Στο κενό έπεσαν οι συναντήσεις του νέου υπουργού Ανάπτυξης Τάκη Θεοδωρικάκου με τους φορείς της αγοράς τροφίμων και του λιανεμπορίου, με την ανάληψη των καθηκόντων του τον περασμένο Ιούνιο.
Οι τιμές σε ορισμένα προϊόντα έχουν αυξηθεί έως 80% από τον περασμένο Οκτώβριο μέχρι σήμερα.
Πάντως, ο υπουργός αφιερώνει χρόνο στις προτάσεις Draghi οι οποίες είναι θετικές αλλά βάζει σε δεύτερη μοίρα την πορεία των τιμών στα ράφια με τον μηχανισμό ελέγχου να μην μπορεί να παρακολουθήσει την ανοδική πορεία των τιμών.
Πέρυσι τον Οκτώβριο ένα κιλό αλεύρι ήταν στα 1,08 ευρώ και σήμερα πωλείται προς 1,8 ευρώ το κιλό.
Η φαρίνα σε συσκευασία των 2 επί 500 με δώρο μία ακόμη συσκευασία πέρυσι κόστιζε 2,36 και σήμερα έχει ανέλθει στα 2,5 ευρώ.
Μακαρόνια σε συσκευασία των 500 γραμμαρίων πέρυσι είχαν λιανική τιμή πώλησης το 1,34 ευρώ και σήμερα είναι στο 1,64 ευρώ.
Στη λίστα του BN υπάρχουν και άλλα προϊόντα που σημειώνουν άνοδο σε διάστημα 11 μηνών.
Το μέσο καλάθι αγορών με 6 κωδικούς στο ταμείο ξεπερνά τα 35 ευρώ από 18 ευρώ που ήταν πριν ξεσπάσει το κύμα ακριβείας.
Υγρό απορρυπαντικό κοστίζει 19,45 ευρώ από 15,05 ευρώ πριν από ένα χρόνο
Το υγρό απορρυπαντικό για το πλυντήριο ρούχων σε συσκευασία με 70 μεζούρες πέρυσι κόστιζε 15,05 ευρώ. Μετά την εφαρμογή των μέτρων περιορισμού των προσφορών στο 30% των λιανικών τιμών στα απορρυπαντικά οι τιμές αντί να μειωθούν αυξήθηκαν.
Η συσκευασία 70 μεζούρες έχει λιανική τιμή τα 13,95 ευρώ αλλά συνοδεύεται από προσφορά συνολικής αξίας 5,50 ευρώ. Δηλαδή το προϊόν ανατιμήθηκε κατά 29,3% φτάνοντας τα 19,45 ευρώ.
Η τελική τιμή του προϊόντος τρέχει με ταχύτητες 11 φορές τον ετήσιο πληθωρισμό τα χώρας για το 2024, ο οποίος εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στα επίπεδα του 2,6% το 2024.
Ένα λίτρο γάλα τον Οκτώβριο του 2023 είχε λιανική τιμή το 1,53 ευρώ η οποία συνοδεύεται με προσφορά τα 0,23 λεπτά. Χθες η τιμή του προϊόντος ήταν στο 1,78 χωρίς προσφορά. Το 1,5 λίτρο γάλα πωλείται προς 2,34 ευρώ και με προσφορά 0,26 ευρώ πέρυσι η τιμή του ήταν στα 2,60 ευρώ.
Που είναι ο ανταγωνισμός των τιμών;
H βιομηχανία τα σούπερ μάρκετ διαμορφώνουν τιμές με βάση την ζήτηση τον ανταγωνισμό και άλλες παραμέτρους για να φτάσουμε στις τελικές τιμές.
Όμως, το υπουργείο Ανάπτυξης από τον Ιούνιο του 2023 φαίνεται ότι έχει χάσει τον προσανατολισμό όταν καταναλώνεται σε αποφάσεις οι οποίες τελικά δεν έχουν κάποιο ουσιαστικό αποτέλεσμα. Ο περιορισμός του μεικτού περιθωρίου κέρδους στα τρόφιμα οι προσφορές μειώθηκαν στο 30% στα απορρυπαντικά και στα είδη καθαρισμού αλλά δεν άλλαξαν την ανοδική πορεία της αγοράς.
Ακόμη, τα πρόστιμα των εκατομμυρίων που επέβαλε η προηγούμενη πολιτική ηγεσία δεν έριξαν τις τιμές.
Ο νυν υπουργός στις δημόσιες τοποθετήσεις του αναφέρει ότι έχουν γίνει έλεγχοι σε 26 μεγάλες εταιρείες – σούπερ μάρκετ και προμηθευτές – ελέγχονται για 2.500 κωδικούς χωρίς να δημοσιοποιούνται τα αποτελέσματα.
Η κυβέρνηση προσποιείται ότι ελέγχει τις τιμές
Η κυβέρνηση προσπαθεί να πει ότι η αγορά βρίσκεται υπό το δικό της έλεγχο ενώ γνωρίζει ότι οι τιμές διαμορφώνονται σχετικά ελεύθερα και δεν θέλει να μάθει ότι ο ανταγωνισμός είναι κατώτερος των προσδοκιών μεταξύ της βιομηχανίας και των αλυσίδων σούπερ μάρκετ.
Νίκος Θεοδωρόπουλος
ntheo@bankingnews.gr
Πηγή : www.bankingnews.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου