνουν μία «χρεοκοπία εν λειτουργία» – διαπιστώνοντας ότι το κράτος συνεχίζει να δημεύει τα περιουσιακά τους στοιχεία, πως οι αφελληνισμένες τράπεζες δεν θα σταματήσουν να πλειστηριάζουν τα σπίτια τους, ότι οι ξένοι εκκαθαριστές κατάσχουν τη δημόσια περιουσία μαζί με τα ενεργειακά τους αποθέματα, καθώς επίσης πως τα παιδιά τους δεν θα πάψουν να εγκαταλείπουν την πατρίδα τους. 

Δυστυχώς αφήνοντας την έρμαιο στα μεταναστευτικά σμήνηκατανοώντας όμως πως επαναλαμβάνοντας για πολλοστή φορά το ίδιο πείραμα, με τα ίδια σάπια και διεφθαρμένα υλικά που κατέστρεψαν την Ελλάδα, θα ήταν ανόητα να πιστεύουν πως υπάρχει μέλλον. Ακολουθεί η περιληπτική παρουσίαση της «φορολογικής επανάστασης» της κυβέρνησης (πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ) – η οποία αδυνατεί να καταλάβει πως οι επενδύσεις προϋποθέτουν ζήτηση, ότι η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας χάθηκε ξανά παρά την θηριώδη μείωση των μισθών αφού οι πάγιες επενδύσεις μειώθηκαν πολύ περισσότερο, πως οι φορολογικοί συντελεστές πρέπει να είναι ανταγωνιστικοί με τις γειτονικές χώρες ή ότι χωρίς δημόσιες επενδύσεις δεν πρόκειται να υπάρξει μέλλον για τους Έλληνες. 

Η φορολογική επανάσταση 

Α. Βασικό πυλώνα των εισηγούμενων διατάξεων αποτελεί η φορολογική ελάφρυνση των φυσικών προσώπων και των επιχειρήσεων που τα τελευταία έτη επιβαρύνθηκαν σημαντικά, με την υιοθέτηση ευνοϊκότερων φορολογικών συντελεστών. Οι κυριότερες φορολογικές ελαφρύνσεις περιλαμβάνουν: 

-Μείωση του συντελεστή φορολογίας των επιχειρήσεων από το 28% που είναι σήμερα στο 24% για το 2019, ενισχύοντας με αυτό τον τρόπο μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις. 

-Καθιέρωση εισαγωγικού φορολογικού συντελεστή 9% για φυσικά πρόσωπα, ελεύθερους επαγγελματίες, αγρότες, μισθωτούς και συνταξιούχους, από 22% που είναι σήμερα. Με τη μείωση αυτή αναμένεται να ευνοηθούν όχι μόνο όσοι έχουν εισόδημα κάτω των 10.000 ευρώ, αλλά το σύνολο των φορολογουμένων, αφού το εισόδημά τους φορολογείται κλιμακωτά. Επιπλέον, μειώνονται κατά μία ποσοστιαία μονάδα και οι συντελεστές για τα υψηλότερα εισοδήματα. 

-Καθιέρωση χαμηλού φορολογικού συντελεστή 10% για τα αγροτικά συνεταιριστικά σχήματα. 

-Μείωση της προκαταβολής φόρου εισοδήματος στο 95% του φόρου που προκύπτει για τα Νομικά πρόσωπα (για το 2018). 

Επιπρόσθετα, αναπροσαρμόζονται οι μειώσεις από το φόρο εισοδήματος για τη διατήρηση του αφορολογήτου, εφαρμόζονται μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ για τη στήριξη ευπαθών ομάδων (βρεφική προστασία), καθώς και για την κοινωνική προστασία και αποκαθίστανται διαπιστωμένες ανισότητες σε βάρος ευπαθών κοινωνικών ομάδων, ήτοι: 

-Αύξηση του αφορολόγητου κατά 1.000 ευρώ για κάθε προστατευόμενο τέκνο, ανεξαρτήτως αριθμού αυτών. 

-Απαλλαγή από την εισφορά αλληλεγγύης όλων των ΑμεΑ με ποσοστό αναπηρίας άνω του 80% ανεξαρτήτως της μορφής της αναπηρίας. 

-Μείωση του ΦΠΑ για τα βρεφικά είδη από το 24% που είναι σήμερα στον μειωμένο συντελεστή 13%. 

-Μείωση του ΦΠΑ για τα κράνη των μοτοσικλετιστών και τα παιδικά καθίσματα από το 24% που είναι σήμερα στον μειωμένο συντελεστή 13%. 

Β. Συγκαταλέγονται σημαντικά κίνητρα για την προσέλκυση άμεσων ξένων κεφαλαίων και επενδύσεων. 

Με στόχο την προσέλκυση επενδύσεων, αποσαφηνίζεται και απλουστεύεται η νομοθεσία για τη φορολογική κατοικία ενώ παράλληλα θεσπίζεται εναλλακτικός τρόπος φορολόγησης των εισοδημάτων αλλοδαπής προέλευσης με πληρωμή ετήσιου κατ’ αποκοπή φόρου στις περιπτώσεις επενδύσεων άνω των 500.000 ευρώ. 

Περαιτέρω, μειώνεται ο συντελεστής φορολόγησης των μερισμάτων από 10% σε 5% και θεσπίζεται η υπό όρους απαλλαγή νομικών προσώπων που είναι φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας από το φόρο υπεραξίας μεταβίβασης τίτλων συμμετοχής. 

Επίσης, προβλέπεται απαλλαγή από το φόρο εισοδήματος και την εισφορά αλληλεγγύης των τόκων εταιρικών ομολόγων εισηγμένων σε οργανωμένη αγορά.

Γ. Εισάγονται μέτρα για την επανεκκίνηση της οικονομίας σε σημαντικούς κλάδους με συνεισφορά στο ΑΕΠ της χώρας και που έχουν πληγεί ιδιαίτερα από την οικονομική κρίση. Ειδικότερα: 

-Αναστέλλεται η επιβολή ΦΠΑ στις οικοδομές με άδεια από 1-1-2006 και εφεξής και του φόρου υπεραξίας στη μεταβίβαση ακινήτων. 

-Εισάγονται κίνητρα για την πραγματοποίηση εργασιών που σχετίζονται με την ενεργειακή, λειτουργική και αισθητική αναβάθμιση κτιρίων, με τη χορήγηση έκπτωσης φόρου 40% για δαπάνες των σχετικών εργασιών. 

Δ. Εισάγονται φορολογικά μέτρα για την ενίσχυση της βιώσιμης ανάπτυξης, όπως: 

-Η εισαγωγή δέσμης μέτρων για την προώθηση χρήσης των μέσων μαζικής μεταφοράς και οχημάτων μηδενικών ή χαμηλών ρύπων, παρακολουθώντας βέλτιστες πρακτικές άλλων κρατών-μελών. 

-Η ενίσχυση της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης και των παροχών στους εργαζόμενους, δίδοντας: 
1. Έκπτωση από τα ακαθάριστα έσοδα των επιχειρήσεων για τις δαπάνες που αφορούν σε δράσεις Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης.

2. Παροχή κινήτρων στις επιχειρήσεις προκειμένου να επιλέγουν την αγορά ή τη χρηματοδοτική μίσθωση οικολογικών αυτοκινήτων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, για τη χορήγησή τους στους εργαζομένους τους. 
Ε. Σημαντική παρέμβαση στην κατεύθυνση της διαφάνειας και του περιορισμού της φοροδιαφυγής είναι οι ρυθμίσεις για την επέκταση των ηλεκτρονικών συναλλαγών που περιλαμβάνουν: 

–Μείωση του ορίου από τα 500 στα 300 ευρώ για τις συναλλαγές με μετρητά. Οι αγορές άνω των 300 ευρώ πρέπει να πραγματοποιούνται με ηλεκτρονικές συναλλαγές. 

-Οι μισθωτοί, συνταξιούχοι, ελεύθεροι επαγγελματίες και εισοδηματίες θα πρέπει να πραγματοποιούν δαπάνες ίσες με το 30% του πραγματικού τους εισοδήματος με ηλεκτρονικά μέσα, με ποινή 22% επί της διαφοράς, σε περιπτώσεις που δεν επιτευχθεί το ανωτέρω όριο. 

Επιπρόσθετα, θα πρέπει να σημειωθεί ότι πέραν των ανωτέρω: 

1.Στον υπολογισμό του πραγματικού εισοδήματος δεν περιλαμβάνεται το ποσό της εισφοράς αλληλεγγύης. 

2.Σε περίπτωση που έχουν πραγματοποιηθεί δαπάνες που αφορούν καταβολές φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων και ΕΝΦΙΑ, δανειακές υποχρεώσεις προς χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και ενοίκια, οι οποίες υπερβαίνουν το 60% του πραγματικού εισοδήματος, το απαιτούμενο ποσοστό δαπανών περιορίζεται από το τριάντα τοις εκατό (30%) στο είκοσι τοις εκατό (20%). 

3.Στον φορολογούμενο του οποίου έχει κατασχεθεί ο λογαριασμός, το όριο δαπανών περιορίζεται στις πέντε χιλιάδες ευρώ (5.000 €). 

4.Προβλέπονται εξαιρέσεις για φορολογούμενους που έχουν αντικειμενικές δυσκολίες χρήσης ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής. 

Τέλος, στο πλαίσιο ενίσχυσης της φορολογικής συμμόρφωσης προτείνονται τροποποιήσεις αναφορικά με τον εξωδικαστικό συμβιβασμό και αύξηση του αριθμού των δόσεων των υφιστάμενων ρυθμίσεων (πάγια ρύθμιση).

Πηγή : https://analyst.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου