MOTD

Αλλαχού τα κόμματα γεννώνται διότι εκεί υπάρχουσι άνθρωποι διαφωνούντες και έκαστος άλλα θέλοντες. Εν Ελλάδι συμβαίνει ακριβώς το ανάπαλιν. Αιτία της γεννήσεως και της πάλης των κομμάτων είναι η θαυμαστή συμφωνία μεθ’ ης πάντες θέλουσι το αυτό πράγμα: να τρέφωνται δαπάνη του δημοσίου.

Εμμανουήλ Ροΐδης, 1836-1904, Έλληνας συγγραφέας

Τετάρτη 8 Φεβρουαρίου 2017

Τσακαλώτος – Στουρνάρας πήραν τα “όπλα” -Απαντούν σκληρά στο ΔΝΤ για τα νούμερα και τις τράπεζες

(Σ.Σ.: Εκ του αποτελέσματος, η κρίση λεει, ότι το ΔΝΤ έχει πάρει εντολή απομάκρυνσης από την Ελλάδα, με σκοπό να χτυπηθούν τα Γερμανικά συμφέροντα  από τον πρόεδρο Trump, συνεπώς και ο υπουργός οικονομικών και ο τραπεζίτης της Τράπεζας Ελλάδος Α.Ε. έχει πάρει την ίδια γραμμή. Όλα αυτά δείχνουν να είναι ένα καλοστημένο θεατράκι για να βγουν και ήρωες οι δικοί μας....  ότι τα ψάλλανε στο "κακό" ΔΝΤ.)

Στουρνάρας και Τσακαλώτος…πήραν τα “όπλα” τους και (σ.σ επιτέλους, με επιχειρήματα) βάλλουν ευθέως κατά των πολιτικών που εισηγήθηκε το ΔΝΤ και στις οποίες εξακολουθεί να επιμένει ο Πολ Τόμσεν. 

“Κριτικάρετε όλους τους άλλους εκτός από τον εαυτό σας”, τονίζουν στις απαντήσεις τους στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο μέσω των επιστολών που έστειλαν (και ενσωματώνονται στην έκθεση του άρθρου 4) ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος και ο Διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννης Στουρνάρας

Υπουργός Οικονομικών και Διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος δεν μπαίνουν στην κουβέντα για το εάν το χρέος είναι βιώσιμο ή εάν είναι ρεαλιστικός ο στόχος για 3,5% πρωτογενούς πλεονάσματος. Επιχειρούν να αποδομήσουν τις προβλέψεις του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, κάνοντας μάλιστα -κυρίως ο κ. Στουρνάρας- αναδρομή στα προηγούμενα λάθη του Ταμείου. 

Στα βασικότερα σημεία της επιστολής Τσακαλώτου επισημαίνεται ότι: 

• Παρά τα οικονομικά δεδομένα και την ανάλυση που παρουσιάστηκε – εκτενή αναφορά στις πρόσφατες επιδόσεις της ελληνικής οικονομίας έκανε ο εκπρόσωπος της χώρας στο Ταμείο Μιχάλης Ψαλιδόπουλος- «η έκθεση δεν είναι δίκαιη σε πολλούς τομείς, ενώ πολλά από τα συμπεράσματα στα οποία καταλήγει δεν είναι συμβατά με τα τελευταία οικονομικά στοιχεία». 

• Η έκθεση παρουσιάζει μια εικόνα για την πρόοδο των μεταρρυθμίσεων η οποία δεν ανταποκρίνεται στις προσπάθειες που έχουν καταβληθεί από την ελληνική κυβέρνηση στη διάρκεια του προγράμματος του ESM. Η μεταρρυθμιστική προσπάθεια έχει επιταχυνθεί σημαντικά, με βαθιές μεταρρυθμίσεις, όπως η ενοποίηση όλων των ασφαλιστικών ταμείων σε ένα, η ανεξαρτησία της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων και ένα ευρύ πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων. Σε αντιδιαστολή, η έκθεση παρουσιάζει επιβράδυνση του ρυθμού υλοποίησης μεταρρυθμίσεων. 

• Εξαιτίας της λανθασμένης εκτίμησης για τις διαρθρωτικές αλλαγές, οδηγεί σε λάθος υπολογισμούς για την ανάπτυξη και κατ’ επέκταση για την ανάλυση βιωσιμότητας του χρέους. 

• Από τον Μάιο του 2016, αναθεωρήσατε προς τα κάτω τις προβλέψεις για ανάπτυξη σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα από το 1,25% στο 1%, χωρίς επαρκείς εξηγήσεις. 

• Δεν λάβατε υπόψη την υπεραπόδοση η οποία καταγράφηκε στο πρωτογενές πλεόνασμα του 2016. Κατά την άποψη της ελληνικής κυβέρνησης είναι 2%, κατά την άποψη του Ταμείου 0,9%. Παρά την υπεραπόδοση, συνεχίζετε να έχετε την ίδια πρόβλεψη για πρωτογενές πλεόνασμα 1,5% το 2018. 

Τα μέτρα 

Η επιστολή καταλήγει με αναφορά στο καυτό θέμα της συνταγής μέτρων που εισηγείται το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, αναφορικά με τους φόρους (μείωση αφορολογήτου, κατάργηση φοροαπαλλαγών με παράλληλη μείωση των φορολογικών συντελεστών) και κατάργηση της προσωπικής διαφοράς στις συντάξεις. 

Η επιχειρηματολογία του υπουργού Οικονομικών εστιάζει στο ότι το Ταμείο συγκρίνει ανόμοια πράγματα, όταν αναφέρεται στις φορολογικές επιβαρύνσεις των Eλλήνων σε σχέση με τους υπόλοιπους ευρωπαίους, αλλά και στο ασφαλιστικό. 

Ενώ συμφωνούμε ότι η φορολογική βάση πρέπει να διευρυνθεί αυτό θα πρέπει να γίνει με την αύξηση της φορολογικής συμμόρφωσης και όχι με τη μείωση του αφορολόγητου, σημειώνει. Στο ασφαλιστικό επισημαίνει ότι στην ανάλυσή του το ΔΝΤ αθροίζει τα στοιχεία για την επίσημα θεσμοθετημένη συμμετοχή του κράτους (ως μέρους ενός από τους τρεις πυλώνες) με αυτή του Δημοσίου ως εργοδότη συν τις δαπάνες για συγκεκριμένα κοινωνικά επιδόματα. Στον αντίποδα στις άλλες χώρες μέλη οι μεταβιβάσεις του κράτους ορίζονται ως η διαφορά μεταξύ της συνολικής δαπάνης και των εισφορών, οδηγώντας σε εντελώς μη συγκρίσιμα στοιχεία. Επιπρόσθετα δεν λαμβάνονται υπόψη η τεράστια μείωση του ΑΕΠ και η πρωτοφανής ανεργία που μειώνουν τις εισφορές. 

Τέλος σε ότι αφορά την ανάλυση για το χρέος, ο Ευκλείδης Τσακαλώτος υποστηρίζει ότι στηρίζεται σε υπερβολικά απαισιόδοξες εκτιμήσεις. Εν τέλει η ανάλυση και οι εκτιμήσεις για την βιωσιμότητα του χρέους δεν ευθυγραμμίζονται με τα πλέον πρόσφατα στοιχεία για την ελληνική οικονομία. 

Γ.Στουρνάρας: Πως προκύπτει ανάγκη για 10 δισ. στις τράπεζες; 

Ο Διοικητής της ΤτΕ αμφισβητεί ευθέως τις προβλέψεις του Ταμείου για το ΑΕΠ, ειδικά από τη στιγμή που επηρεάζουν τη δυναμική του Χρέους, ενώ δεν κρύβει την έκπληξη- ενόχληση του για την επιμονή του ΔΝΤ να προβλέπει το ενδεχόμενο νέας ανακεφαλαιοποίησης των ελληνικών τραπεζών. 

“Το Ταμείο λέει ότι θα πρέπει να κρατηθεί ένα “μαξιλάρι” 10 δισ ευρώ, χωρίς να εξηγεί το πώς και το γιατί και μάλιστα με φόντο τα επίσημα στοιχεία της ΕΚΤ και του SSM που δείχνουν ότι ο Δείκτης Κεφαλαιακής Επάρκειας βρίσκεται στο 18%, ενώ σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Τράπεζας της Ελλάδας, η επίτευξη των μεσοπρόθεσμων στόχων για τα NPLs θα αυξήσει τον δείκτη σημαντικά». 

«Όλα τα παραπάνω οδηγούν στο συμπέρασμα ότι οι μακροπρόθεσμες προβλέψεις του Ταμείου δείχνουν να έχουν ενσωματώσει μόνο σημαντικά πτωτικά ρίσκα, αντί να είναι ένα βασικό σενάριο». 

Ο Γ. Στουρνάρας “αδειάζει” τις εκτιμήσεις του Ταμείου για το τρέχον πρόγραμμα, αλλά επιτίθεται και στους χειρισμούς του ΔΝΤ στη διάρκεια του 2ου Μνημονίου, όταν εκείνος ήταν υπουργός, με αφορμή τη σχετική απολογιστική έκθεση του Ταμείου. 

“Αντί να αναφέρεται ψευδώς στις προτιμήσεις των ελληνικών Αρχών, θα ήταν πιο ακριβές να αναφέρει ότι οι περιορισμοί της χρηματοδότησης του ελληνικού Χρέους και η έλλειψη εμπροσθοβαρούς ελάφρυνσης του, καθόρισαν τους δημοσιονομικούς στόχους”, τονίζει χαρακτηριστικά, εννοώντας ότι οι στόχοι για πλεονάσματα 4,5% τέθηκαν εκ των υστέρων προκειμένου να “βγαίνει” ο λογαριασμός του προγράμματος που εκπόνησε ο Π. Τόμσεν. 

1. Το Ταμείο επέμενε σε περισσότερα και όλο περισσότερα παραμετρικά δημοσιονομικά μέτρα- δηλαδή σε μεγαλύτερη λιτότητα- αγνοώντας ακόμα και τους δικούς του υπολογισμούς για τους πολλαπλασιαστές (δηλαδή για την επίπτωση στο ΑΕΠ) και υποεκτιμώντας επίμονα τις επιδόσεις ως προς τη μείωση του πρωτογενούς ελλείμματος 

2. Το Ταμείο ευθυνόταν για τις καθυστερήσεις στο κλείσιμο της αξιολόγησης του 2013, καθώς ζητούσε αδικαιολόγητα περισσότερα μέτρα, παρά το ότι ήταν εμφανές ότι οι εξελίξεις οδηγούσαν σε ένα υπερπλεόνασμα 

3. Το Ταμείο επέμενε στην ανάγκη πρόσθετης ανακεφαλαιοποίησης των ελληνικών τραπεζών, αγνοώντας τις απόψεις της ΕΚΤ και της ΤτΕ, υπερεκτιμώντας τις κεφαλαιακές ανάγκες και υποεκτιμώντας τις επιπτώσεις στην πραγματική οικονομία 

4. Το Ταμείο επίμονα υποεκτιμούσε τις μεταρρυθμιστικές επιδόσεις, αγνοώντας μεταξύ άλλων και τις σχετικές αναφορές του ΟΟΣΑ 

ΕΠΙΜΕΝΕΙ Ο ΤΟΜΣΕΝ ΓΙΑ ΕΠΩΔΥΝΕΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ 

Αμετακίνητος στις θέσεις του εμφανίστηκε ο διευθυντής Ευρωπαϊκών Υποθέσεων του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου Πολ Τόμσεν, ζητώντας από την Ελλάδα να προχωρήσει σε «επώδυνες πολιτικά και κοινωνικά μεταρρυθμίσεις» προκειμένου να κατορθώσει να επιστρέψει στο «δρόμο της διατηρήσιμης ανάπτυξης». 

Παρουσιάζοντας την έκθεση του ΔΝΤ στη διάρκεια τηλεδιάσκεψης, ο κ. Τόμσεν υποστήριξε ότι η Ελλάδα θα πρέπει να μειώσει συντάξεις καθώς και το αφορολόγητο όριο σε μισθωτούς και συνταξιούχους προκειμένου να διαμορφωθεί ένα κλίμα φιλικό στην ανάπτυξη. Παραδέχθηκε ότι υπήρξαν διαφωνίες μεταξύ των στελεχών του ΔΝΤ κατά τη συζήτηση της συγκεκριμένης έκθεσης στο Διοικητικό Συμβούλιο του Ταμείου και αναγνώρισε ότι έχει γίνει πρόοδος και σύγκλιση των Ευρωπαίων με τις θέσεις του Ταμείου σε ό,τι αφορά τις προϋποθέσεις βιωσιμότητας του χρέους, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι «έχει περιοριστεί το χάσμα» καθώς οι «Ευρωπαίοι δέχθηκαν να μειωθούν τα χρόνια που η Ελλάδα θα πρέπει να διατηρήσει υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα στον προϋπολογισμό της». Ωστόσο, υπογράμμισε ότι στο ζήτημα της βιωσιμότητας του χρέους παραμένουν διαφορές, καθώς το Ταμείο επιμένει ότι πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% δεν μπορεί να διατηρηθεί για πολλά χρόνια. 

Ο κ. Τομσεν επανέλαβε ότι η Ελλάδα δεν χρειάζεται να λάβει πρόσθετα μέτρα λιτότητας, ισχυρίστηκε όμως πως είναι αναγκαίο να προχωρήσει σε δύσκολες μεταρρυθμίσεις οι οποίες θα της επιτρέψουν να επιτύχει μία πιο δίκαιη κατανομή των κοινωνικών δαπανών, δημιουργώντας ένα πιο φιλικό πλαίσιο για την ανάπτυξη της οικονομίας. Ωστόσο, ακόμη και με τις μεταρρυθμίσεις αυτές (συντάξεις, αφορολόγητο, άνοιγμα αγορών και ενίσχυση του ανταγωνισμού), όπως υποστήριξε, η Ελλάδα δεν θα καταφέρει να μπει σε αναπτυξιακή τροχιά αν δεν προχωρήσει μία γενναία ρύθμιση του χρέους, προκειμένου αυτό να καταστεί διαχειρίσιμο – βιώσιμο (sustainable). 

Ο κ. Τόμσεν παραδέχθηκε ότι κατά τη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΔΝΤ, στην οποία συζητήθηκε η έκθεση του άρθρου 4 για την Ελλάδα, ορισμένα «στελέχη εξέφρασαν τη διαφωνία τους» στα ζητήματα που σχετίζονται με το δόσιο χρέος. Συγκεκριμένα, σημείωσε πως κάποιοι χαρακτήρισαν ιδιαιτέρως συντηρητικές τις παραδοχές που χρησιμοποιήθηκαν στην ανάλυση βιωσιμότητας του χρέους. Ωστόσο, όπως έσπευσε να διευκρινίσει, τούτο δεν είναι ασυνήθιστο, καθώς έχει συμβεί σε άλλες περιπτώσεις στο παρελθόν.

Αναφορικά με τις προϋποθέσεις βιωσιμότητας του χρέους, ο κ. Τομσεν υποστήριξε ότι το πρωτογενές πλεόνασμα δεν είναι ρεαλιστικό να παραμείνει στο 3,5% του ΑΕΠ για πολλά χρόνια και τούτο διότι, όπως υποστήριξε, η επίτευξη του στόχου αυτού δεν στηρίζεται σε διαθρωτικές μεταρρυθμίσεις, αλλά στη συμπίεση των κρατικών δαπανών, επιφέροντας αντι-αναπτυξιακές συνέπειες. Ο ίδιος είπε ότι όσο το χρέος της Ελλάδος δεν είναι βιώσιμο είναι πιθανός ό κίνδυνος να προκύψει μία νέα κρίση. Ωστόσο, όπως διευκρίνισε, τούτο δεν είναι κάτι που αφορά το μεσοπρόθεσμο ορίζοντα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου