MOTD

Αλλαχού τα κόμματα γεννώνται διότι εκεί υπάρχουσι άνθρωποι διαφωνούντες και έκαστος άλλα θέλοντες. Εν Ελλάδι συμβαίνει ακριβώς το ανάπαλιν. Αιτία της γεννήσεως και της πάλης των κομμάτων είναι η θαυμαστή συμφωνία μεθ’ ης πάντες θέλουσι το αυτό πράγμα: να τρέφωνται δαπάνη του δημοσίου.

Εμμανουήλ Ροΐδης, 1836-1904, Έλληνας συγγραφέας

Τρίτη 23 Σεπτεμβρίου 2014

Έλληνες εφοπλιστές: Ευημερούν κατεβάζοντας την ελληνική σημαία

Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το μέγεθος του στόλου των Ελλήνων εφοπλιστών, τόσο σε αριθμό όσο και σε χωρητικότητα, οι οποίοι φαίνεται πως ευημερούν κατεβάζοντας την ελληνική σημαία.

Τον Ιούλιο του 2014 καταγράφονται 4.707 ελληνόκτητα πλοία, εκ των οποίων, υπό ελληνική σημαία –και άνω των 100 κόρων- είναι μόλις τα 1.870. Σε σχέση μάλιστα με ένα χρόνο πριν, ο αριθμός αυτός είναι μειωμένος, καθώς τον Ιούλιο του 2013 την ελληνική σημαία ύψωναν 1.913 πλοία. 
Αξίζει να σημειωθεί ότι στα 1.870 πλοία υπό ελληνική σημαία, περιλαμβάνονται και 611 επιβατηγά, πράγμα που σημαίνει –όπως σημειώνει δημοσίευμα της εφημερίδας «Έθνος»- ότι η μεγάλη ισχύς των Ελλήνων εφοπλιστών, επομένως και τα αμύθητα κέρδη, προέρχεται από τα πλοία υπό ξένη σημαία.

Ενδιαφέρον, όμως, έχουν και τα στοιχεία για τη χωρητικότητα των πλοίων. Γιατί μπορεί ο συνολικός αριθμός των ελληνόκτητων πλοίων είτε να μειώνεται είτε να παραμένει στάσιμος την τελευταία πενταετία, ωστόσο η χωρητικότητα αυξάνεται διαρκώς: από 242,8 εκατομμύρια μετρικούς τόνους (dwt) το 2010, η χωρητικότητα των ελληνόκτητων πλοίων αυξήθηκε κατά 25% και έφτασε φέτος στα 303,57 εκατ. dwt μέχρι τα μέσα του 2014. Το αποτέλεσμα είναι η μέση χωρητικότητα του ελληνόκτητου πλοίου από 52.100 τόνους που ήταν το 2010 να έχει ανεβεί στους 64.500 τόνους φέτος, με ανοδική τάση.

Χαρακτηριστικό είναι ότι από την αρχή του έτους μέχρι σήμερα, Έλληνες εφοπλιστές έχουν αγοράσει 134 πλοία, τα οποία αύξησαν τη χωρητικότητα των ελληνόκτητων πλοίων κατά 22 εκατ. τόνους.

Με λίγα λόγια, μετά βίας το 40% των ελληνόκτητων πλοίων άνω των 100 κόρων φέρει την ελληνική σημαία, με την πλειοψηφία των σκαφών μεγάλης χωρητικότητας να βρίσκονται ούτως ή άλλως υπό ξένες σημαίες. Ιδωμένη υπό αυτό το πρίσμα, που είναι και το ουσιαστικό, η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών στην εθνική οικονομία καθίσταται εν πολλοίς αμφισβητήσιμη, τουλάχιστον στο βαθμό που προβάλλεται από τους ίδιους, όταν, μάλιστα, με βάση αυτήν αξιώνουν τη διατήρηση προκλητικών φοροαπαλλαγών. Η κυβέρνηση, ίσως, θα έπρεπε να αναλογιστεί ότι η περίφημη «απειλή» περί φυγής πλοίων από το εθνικό νηολόγιο κάθε φορά που ψελλίζει να αυξήσει -έστω και εκτάκτως- τη φορολογία των Ελλήνων εφοπλιστών, αποτελεί πάγια τακτική τους εδώ και καιρό.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου