Παρότι κατακεραύνωνε την κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα για τον ίδιο δήθεν λόγο, ο Κυριάκος Μητσοτάκης περνά όλες τις κρίσιμες αποφάσεις του Μαξίμου στη Βουλή με έκτακτες, κατεπείγουσες και νυχτερινές τροπολογίες, που τώρα τον πλήττουν σαν μπούμερανγκ ● Μέσω αυτών άλλαξε το θεσμικό πλαίσιο της ΕΥΠ και μείωσε τα τυπικά προσόντα του διοικητή της για να διορίσει στη θέση τον εκλεκτό του, Π. Κοντολέοντα ● Το μόνο που κατάφερε είναι να μείνει μονάχα το δικό του πορτρέτο στο κάδρο των υποκλοπών.
Στις 27 Απριλίου του 2017 ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ως αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, επισκέφθηκε τον πρόεδρο της Βουλής απαιτώντας τη θεσμική του παρέμβαση για την προστασία του κύρους της κοινοβουλευτικής διαδικασίας από την «απαράδεκτη» νομοθέτηση του ΣΥΡΙΖΑ.
«Το Κοινοβούλιο των Ελλήνων δεν λειτουργεί όπως αρμόζει σε μια δημοκρατική πολιτεία. Αποτελεί συνεχιζόμενη παθολογία της κυβέρνησης η κατάθεση τροπολογιών που είναι κατά κανόνα εκπρόθεσμες και άσχετες με τα υπό συζήτηση νομοσχέδια. Πρόκειται για πρακτική που αντιβαίνει στο Σύνταγμα» εξηγούσε αμέσως μετά στις τηλεοπτικές κάμερες, υπογραμμίζοντας ταυτόχρονα την αποφασιστικότητα της παράταξής του για την ανάκτηση της ποιότητας της νομοθετικής διαδικασίας: «Είμαστε εδώ και είμαστε αποφασισμένοι να προστατεύσουμε τους θεσμούς και να μην αφήσουμε τη δημοκρατία να λιγοστέψει…», τόνιζε χαρακτηριστικά.
Δεν ήταν η πρώτη φορά κατά την περίοδο της διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ που ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας ήγειρε ως μείζονος πολιτικής σημασίας το ζήτημα. Τον Ιούνιο του ’16 είχε καταθέσει σχετική επιστολή με αναλυτικά στοιχεία για το εύρος της υποβάθμισης των κοινοβουλευτικών διεργασιών, ενώ σε δεύτερη, αντίστοιχου περιεχομένου, που παρέδωσε στον Νίκο Βούτση στην προαναφερθείσα συνάντησή τους, απέδωσε τη «θεσμική ασυδοσία» σε «συνειδητή επιλογή» της τότε κυβέρνησης.
«…Η προβληματική λειτουργία του Κοινοβουλίου –νομοθέτησης και ελέγχου– συμπαρασύρει προς τα κάτω όχι μόνο την ποιότητα των νόμων, αλλά και την εύρυθμη λειτουργία της πολιτικής διαδικασίας, της διοίκησης και της Δικαιοσύνης. Ο θεσμικός μου ρόλος, ως αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, είναι να αναδεικνύω τις δυσλειτουργίες στον τρόπο λειτουργίας του Κοινοβουλίου και να θέτω τους πάντες προ των ευθυνών τους», κατέληγε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
Ο ίδιος, από τις πρώτες, μάλιστα, ημέρες της ανάληψης των πρωθυπουργικών καθηκόντων το καλοκαίρι του ’19, απέδειξε πως το δόγμα της καλής νομοθέτησης δεν ήταν παρά ένα κούφιο αντιπολιτευτικό χαρτί στα χέρια του. Προκειμένου να «τα αλλάξει όλα» και γρήγορα προς όφελος της στρατηγικής του Μαξίμου κινήθηκε κόντρα στις διακηρύξεις του και μίλια μακριά από τους κοινοβουλευτικούς κανόνες, επιλέγοντας –κυρίως για τις καθοριστικές και συχνά επώδυνες για το σύνολο κυβερνητικές παρεμβάσεις– τη μορφή του «επείγοντος» ή και «κατεπείγοντος» νομοσχεδίου και, βεβαίως, το πολύτιμο «εργαλείο» των τροπολογιών.
«…Η προβληματική λειτουργία του Κοινοβουλίου –νομοθέτησης και ελέγχου– συμπαρασύρει προς τα κάτω όχι μόνο την ποιότητα των νόμων, αλλά και την εύρυθμη λειτουργία της πολιτικής διαδικασίας, της διοίκησης και της Δικαιοσύνης. Ο θεσμικός μου ρόλος, ως αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, είναι να αναδεικνύω τις δυσλειτουργίες στον τρόπο λειτουργίας του Κοινοβουλίου και να θέτω τους πάντες προ των ευθυνών τους», κατέληγε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
Ο ίδιος, από τις πρώτες, μάλιστα, ημέρες της ανάληψης των πρωθυπουργικών καθηκόντων το καλοκαίρι του ’19, απέδειξε πως το δόγμα της καλής νομοθέτησης δεν ήταν παρά ένα κούφιο αντιπολιτευτικό χαρτί στα χέρια του. Προκειμένου να «τα αλλάξει όλα» και γρήγορα προς όφελος της στρατηγικής του Μαξίμου κινήθηκε κόντρα στις διακηρύξεις του και μίλια μακριά από τους κοινοβουλευτικούς κανόνες, επιλέγοντας –κυρίως για τις καθοριστικές και συχνά επώδυνες για το σύνολο κυβερνητικές παρεμβάσεις– τη μορφή του «επείγοντος» ή και «κατεπείγοντος» νομοσχεδίου και, βεβαίως, το πολύτιμο «εργαλείο» των τροπολογιών.
Με τροπολογίες άλλωστε, όπως είναι γνωστό, σχεδιάστηκε η ΕΥΠ της «Μαξίμου Α.Ε.» (κατά τον όρο της αντιπολίτευσης) για τη δράση της οποίας ο πρωθυπουργός βρίσκεται σήμερα κυρίως υπόλογος. Υπενθυμίζεται ότι:
● Η μείωση των τυπικών προσόντων για τη θέση του διοικητή της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών προκειμένου να καλυφθεί νομοθετικά η τοποθέτηση του Π. Κοντολέοντος, πέρασε με εκπρόθεσμη τροπολογία σε «κατεπείγον» νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που ψηφίστηκε στις 30/8/2019. Είχε προηγηθεί τροποποίηση στην οργάνωση και στη λειτουργία της ΕΥΠ για τη σύσταση τρίτης, επιπλέον θέσης υποδιοικητή, η οποία ενσωματώθηκε επίσης με τροπολογία στο πρώτο νομοσχέδιο-σκούπα του υπουργείου Εσωτερικών που ψήφισε η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας στη Βουλή στις 8/8/19.
● Η σύσταση του ΚΕΤΥΑΚ (Κέντρο Τεχνολογικής Υποστήριξης, Ανάπτυξης και Καινοτομίας), του αυτοτελούς φορέα στο εσωτερικό της ΕΥΠ για την υπογραφή απόρρητων συμβάσεων χωρίς δημοσίευση, καθώς και ο Ειδικός Λογαριασμός Χρηματοδότησης του Κέντρου (ΕΛΤΑΚ) νομοθετήθηκαν με (νυχτερινή) τροπολογία σε νομοσχέδιο του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης που ψηφίστηκε από την Ολομέλεια στις 13/7/2020.
● Η νομοθετική ρύθμιση με την οποία καταργήθηκε η αρμοδιότητα της Αρχής Διασφάλισης Απορρήτου των Επικοινωνιών (ΑΔΑΕ) να ενημερώνει για τη λήψη του μέτρου της άρσης του απορρήτου μετά τη λήξη του, ενσωματώθηκε ως (εκπρόθεσμη) τροπολογία σε νομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας με κατεπείγοντα μέτρα κατά του Covid-19 που ψηφίστηκε στις 31/3/2021.
Οι συνταγματικές ανησυχίες του πρωθυπουργού, όπως και οι αντιλήψεις του περί εκτελεστικής εξουσίας, αποκαλύφθηκαν ποικιλοτρόπως στη διάρκεια της θητείας του, με αποκορύφωμα τις σημερινές πολιτικές εξελίξεις. Είχαν άλλωστε εγγραφεί –και με πάταγο– στην πρώτη ουσιαστικά νομοθετική ύλη που κατατέθηκε στη Βουλή από τη νέα κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, με τη ναυαρχίδα, το φιλόδοξο δηλαδή «επιτελικό» μοντέλο διακυβέρνησης, να αποδοκιμάζεται από το σύνολο της αντιπολίτευσης ως ταυτόσημο της «άλωσης» του κράτους και των θεσμών.
Από τις 25 Ιουλίου μέχρι και το τέλος Αυγούστου του 2019 ψηφίστηκαν πέντε «επείγοντα» και «κατεπείγοντα» νομοσχέδια σε ασφυκτικό πλαίσιο τυπικής επεξεργασίας –δεδομένης και της θερινής αναστολής των εργασιών της Βουλής–, με διαδικασίες-εξπρές και τροπολογίες που λίγο έλειψε να τινάξουν στον αέρα επιτροπές και Ολομέλεια. Eιδικότερα:
■ Στις 30/7 ψηφίστηκε το μίνι–φορολογικό (με τις ρυθμίσεις για ΕΝΦΙΑ κ.λπ.) μαζί με μία εκπρόθεσμη τροπολογία, που επέφερε ουσιαστικά την πρώτη τροποποίηση της σύμβασης του Δημοσίου με τη Lamda Development για το Ελληνικό, με ευνοϊκούς όρους για την κοινοπραξία.
■ Στις 6/8 ψηφίστηκε ο νόμος 4622 για το «επιτελικό» κράτος με διατάξεις για την υπερσυγκεντρωτική εξουσία του Μαξίμου, την υποβάθμιση των ελεγκτικών σωμάτων και την κατάργηση του θεσμού του επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης – με προεκτάσεις στη λειτουργία των Ανεξάρτητων Αρχών. Στο ίδιο νομοσχέδιο ενσωματώθηκε εκπρόθεσμη τροπολογία για τη διαδικασία επιλογής των προϊσταμένων των οργανικών μονάδων. Σημειώνεται πως το Γ' Κεφάλαιο του νόμου Γεραπετρίτη ήταν αφιερωμένο στη νομοπαρασκευαστική διαδικασία και στην καλή νομοθέτηση ως «πολιτική διαμόρφωσης αρχών και μέσων για τη βελτίωση της ποιότητας των ρυθμίσεων και των διαδικασιών παραγωγής τους» (άρθρο 57).
■ Στις 8/8, την τελευταία ημέρα της λειτουργίας της Ολομέλειας πριν από τις διακοπές, ψηφίστηκε το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών με τον χαρακτήρα του «κατεπείγοντος» και με δέκα τροπολογίες, όλες εκπρόθεσμες, που προκάλεσαν σεισμό στη Βουλή. Με αυτές νομοθετήθηκαν, μεταξύ άλλων, η προεκλογική δέσμευση της Ν.Δ. για την κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου και η απομάκρυνση της Βασιλικής Θάνου από την Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Στο ίδιο «πακέτο» εμφανίστηκαν με τροπολογίες στο παρά πέντε της ψηφοφορίας οι ρυθμίσεις Βρούτση που άλλαξαν το εργασιακό τοπίο προς όφελος των εργοδοτών (βάσιμος λόγος απόλυσης κ.ά.), ενέργεια που είχε αποτέλεσμα την ηχηρή αποχώρηση σύσσωμης της αντιπολίτευσης από την αίθουσα της Ολομέλειας. Η μία από τις τροπολογίες αφορούσε τη σύσταση θέσης τρίτου υποδιοικητή της ΕΥΠ – ενώ ήδη βρισκόταν σε πλήρη εξέλιξη, εντός και εκτός κοινοβουλευτικών τειχών, ο σάλος με την τοποθέτηση του Παναγιώτη Κοντολέοντος στο τιμόνι της υπηρεσίας.
■ Στις 26/8 εγκρίθηκε από την Ολομέλεια το νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης για τα προσωπικά δεδομένα, με ρυθμούς που έσπασαν τα κοντέρ. Ψηφίστηκε Δευτέρα, ενώ είχε κατατεθεί το βράδυ της προηγούμενης Πέμπτης και με τρεις μόνο ώρες συζήτηση στην αρμόδια επιτροπή. Στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο ενσωματώθηκε η τροπολογία για την οριστική άρση των capital controls.
■ Στις 30/8 ψηφίστηκε το πέμπτο κατά σειρά και επίσης «κατεπείγον» νομοσχέδιο της κυβέρνησης, το οποίο κατατέθηκε, συζητήθηκε και ψηφίστηκε μέσα σε τρεις μέρες. Ηταν το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών (για τα νέα διπλώματα οδήγησης) με 18 διαφορετικές διατάξεις από εννέα άλλα υπουργεία. Ανάμεσα στις πέντε (εκπρόθεσμες) τροπολογίες που κατατέθηκαν, «επισυνδέθηκε» στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο και η σκανδαλώδης ρύθμιση για τη νομιμοποίηση του διορισμού του διοικητή της ΕΥΠ.
«Πρόκειται για τεράστιο πρωθυπουργικό σκάνδαλο! Ο κ. Μητσοτάκης επιλέγει να αυτοεξευτελιστεί και μαζί να εξευτελίσει την κυβέρνηση και τη χώρα για να βολέψει έναν κύριο, ο οποίος κάποιες υπηρεσίες είναι έτοιμος να προσφέρει στην κυβέρνηση…» δήλωνε τότε στην Ολομέλεια ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρης Τζανακόπουλος.
Η μέθοδος των τροπολογιών –που καμία κυβέρνηση δεν αποποιήθηκε– και ειδικότερα η επισύναψή τους σε διαφορετικού περιεχομένου νομοσχέδια καταδεικνύει στην καλύτερη περίπτωση προχειρότητα, στη χειρότερη νομοθέτηση κάτω απ’ τα «ραντάρ». Οταν μια διάταξη εισάγεται με τροπολογία σημαίνει πως δεν έχει προηγηθεί ανάλυση και διαβούλευση αφού δεν κατατίθεται στο στάδιο της επεξεργασίας από τις αρμόδιες επιτροπές. Το νομοθετικό σώμα αιφνιδιάζεται, καθώς συνήθως οι τροπολογίες δεν προαναγγέλλονται από τους υπουργούς, παρά εμφανίζονται στη συζήτηση των νομοσχεδίων στην Ολομέλεια, αρκετές φορές και στο παρά πέντε της ψηφοφορίας. Σε δεύτερο επίπεδο, αποδεικνύεται Γολγοθάς η πρόσβαση του πολίτη στο περιεχόμενο της νομοθεσίας.
Το επιτελείο του Κυριάκου Μητσοτάκη, παρότι ύψωνε συνεχώς το δάχτυλο στον ΣΥΡΙΖΑ χωρίς ποτέ να αναγνωρίσει τα ελαφρυντικά των μνημονιακών επιπτώσεων, μεταχειρίστηκε κατά κόρον και από την πρώτη στιγμή τη συγκεκριμένη πρακτική προκειμένου να ακυρώσει τον πυρήνα του νομοθετικού έργου της προηγούμενης κυβέρνησης και να υλοποιήσει σε γρήγορους ρυθμούς την ατζέντα του Μαξίμου.
Με το άλλοθι κυρίως των αλλεπάλληλων κρίσεων, αρκετές από τις «επείγουσες» ρυθμίσεις πέρασαν στη Βουλή μέσω τροπολογιών, όπως όμως και «σκοτεινές» διατάξεις σε ετερόκλητα νομοσχέδια – στο σκέλος κυρίως των ιδιωτικοποιήσεων, των απευθείας αναθέσεων και των ευνοϊκών ρυθμίσεων στους μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους. Ενδεικτικά παραδείγματα: Οι τροπολογίες Χατζηδάκη για τους υποψήφιους αγοραστές της ΔΕΠΑ Υποδομών και του ΔΕΔΔΗΕ που ενσωματώθηκαν στο νομοσχέδιο για την απαγόρευση των πλαστικών μιας χρήσης (15/10/20), η τροπολογία Κεραμέως που αφορούσε τη σύμβαση με την Cisco για την τηλεκπαίδευση (8/5/20), η τροπολογία-δώρο στους εργολάβους των ΑΠΕ στο νομοσχέδιο για το Κτηματολόγιο (29/10/21), η τροπολογία του υπουργείου Εσωτερικών για τις απευθείας αναθέσεις στις περιφέρειες για αντιπλημμυρικά έργα (21/9/21).
Με τροπολογίες «έσβησε» η ΛΑΡΚΟ, με τροπολογίες διπλασιάστηκαν οι αποδοχές των golden boys, με τροπολογία φορολογήθηκαν τα υπερκέρδη των παραγωγών ενέργειας. Mε τροπολογία (νυχτερινή) αυστηροποιήθηκε το νομοθετικό πλαίσιο για την αστική ευθύνη των εφημερίδων, με τροπολογία περιορίστηκε η δυνατότητα μονιμοποίησης των συμβασιούχων, μεταξύ άλλων, στο ίδιο νομοσχέδιο-σκούπα του υπουργείου Εσωτερικών που ψηφίστηκε στις 22/3/22.
Μέχρι στιγμής η κυβέρνηση έχει περάσει στη Βουλή 338 νομοσχέδια. Μέσα στον Ιούλιο ψηφίστηκαν τα τελευταία 11 (μαζί με τέσσερις κυρώσεις συμβάσεων με το εξωτερικό), με κορυφαία το «εμβληματικό» πλαίσιο για τα ΑΕΙ –που επιδιώκει να μεταβάλει το δημόσιο Πανεπιστήμιο σε κολέγιο προς όφελος της αγοράς– και το (αντι)περιβαλλοντικό νομοσχέδιο Σκρέκα.
Ο αριθμός των τροπολογιών κατά τη διάρκεια των τριών τελευταίων κοινοβουλευτικών συνόδων μειώθηκε σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, αυξήθηκε ωστόσο ο αριθμός των άρθρων που περιλαμβάνουν με αποτέλεσμα να ενσωματώνονται «μίνι» νομοσχέδια μέσα στα νομοσχέδια. Πρόσφατη και κραυγαλέα η τροπολογία του υπουργείου Παιδείας που ψηφίστηκε μαζί με το νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος στις 28 Ιουλίου, με την οποία ρυθμίζονται εκκρεμότητες του νόμου για τα ΑΕΙ (είχε ψηφιστεί στις 14 Ιουλίου) σε ζητήματα που αφορούν π.χ. την ανάδειξη των φοιτητών στα ακαδημαϊκά όργανα.
● Η σύσταση του ΚΕΤΥΑΚ (Κέντρο Τεχνολογικής Υποστήριξης, Ανάπτυξης και Καινοτομίας), του αυτοτελούς φορέα στο εσωτερικό της ΕΥΠ για την υπογραφή απόρρητων συμβάσεων χωρίς δημοσίευση, καθώς και ο Ειδικός Λογαριασμός Χρηματοδότησης του Κέντρου (ΕΛΤΑΚ) νομοθετήθηκαν με (νυχτερινή) τροπολογία σε νομοσχέδιο του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης που ψηφίστηκε από την Ολομέλεια στις 13/7/2020.
● Η νομοθετική ρύθμιση με την οποία καταργήθηκε η αρμοδιότητα της Αρχής Διασφάλισης Απορρήτου των Επικοινωνιών (ΑΔΑΕ) να ενημερώνει για τη λήψη του μέτρου της άρσης του απορρήτου μετά τη λήξη του, ενσωματώθηκε ως (εκπρόθεσμη) τροπολογία σε νομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας με κατεπείγοντα μέτρα κατά του Covid-19 που ψηφίστηκε στις 31/3/2021.
Οι συνταγματικές ανησυχίες του πρωθυπουργού, όπως και οι αντιλήψεις του περί εκτελεστικής εξουσίας, αποκαλύφθηκαν ποικιλοτρόπως στη διάρκεια της θητείας του, με αποκορύφωμα τις σημερινές πολιτικές εξελίξεις. Είχαν άλλωστε εγγραφεί –και με πάταγο– στην πρώτη ουσιαστικά νομοθετική ύλη που κατατέθηκε στη Βουλή από τη νέα κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, με τη ναυαρχίδα, το φιλόδοξο δηλαδή «επιτελικό» μοντέλο διακυβέρνησης, να αποδοκιμάζεται από το σύνολο της αντιπολίτευσης ως ταυτόσημο της «άλωσης» του κράτους και των θεσμών.
Από τις 25 Ιουλίου μέχρι και το τέλος Αυγούστου του 2019 ψηφίστηκαν πέντε «επείγοντα» και «κατεπείγοντα» νομοσχέδια σε ασφυκτικό πλαίσιο τυπικής επεξεργασίας –δεδομένης και της θερινής αναστολής των εργασιών της Βουλής–, με διαδικασίες-εξπρές και τροπολογίες που λίγο έλειψε να τινάξουν στον αέρα επιτροπές και Ολομέλεια. Eιδικότερα:
■ Στις 30/7 ψηφίστηκε το μίνι–φορολογικό (με τις ρυθμίσεις για ΕΝΦΙΑ κ.λπ.) μαζί με μία εκπρόθεσμη τροπολογία, που επέφερε ουσιαστικά την πρώτη τροποποίηση της σύμβασης του Δημοσίου με τη Lamda Development για το Ελληνικό, με ευνοϊκούς όρους για την κοινοπραξία.
■ Στις 6/8 ψηφίστηκε ο νόμος 4622 για το «επιτελικό» κράτος με διατάξεις για την υπερσυγκεντρωτική εξουσία του Μαξίμου, την υποβάθμιση των ελεγκτικών σωμάτων και την κατάργηση του θεσμού του επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης – με προεκτάσεις στη λειτουργία των Ανεξάρτητων Αρχών. Στο ίδιο νομοσχέδιο ενσωματώθηκε εκπρόθεσμη τροπολογία για τη διαδικασία επιλογής των προϊσταμένων των οργανικών μονάδων. Σημειώνεται πως το Γ' Κεφάλαιο του νόμου Γεραπετρίτη ήταν αφιερωμένο στη νομοπαρασκευαστική διαδικασία και στην καλή νομοθέτηση ως «πολιτική διαμόρφωσης αρχών και μέσων για τη βελτίωση της ποιότητας των ρυθμίσεων και των διαδικασιών παραγωγής τους» (άρθρο 57).
■ Στις 8/8, την τελευταία ημέρα της λειτουργίας της Ολομέλειας πριν από τις διακοπές, ψηφίστηκε το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών με τον χαρακτήρα του «κατεπείγοντος» και με δέκα τροπολογίες, όλες εκπρόθεσμες, που προκάλεσαν σεισμό στη Βουλή. Με αυτές νομοθετήθηκαν, μεταξύ άλλων, η προεκλογική δέσμευση της Ν.Δ. για την κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου και η απομάκρυνση της Βασιλικής Θάνου από την Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Στο ίδιο «πακέτο» εμφανίστηκαν με τροπολογίες στο παρά πέντε της ψηφοφορίας οι ρυθμίσεις Βρούτση που άλλαξαν το εργασιακό τοπίο προς όφελος των εργοδοτών (βάσιμος λόγος απόλυσης κ.ά.), ενέργεια που είχε αποτέλεσμα την ηχηρή αποχώρηση σύσσωμης της αντιπολίτευσης από την αίθουσα της Ολομέλειας. Η μία από τις τροπολογίες αφορούσε τη σύσταση θέσης τρίτου υποδιοικητή της ΕΥΠ – ενώ ήδη βρισκόταν σε πλήρη εξέλιξη, εντός και εκτός κοινοβουλευτικών τειχών, ο σάλος με την τοποθέτηση του Παναγιώτη Κοντολέοντος στο τιμόνι της υπηρεσίας.
■ Στις 26/8 εγκρίθηκε από την Ολομέλεια το νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης για τα προσωπικά δεδομένα, με ρυθμούς που έσπασαν τα κοντέρ. Ψηφίστηκε Δευτέρα, ενώ είχε κατατεθεί το βράδυ της προηγούμενης Πέμπτης και με τρεις μόνο ώρες συζήτηση στην αρμόδια επιτροπή. Στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο ενσωματώθηκε η τροπολογία για την οριστική άρση των capital controls.
■ Στις 30/8 ψηφίστηκε το πέμπτο κατά σειρά και επίσης «κατεπείγον» νομοσχέδιο της κυβέρνησης, το οποίο κατατέθηκε, συζητήθηκε και ψηφίστηκε μέσα σε τρεις μέρες. Ηταν το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών (για τα νέα διπλώματα οδήγησης) με 18 διαφορετικές διατάξεις από εννέα άλλα υπουργεία. Ανάμεσα στις πέντε (εκπρόθεσμες) τροπολογίες που κατατέθηκαν, «επισυνδέθηκε» στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο και η σκανδαλώδης ρύθμιση για τη νομιμοποίηση του διορισμού του διοικητή της ΕΥΠ.
«Πρόκειται για τεράστιο πρωθυπουργικό σκάνδαλο! Ο κ. Μητσοτάκης επιλέγει να αυτοεξευτελιστεί και μαζί να εξευτελίσει την κυβέρνηση και τη χώρα για να βολέψει έναν κύριο, ο οποίος κάποιες υπηρεσίες είναι έτοιμος να προσφέρει στην κυβέρνηση…» δήλωνε τότε στην Ολομέλεια ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρης Τζανακόπουλος.
Η μέθοδος των τροπολογιών –που καμία κυβέρνηση δεν αποποιήθηκε– και ειδικότερα η επισύναψή τους σε διαφορετικού περιεχομένου νομοσχέδια καταδεικνύει στην καλύτερη περίπτωση προχειρότητα, στη χειρότερη νομοθέτηση κάτω απ’ τα «ραντάρ». Οταν μια διάταξη εισάγεται με τροπολογία σημαίνει πως δεν έχει προηγηθεί ανάλυση και διαβούλευση αφού δεν κατατίθεται στο στάδιο της επεξεργασίας από τις αρμόδιες επιτροπές. Το νομοθετικό σώμα αιφνιδιάζεται, καθώς συνήθως οι τροπολογίες δεν προαναγγέλλονται από τους υπουργούς, παρά εμφανίζονται στη συζήτηση των νομοσχεδίων στην Ολομέλεια, αρκετές φορές και στο παρά πέντε της ψηφοφορίας. Σε δεύτερο επίπεδο, αποδεικνύεται Γολγοθάς η πρόσβαση του πολίτη στο περιεχόμενο της νομοθεσίας.
Το επιτελείο του Κυριάκου Μητσοτάκη, παρότι ύψωνε συνεχώς το δάχτυλο στον ΣΥΡΙΖΑ χωρίς ποτέ να αναγνωρίσει τα ελαφρυντικά των μνημονιακών επιπτώσεων, μεταχειρίστηκε κατά κόρον και από την πρώτη στιγμή τη συγκεκριμένη πρακτική προκειμένου να ακυρώσει τον πυρήνα του νομοθετικού έργου της προηγούμενης κυβέρνησης και να υλοποιήσει σε γρήγορους ρυθμούς την ατζέντα του Μαξίμου.
Με το άλλοθι κυρίως των αλλεπάλληλων κρίσεων, αρκετές από τις «επείγουσες» ρυθμίσεις πέρασαν στη Βουλή μέσω τροπολογιών, όπως όμως και «σκοτεινές» διατάξεις σε ετερόκλητα νομοσχέδια – στο σκέλος κυρίως των ιδιωτικοποιήσεων, των απευθείας αναθέσεων και των ευνοϊκών ρυθμίσεων στους μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους. Ενδεικτικά παραδείγματα: Οι τροπολογίες Χατζηδάκη για τους υποψήφιους αγοραστές της ΔΕΠΑ Υποδομών και του ΔΕΔΔΗΕ που ενσωματώθηκαν στο νομοσχέδιο για την απαγόρευση των πλαστικών μιας χρήσης (15/10/20), η τροπολογία Κεραμέως που αφορούσε τη σύμβαση με την Cisco για την τηλεκπαίδευση (8/5/20), η τροπολογία-δώρο στους εργολάβους των ΑΠΕ στο νομοσχέδιο για το Κτηματολόγιο (29/10/21), η τροπολογία του υπουργείου Εσωτερικών για τις απευθείας αναθέσεις στις περιφέρειες για αντιπλημμυρικά έργα (21/9/21).
Με τροπολογίες «έσβησε» η ΛΑΡΚΟ, με τροπολογίες διπλασιάστηκαν οι αποδοχές των golden boys, με τροπολογία φορολογήθηκαν τα υπερκέρδη των παραγωγών ενέργειας. Mε τροπολογία (νυχτερινή) αυστηροποιήθηκε το νομοθετικό πλαίσιο για την αστική ευθύνη των εφημερίδων, με τροπολογία περιορίστηκε η δυνατότητα μονιμοποίησης των συμβασιούχων, μεταξύ άλλων, στο ίδιο νομοσχέδιο-σκούπα του υπουργείου Εσωτερικών που ψηφίστηκε στις 22/3/22.
Μέχρι στιγμής η κυβέρνηση έχει περάσει στη Βουλή 338 νομοσχέδια. Μέσα στον Ιούλιο ψηφίστηκαν τα τελευταία 11 (μαζί με τέσσερις κυρώσεις συμβάσεων με το εξωτερικό), με κορυφαία το «εμβληματικό» πλαίσιο για τα ΑΕΙ –που επιδιώκει να μεταβάλει το δημόσιο Πανεπιστήμιο σε κολέγιο προς όφελος της αγοράς– και το (αντι)περιβαλλοντικό νομοσχέδιο Σκρέκα.
Ο αριθμός των τροπολογιών κατά τη διάρκεια των τριών τελευταίων κοινοβουλευτικών συνόδων μειώθηκε σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, αυξήθηκε ωστόσο ο αριθμός των άρθρων που περιλαμβάνουν με αποτέλεσμα να ενσωματώνονται «μίνι» νομοσχέδια μέσα στα νομοσχέδια. Πρόσφατη και κραυγαλέα η τροπολογία του υπουργείου Παιδείας που ψηφίστηκε μαζί με το νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος στις 28 Ιουλίου, με την οποία ρυθμίζονται εκκρεμότητες του νόμου για τα ΑΕΙ (είχε ψηφιστεί στις 14 Ιουλίου) σε ζητήματα που αφορούν π.χ. την ανάδειξη των φοιτητών στα ακαδημαϊκά όργανα.
Πηγή : https://www.efsyn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου